IN ACEST ARTICOL:
Nu stii ce alegere sa faci atunci cand vine vorba de gradinita in care puiutul tau sa se poata dezvolta frumos si natural? Teko Kindergarten propune un concept educational diferit, sistemul educational experiential, in care accentul este pus in primul rand pe nevoile de dezvoltare ale copilului.
Nu stii ce alegere sa faci atunci cand vine vorba de gradinita in care puiutul tau sa se poata dezvolta frumos si natural? Teko Kindergarten propune un concept educational diferit, sistemul educational experiential, in care accentul este pus in primul rand pe nevoile de dezvoltare ale copilului, dar si pe independenta si curiozitatea acestuia. Pentru parintii aflati in cautarea gradinitei perfecte, care sa ii pregateasca pentru viata si ceilalti, am realizat un interviu cu Madalina Marinescu, psiholog si unul din fondatorii Teko Kindergarten.

Interviu cu Madalina Marinescu, psiholog si unul din fondatorii Teko Kindergarten

De ce este gradinita Teko o gradinita „altfel”? Ce inseamna un sistem educational experiential?

Gradinita Teko este altfel pentru ca, atunci cand am structurat intregul concept educational, am pus in centru copilul si nevoile lui de dezvoltare. Pretuim independenta, curiozitatea si intrebarile, iar copiii sunt invatati sa caute activ raspunsuri, sa emita ipoteze si, in loc sa-l creada pe educator pe cuvant, sa testeze ceea ce spune. Indiferent de stilul cognitiv, de tipul de inteligenta predominant in momentul respectiv sau de etapa procesului de invatare in care se afla, sistemul educational experiential este structurat in asa fel incat sa-i permita oricarui copil sa fie stimulat si sa isi gaseasca o bucatica de informatie furnizata conform nevoii lui.

Acest lucru inseamna ca folosim toate situatiile de viata ca situatii de invatare: ne jucam mult, descoperim si mai mult, problematizam, proiectam, discutam, cautam solutii cat mai multe, gresim si invatam sa ne raportam la greseli ca la surse de inspiratie si de perfectionare. Suntem in competitie in primul rand cu noi insine, ceea ce ne ajuta ca astazi sa fim mai priceputi decat am fost ieri.

Mai mult, copiii sunt implicati in proiectarea materialelor didactice si, nu de putine ori, li se cere sa se uite prin clasa sau prin depozitul de materiale si sa gaseasca lucruri potrivite din care sa construiasca modele pentru a intelege la alt nivel informatia pe care o abordeaza in ziua respectiva. In multe dintre cazuri, materialele folosite sunt cuie, ciocane, bormasini, fierastraie electrice, Ozoboti, aplicatii pe tableta sau informatii cautate pe internet.

In ce masura sunt in siguranta copiii atunci cand sunt lasati sa exploreze? Nu ii expunem unui risc crescut oferindu-le atat de multa libertate?

Copiii sunt in deplina siguranta pentru ca, pe toata durata momentului de explorare, sunt supravegheati in permanenta de catre educator. Primesc explicatii despre cum functioneaza lucrurile, sunt provocati sa le incerce sub atenta observatie a adultilor si li se povesteste despre pericolele care pot aparea cand un obiect este folosit in mod necorespunzator. Principiul care ne ghideaza este cel de responsabilizare a copiilor. Credem cu tarie ca, daca le sunt explicate corect si clar instructiunile, copiii devin mult mai atenti in explorarea obiectelor.

Faptul ca au acces la o serie de obiecte care, in alte medii, le sunt interzise, ii face mult mai precauti, dar le si creste stima de sine atunci cand isi observa reusitele. Copiilor nu li se ofera „atat de multa libertate”, ci libertatea de care au nevoie pentru a le fi stimulata curiozitatea care sta la baza invatarii. Nu va inchipuiti acum ca ei pot face tot ce vor, atunci cand vor, ceea ce ar fi sinonim cu haosul si lipsa de respect fata de ceilalti. Libertatea, asa cum o intelegem noi, la Teko Kindergarten, inseamna ca tot timpul le permitem sa caute solutii pentru dificultatile pe care le intampina.

Atunci cand chiar este necesar, cum se impun limitele in acest sistem educational?

Limitele nu se impun, se negociaza. Asta se intampla inca de la inceput, cand se structureaza grupul sau cand vine cineva nou in grup. Si mai concret: avem reguli, care nu se negociaza, si intelegeri, care se negociaza. Respectam cu totii regulile si nu le incalcam pentru ca, mai intai de toate, tin de siguranta noastra fizica. Vorbim pe indelete cu cei mici despre regulile pe care le avem, de ce sunt importante si de ce trebuie sa le respectam si povestim despre consecintele incalcarii lor.

In conditiile in care cu totii respectam regulile, cei mici nu se simt nedreptatiti pentru ca doar ei trebuie sa le respecte. Intelegerile tin, mai degraba, de functionarea in armonie a grupului, iar copiii simt ca au libertatea sa-si negocieze intelegerile cum vor ei in grupul lor: decid cum vor sa procedeze, daca vorbesc toti sau pe rand si cum sa anunte grupul cand au o idee pe care vor s-o impartaseasca cu ceilalti. Au fost copii care au decis ca vor sa isi puna mana pe nas cand au o idee, in locul solutiei traditionale de a ridica mana. Astfel, invata natural sa se ajute si sa se sprijine, si dezvolta o mare capacitate de a se adapta la nou.

Lucram mult cu simbolizarea relatiilor dintre oameni si copiii au ocazia de a vizualiza mesajele care circula intre ei si de a povesti despre impactul pe care il pot avea asupra celuilalt. Este din nou vorba despre constientizare si responsabilizare.


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri