- Pe lângă renovarea și modernizarea școlii de la Sălcioara, elevii și profesorii au fost cooptați într-o călătorie de lungă durată, ce va avea ca rezultat o transformare impresionantă asupra modului în care privim educația în mediul rural și va ajuta ca fiecare dintre ei să ajungă cât mai aproape de atingerea potențialului maxim.
Conform statisticilor, 1 din 10 copii din mediul rural nu frecventează nicio formă de învățământ și, în continuare, 180 de școli din România, toate în mediul rural, funcționează având grupuri sanitare în curtea școlii. Sunt școli care nu sunt racordate la o rețea de apă sau canalizare, precum și școli care în continuare se încălzesc cu lemne.
Imaginea este aproape dezolantă dacă e să privim și la rata abandonului școlar și a analfabetismului funcțional care este cea mai mare din Europa. Iar în aceste condiții, anul acesta Ministerul Educației a primit cel mai mic procent din PIB la nivel istoric.
Narada a ales să nu aștepte „să se facă”, ci a mers pe calea implicării și a responsabilizării civice, astfel încât acolo unde autoritățile sau instituțiile statului nu pot interveni la timp, copiii și educația lor să nu aibă se suferit. Acesta a fost argumentul cu care organizația Narada a pornit la drum în urmă cu mai bine de cinci ani, având un singur obiectiv major: binele copiilor și dezvoltarea lor armonioasă astfel încât să fie capabili să-și atingă potențialul maxim.
În luna martie a acestui an, echipa Narada a vizitat școala din Sălcioara, un sătuc din Ialomița, unde a mai avut în trecut o intervenție pe infrastructură. Luând în considerare toate aspectele academice și sociale ale comunității, s-a simțit nevoia urgență de a interveni. Astfel, provocați la un exercițiu de imaginație, elevii școlii au pus pe hârtie cum ar arăta școala lor de vis și cu sprijinului fondului de investiții Roca Industry și al firmei de arhitectură Miso Arhitects, vara aceasta școala a fost transformată radical, în totalitate. Clasele au fost transformate astfel încât fiecare să spună o poveste și să devină medii de învățare primitoare, în care elevii să poată să-și manifeste abilitățile și să-și construiască fundația unui viitor educat.
Mai mult decât atât, elevii au fost supuși unor programe de învățare derulate pe tot parcursul anului trecut, pentru a învăța să-și gestioneze emoțiile – comunitatea din Sălcioara este una defavorizată, iar problemele de ordin familial și social îi pun în mare dificultate pe copii – și a se pregăti pentru viitor, prin cursuri de sustenabilitate a vieții și a viitoarei cariere.
Elevii au avut șansa să viziteze fabricile în care investește Roca Industry, să vadă roboți în producție, cum se face un gard, o vopsea și ce înseamnă să lucrezi în câmpul muncii, mulți dintre ei ieșind pentru prima dată din sat.
Școala din Sălcioara arată acum cu totul altfel și atât profesorii, cât și echipa naradienilor așteaptă cu nerăbdare reacția de pe chipul elevilor, atunci când îi vor trece pragul. Tot mobilierul este nou și ultra modern, fiecare clasă are tehnologie, table magnetice, o tabla smart, videoproiectoare.
Transformarea școlii din Sălcioara este doar una dintre tacticile prin care Narada își dorește să-și atingă obiectivul, acela de a avea impact în viața a 500 de mii de copii până în anul 2030. Este felul în care organizația încearcă să creeze un model, un exemplu ce ar putea fi urmat de tot mai multe școli din mediul rural astfel încât, în curând, să poată construi mediul propice în care toți copiii să aibă șanse egale la educație.
„Ne-am uitat dincolo de a avea un spațiu pentru copii în care doar să vină la școală și să se simtă în siguranță, ci, mai degrabă la cum ar putea să arate un spațiu care să scoată ce-i mai bun din ei. Practic ne-am uitat la cum putem, dincolo de a da un mediu în care să-și depășească potențialul, să le deschidem orizontul în așa fel încât să-și construiască relații mai sănătoase și să descopere oportunități de carieră pe care altfel nu le-ar fi descoperit. E imposibil să vorbim despre educație și să nu vorbim despre provocările sociale sau de zonele vulnerabile și cum impactează ele”, declară Raluca Jianu, CEO Narada.
Narada a luat ființă în urmă cu mai bine de cinci ani, când Andra Munteanu (co -fondatoare a organizației) a citit un studiu despre motivele abandonului școlar în rândul copiilor. Primele pe listă erau durerile de dinți și lipsa încălțărilor potrivite. Motive absurde într-o Românie europeană, dar dureros de reale în comunitățile marginalizate și vulnerabile din țară. În aceeași perioadă, Raluca Jianu s-a alăturat ca voluntar în sprijinul misiunii, creionând pentru prima dată schița pe hârtie a ceea ce avea să devină mai târziu HartaEdu.ro. Astăzi, este CEO al organizației.
Născută sub umbrela Romanian Business Leaders, Narada are viziunea de a construi o Românie în care fiecare copil are acces la o educație de calitate, care să-l pregătească pentru succesul în viață și în carieră. Cu o echipa multi-disciplinară de profesioniști care abordează problema cu soluții integrate, utilizând tehnologia și transferul de know-how, dar și experiența profesională, cu un mod de lucru tehnocrat și planificat, Narada își propune misiunea de a mobiliza comunitățile pentru a găsi soluții de transformare a sistemului educațional.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară