Comunicat de presa
Unii dintre profesori au deprins însă rapid lecțiile pandemiei și au transformat motivele de scepticism în soluții de upgradare a procesului de învățare. Ana Clara Grecu, învățătoare la clasa a IV-a, la Liceul Tehnologic Carol I din Valea Doftanei, județul Prahova este un dascal care a înțeles că pandemia creează nu doar dificultăți, ci și oportunitatea de a pune bazele unui sistem de învățământ modern.
„Perioada în care școlile au funcționat în scenariul roșu ne-a obligat să ne tehnologizăm oarecum sistematic și rapid. Ne-a făcut să vedem, efectiv, cum arată lumea zilelor noastre și să încercăm, ca profesori, să ținem pasul cu copiii. Un real avantaj a fost deschiderea școlii către lumea exterioară: către ONG-urile precum Narada, care s-au mobilizat exemplar să ajute, către un întreg univers de cunoaștere care aștepta să-l descoperim, către proiecte europene minunate, către oameni deștepți și frumoși care rupeau din timpul lor să le vorbească copiilor despre bani, în atelierele Școala de bani pe roți, despre artă și cultură, despre lilieci și natură, un subiect al zilelor noastre, despre spațiu sau expediții la Poli”, spune învățătoarea Ana Clara Grecu.
Din punctul de vedere al unui dascăl care s-a confruntat direct cu provocările școlii online, învățătoarea de la școala din Valea Doftanei descrie dificultățile pe care le-a întâmpinat în trecerea de la sistemul de învățământ clasic la cel online. Deși în calitate de ambasador „Îndreptar Digital” introdusese tehnologia în sala de clasă încă din 2019, iar copiii aveau unele deprinderi formate, Ana Clara Grecu a avut de depășit numeroase obstacole în momentul intrării școlilor în scenariul roșu. Conectivitatea la clasă a fost în topul acestora. Nu toți elevii dispuneau de tehnologia necesară pentru a participa la ore. Unul dintre aceștia a fost Robert, elev de clasa a IV-a, care nu avea nici măcar un telefon performant care să-i asigure frecventarea școlii online.
Eforturile învățătoarei de la școala din Valea Doftanei de a face orele de curs cât mai atractive s-au concretizat în realizarea unor experimente propuse de Miss Science 2000 la ora de științe, lectura unor cărți, discuții virtuale cu pictori, oameni de știință, scriitori de carte pentru copii, terapeuți și chiar realizarea unui carnaval online. Robert a putut fi parte a acestor activități doar în urma intervenției Narada: „Am scris un proiect pe care Narada l-a finanțat, așa că Robert a primit o tabletă și o cartelă cu Internet, iar eu, un laptop nou. Al meu deja nu mai făcea față!”, mărturisește învățătoarea.
Mulți copii au fost afectați emoțional negativ de pandemia de Covid-19, care a însemnat izolarea față de colegi și prieteni. Învățătoarea Ana Clara Grecu amintește însă de o situație total opusă: „Când am revenit la școală, cea mai mare schimbare am observat-o la Robert. Am plâns de bucurie, vă spun din toată inima! S-a transferat la noi în clasa întâi și era așa de timid și de închis în el, că un an de zile nu am putut să înțeleg ce-mi spune. Nu comunica prea mult nici cu colegii. Mulți copii au fost afectați negativ de pandemia de Covid-19, însă pe Robert școala online l-a făcut să înflorească. Și colegii lui au văzut schimbarea și l-au încurajat constant, l-au aplaudat când citea bine, când își prezenta experimentul sau cartea preferată. Iată că accesul la educația digitală poate, într-adevăr să schimbe viețile unor copii!”. Provocat de învățătoare să expună în fața copiilor motivele transformării sale, Robert a răspuns: „Tehnologia, cititul și colegii”. „Cred că nu voi uita cuvintele lui niciodată”, a comentat învățătoarea Ana Clara Grecu.
Emoția transformării radicale a unui copil căruia i s-a oferit o nouă șansă a funcționat ca un catalizator și pentru învățătoarea sa, care a decis să lucreze ca voluntar la platforma de educație remedială pe care Narada urmează să o lanseze curând. „Am devenit voluntar, în primul rând, pentru a le mulțumi oamenilor din Narada pentru tot ce ne-au oferit în ultimii doi ani. În al doilea rând, am rezonat cu ideea acestui proiect și am simțit că nu-i de ajuns să faci ceva doar în bucățica ta de loc, ci trebuie să parcurgi un pas mai departe și să ajuți cât de mult poți”, spune învățătoarea Ana Clara Grecu. Aceasta mărturisește însă că participarea la conceperea conținutului platformei este o activitate care oferă beneficii atât celor care lucrează, cât și celor care vor beneficia de pe urma ei, elevii. „Mă forțează să devin o versiune mai bună a mea și să transmit mai bine cunoașterea” spune Ana Clara Grecu. Pe de altă parte, platforma de educație remedială pusă la dispoziție gratuit de Narada la debutul vacanței ajută „orice copil să poată accesa atunci când dorește și de câte ori dorește un material care să-l sprijine să înțeleagă mai bine un concept, o idee etc, să primeacă imediat feedback pentru implicare, dar și să ceară lămuriri profesorului, dacă are întrebări la care nu a primit răspuns încă”. Mai mult, platforma poate fi îmbogățită oricând cu conținut de alți profesori.
Din punctul de vedere al învățătoarei Ana Clara Grecu, platforma de educație remedială care va fi lansată curând de Narada ridică și o provocare pentru profesori – „să gândească creativ, să le dea copiilor spațiul de joacă serioasă, prin care să învețe fără să simtă că e o corvoadă” – ceea ce concret ar însemna o aliniere a învățământului românesc la standardele secolului 21.
Despre NARADA
Narada este o comunitate formată din antreprenori, lideri, oameni de acțiune al cărei scop este acela de a oferi soluții eficiente și rapide de modernizare a educației. Narada e o organizație născută sub umbrela Romanian Business Leaders Foundation (rbls.ro) cu scopul de a accelera inovația în educație.
NARADA conectează proiectele profesorilor din sistemul public cu mediul de business și viceversa. Cu alte cuvinte, #1 încurajează și ajută profesorii să creeze proiecte care inovează în sălile de clasă și rezolvă problemele elevilor, #2 aduce în atenția mediului de business și a comunităților proiectele profesorilor și face tot posibilul ca acestea să fie finanțate. #3 supervizează implementarea soluțiilor, măsoară rezultatele și multiplică proiectele care au funcționat.
Mai multe informații despre Narada sunt disponibile pe website și pe canalele de comunicare Facebook, Instagram și LinkedIn.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară