14 Aprilie 2014 publicat în Cultura 19 share-uri

IN ACEST ARTICOL:
„Vad teatrul din doua perspective: ca un vis, care este activitatea omului in sfere de neatins, vise, viziuni, intimitate si ca un circ, cu toate corporalitatile sale, muschi si forta. Cand am introdus acest vis in scena, la acel moment m-am gandit, unde se afla adevarul vietii, unde se afla pericolele sale, unde sunt punctele slabe sau… opozitia.” - Henry Tomasewzki

Era momentul in care intuitia parea sa contureze deja forma spectacolului: „Va fi despre apropiere. Va fi despre intimitate?”

Ca spectatori, ni s-a propus un rol netraditional. Foarte aproape de scena, desprinsi de universul sigur, cel al privitorului detasat, pazit de orice interactiune cu performerul. Asadar, spectacolul vorbea in continuare despre „apropiere”. Puteam sa observ  de aproape detaliile unui corp de dansator, construit in ani de zile de pasiune pentru dans. Corpul lui Mikołaj Mikołajczyk parea sa descrie o iubire profunda, aproape nebuneasca fata de ceea ce inseamna dansul, arta… Era frumos sa il privesti asa de simplu, in toata fiinta sa, povestind despre intalnirea cu maestrul Henryk Tomaszewski, la 19 ani.

Publicul este introdus in arta lui Henryk Tomaszewski, mai intai cu ajutorul unei proiectii video. Vedem fotografii din spectacolele sale de teatru si mima, care puneau accentul pe estetica corpului. Creatia sa este deconstruita semiotic, de o autoritate feminina.

Mikołaj Mikołajczyk se performeza mai departe pe sine, dar il povesteste pe Tomaszewski si totul se transforma intr-adevar, intr-o experienta foarte intima. O fata din public este legata la ochi si invitata la dans. Nu ma mai surprinde acest fapt. In arta performativa de astazi, rolul spectatorului nu mai este deloc unul pasiv. Imaginile filmate cu noi, in asteptarea startului pentru intrarea la spectacol, sunt proiectate pe trei laturi ale salii. Suntem parte din spectacol.

„Si acum trebuie sa ne acordam timp sa ne cunoastem
Vietile noastre
Si te chem sa iti reamintesc
Ca nimic nu e al meu cu adevarat in afara
In afara libertatii
Libertatii din inima mea
Asa vreau sa traiesc si asa vreau sa raman”.

Pe fundalul unui dans nud (un indice al sinceritatii maxime, l-am interpretat eu) nebunesc, cu miscari pe cat de libere, pe atat de bine conturate, pe fundalul unei muzici care aminteste de forta tunetelor, rasunau cuvintele celui care i-a influentat traiectoria lui Mikołaj Mikołajczyk, creatorul de spectacole Henryk Tomaszewski. Puteam sa observ de aproape efortul fizic al dansatorului. Era o repunere in scena a vietii sale, odata cu repunerea in scena a personalitatii omului ce l-a marcat cel mai mult in viata.

La sfarsit, dupa repetita obsesiva „Tomaszewski”. Dansatorul rosteste: "Mikołajczyk". M-am bucurat sa il cunosc pe Mikołaj Mikołajczyk la Bucuresti.

de Julia Sima
 


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri