Tagore: Da, o enetitate eterna. Trebuie sa o indeplinim prin emotiile si activitatile noastre. L-am realizat pe Omul Suprem care nu are limitari individuale prin limitarile noastre. Stiinta este preocupata de acel ceva care nu are limite pentru indivizi; este lumea umana impersonala a Adevarurilor. Religia realizeaza aceste Adevaruri si le ataseaza celor mai adanci nevoi ale noastre; constiinta noastra individuala a Adevarului capata semnificatie Universala. Religia aplica valori Adevarului si cunoastem acest Adevar ca bun prin armonia noastra cu el.
Einstein: Adevarul, deci, sau Frumusetea nu sunt independente de Om?
Tagore: Nu.
Einstein: Daca nu ar mai exista nicio fiinta umana, atunci Apollo din Belvedere nu ar mai fi frumos.
Tagore: Nu.
Einstein: Sunt de acord cu aceasta conceptie despre Frumusete, dar nu in legatura cu Adevarul.
Tagore: De ce nu? Adevarul este cunoscut/realizat prin om.
Einstein: Nu pot sa demonstrez ca parerea mea este buna, dar este religia mea.
Tagore: Frumusetea este armonia perfecta care exista in Fiinta Universala; Adevarul, intelegerea perfecta a Mintii Universale. Noi, indivizii ne apropiem de aceasta prin greselile si gafele, prin experientele noastre acumulate, prin constiinta noastra iluminata – cum, altfel, am putea cunoaste Adevarul?
Einstein: Nu pot demonstra in mod stiintific ca Adevarul poate fi conceput ca Adevar independent de Umanitate; dar cred in el cu fermitate. Cred, de exemplu ca, Teorema lui Pitagora din geometrie stabileste ceva ce este doar in mod aproximativ adevarat, independent de existenta omului. In orice caz, daca exista o realitate independenta de om, exista de asemenea un Adevar relativ fata de aceasta realitate; si in acelasi timp, o negatie a primului genereaza o negatie a celui din urma.
Tagore: Adevarul, care este unul cu Fiinta Universala, trebuie in mod esential sa fie uman, orice realizam noi indivizii ca adevar, nu poate niciodata fi adevarat – cel putin Adevarul descris in mod stiintific si care poate fi atins doar printr-un proces logic, cu alte cuvinte, printr-un organ al gandurilor care este uman. Potrivit Filosofiei Indiene, exista Brahma, Adevarul Absolut, care nu poate fi conceput prin izolarea de mintea individului sau poate fi descris prin cuvinte, dar poate fi printr-o fuziune completa a individului in infinit. Dar un asemenea Adevar nu poate sa apartina Stiintei. Natura Adevarului despre care discutam este in aparenta – sa o spunem astfel, ceea ce apare a fi adevarat mintii umane si atunci este adevarat si poate fi denumit maya, sau iluzie.
Einstein: Deci, potrivit conceptiei tale, care poate fi conceptia Indiana, nu este iluzia individului, dar a umanitatii ca intreg.
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural