IN ACEST ARTICOL:
Majoritatea adolescentilor utilizeaza Internetul in scopul socializarii (91%) si descarcarii de muzica si alte materiale (82%). In privinta riscurilor folosirii internetului adolescentii identifica, la nivelul primei optiuni, materialele pornografice (aproximativ 93%). 18% dintre adolescenti afirma ca transmit informatii personale pe internet catre alte persoane, iar 14% poarta discutii cu persoane necunoscute.

-Cea mai frecventa prevedere legata de siguranta pe internet in scoli este legata de accesul la calculatoare si internet in mod supravegheat (24.1%), urmata de sesiunile de informare pentru elevi (13%), iar cel mai rar este mentionata distribuirea de brosuri, scrisori, pliante (3.8%) si acordul scris de buna intrebuintare cu semnatura parintelui (5.4%).

-Politica de siguranta online acopera in cea mai mare masura internetul (27.2%), fiind foarte putin mentionate alte tehnologii, precum media (7%), telefonia mobila (8.2%) sau jocurile video (6%).

-Predarea acestor teme se face preponderent intracuricular (27.8%), intr-o masura mai mica extracuricular (16.8%) in timp ce 23.7% nu stiu cum se face acest lucru, iar 27.5% afirma ca nu se predau deloc temele de siguranta online si etica utilizarii calculatorului si navigarii pe internet.

-Numai 2.8% dintre profesori cred ca nu ar trebui predata siguranta pe internet, doua treimi dintre profesori considerand ca aceasta ar trebui predata la gimnaziu, 59.8% la invatamantul primar, si aproape 40% la liceu.

-Majoritatea profesorilor inclusi in studiu declara ca discuta cu elevii lor despre despre pericolele ascunse ale internetului (73.4%), despre nerespectarea drepturilor de autor (51.4%), despre cum trebuie sa se comporte pe internet (63.9%), despre veridicitatea informatiilor gasite pe internet (78.1%), despre utilizarea unei parole atunci cand navigheaza pe internet (44.2%). Numai 11.2% considera ca elevii lor au fost confruntati cu hartuirea sexuala in timp ce navigau pe internet.

-In privinta informatiilor pe care profesorii considera ca elevii lor ar trebui sa nu le faca publice pe internet, majoritatea au inclus aspectele legate de identitatea personala (adresa de acasa, numar de telefon, nume si prenume), cel mai putin fiind mentionate hobby-urile.

-In privinta modalitatilor de informare a tinerilor despre siguranta pe internet apreciate de cadrele didactice, cele mai populare sunt prin intermediul unor organizatii, prin legislatie, prin mijloacele de comunicare in masa si prin intermediul profesorilor si al parintilor.

-Cele mai importante teme spre a fi discutate cu elevii sunt considerate cele legate de amenintarile (hartuirile pe internet), limbajul care instiga la ura, continutul ilegal, intimitate (toate mentionate ca foarte importante de peste 60%).

Material realizat de Florin Lazar, Asistent univ. dr.
Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala,
Universitatea din Bucuresti

Foto main: By New Africa /Shutterstock


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri