Ca sa demonstreze aceasta ipoteza, Berger a impartit in doua grupuri voluntarii care au participat la cercetarea sa. Unui grup i s-a cerut sa alerge pentru cateva minute pe loc, activitate care cauzeaza o stare de excitatie, in timp ce al doilea grup a ramas pe loc. Apoi, toti voluntarii au fost rugati sa citeasca un articol neincitant si imediat apoi au fost intrebati daca si-ar dori sa impartaseasca informatia si altora.
Participantii din grupul alergatorilor au raspuns mai degraba afirmativ. Intr-un alt test, o parte dintre subiecti a trebuit sa urmareasca un film banal, in timp ce restul participantilor au privit un film ce provoca stari de anxietate. Si in acest caz, persoanele agitate au raspuns afirmativ la intrebarea daca ar impartasi informatia respectiva cu altii.
Acest obicei poate fi explicat insa nu doar fiziologic. "A spune ceea ce stii" sta la baza relatiilor interumane. Joshua Gowin specialist in neurostiinta de la Universitatea Texas Health Science Center spune ca acest obicei al impartasirii este o forma de consolidare a relatiilor cu ceilalti, prin intermediul unui articol pe care l-a publicat in revista Psychology Today.
Sa impartasesti informatii este “sursa prieteniei”, considera Gowin. Acest obicei uman care astazi se manifesta foarte pregnant in retelele de socializare online reprezinta modalitatea prin care oamenii leaga prietenii, pe care mai apoi reusesc sa le mentina in acelasi fel. Impartasirea cunostintelor ii tine pe acestia mai aproape unii de ceilalti. Cercetatorul citeaza persoane aflate in relatii de prietenie indelungate care au spus ca impartasirea acelorasi valori, exprimate prin interemediul informatiilor, i-au ajutat pe acestia sa isi pastreze relatii foarte stranse cu prietenii.
Din perspectiva personala cred ca toti putem admite ca ambele ipoteze avansate de catre cei doi cercetatori sunt corecte. Mai intai simtim acel entuziasm de nestavilit in momentul cand gasim o informatie care ne place, apoi o dam mai departe prietenilor apropiati sau mai putin apropiati, apasand butonul de share pe Facebook sau Twitter. Cu siguranta ne simtim cel mai aproape de aceia care ne impartasesc starea, cei care au acelasi tip de reactie in fata unei anumite informatii pe care o furnizam. Uneori se intampla sa ne intalnim la o cafea sau la un suc ca sa discutam acea noutate, nu? Asa se tes relatiile in ziua de astazi. “Povestile ii tin pe oameni aproape”, spune Joshua Gowin.
I.S.
Foto front si main: By Kaspars Grinvalds /Shutterstock
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri