Cum calmati copiii in situatia in care plang la despartirea de parinte sau din alte motive?
La varste mici, copiii isi manifesta emotiile foarte usor, iar acestea pot fi identificate in functie de expresivitateaa lor. Un astfel de moment este atunci cand un copil incepe sa planga. Cand se intampla asta, ii atrage atentia educatorului (si, uneori, chiar pe a intregului grup), care va incerca sa afle despre ce este vorba.Copiilor li se permite sa planga si nu sunt fortati sa inceteze, pentru ca noi consideram ca plansul are un rol adaptativ. In schimb, li se spune ca, atunci cand se linistesc, educatorul va fi acolo sa ii asculte si sa ii sprijine in gasirea unei solutii. Dorul de parinti e natural si sanatos si isi are locul lui.
Copiii sunt invitati sa il simbolizeze si sa gaseasca in sala un loc in care sa il aseze, astfel incat ei sa se poata concentra la ce au de facut. Mai tarziu, cand au timp si vor sa-i vorbeasca dorului, pot merge la el si sa asculte ce le spune. Uneori, copiii pun dorul in desene, la fel cum fac si cu supararea din alte motive (care nu tin de parinti). Daca supararea a intervenit ca urmare a unei situatii care a avut loc in clasa, se discuta despre solutii, despre cum poti comunica celuilalt ce simti tu legat de comportamentul lui (intotdeauna vorbim despre comportamente si nu despre persoane) si copiii sunt sprijiniti sa faca acest efort de a-si comunica emotiile.
Copiii ies afara in fiecare zi?
Da, indiferent de vreme. Chiar daca e frig, chiar daca ploua, inainte de masa de pranz, copiii isi iau portia zilnica de miscare in aer liber. De aceea, cand vin prima oara la gradinita noastra, ii rugam pe parinti sa aduca si o pereche de cizmulite de cauciuc, pentru a-i putea echipa pe copii pentru balti.
Spatiul de joaca are 200 de metri patrati si include panouri de catarat, trasee din lemn si cauciucuri, bare de pompieri, escavatoare si altele. In plus, am adus materiale neconventionale, care, aparent, nu au functionalitatea de jucarie pentru a-i provoca pe copii sa le gaseasca un scop: din tevi de PVC au construit un fel de sistem de comunicare si dintr-un ghiveci imens isi fac vizuina sau roata in care se invart unii pe ceilalti. Astfel, le stimulam creativitatea, de care ei beneficiaza din plin.
Care e politica privind olita si mersul la toaleta?
Copiii au acces la toalete speciale pentru ei, adaptate dimensiunilor lor, ceea ce face mult mai usoara utilizarea lor si le creste gradul de independenta. Copiii merg la toaleta atunci cand au nevoie si nu exista un program special legat de acest aspect atat de natural din viata noastra.
Ce mananca copiii intr-o zi la gradinita? Un exemplu de meniu.
Incercam sa pregatim mancarea cat mai sanatos posibil. In meniu nu exista carne de porc, tocaturi, sosuri grele cu faina sau prajituri cu exces de zahar sau ciocolata. Ne axam, in principal, pe carnea de curcan si peste. Desertul este indulcit cu fructe sau miere.
Din dorinta de a le creste celor mici increderea in ei, masa este sub forma de bufet suedez, astfel ca ii incurajam sa se serveasca singuri. De exemplu, la micul dejun au de ales intre sandwichuri, cereale (cu lapte sau fara), ceai, betisoare de legume sau iaurt. Ei se duc cu o tavita si isi aleg ceea ce isi doresc, isi pun cat considera ca au nevoie si se intorc la mese. Daca ei considera ca mai vor ceva, se ridica si se „aprovizoneaza” din nou. O gustare este formata din fructe, iar cealalta din deserturi usoare, cum ar fi budinca. La pranz au ciorbite, supe din legume sau curcan. La felul doi, pot avea peste la cuptor cu legume.
Sunt copii care la noi au mancat prima data legume precum broccoli sau fasole pastai. Si asta deoarece legam tema saptamanala de ceea ce primesc la masa. De exemplu, saptamana aceasta s-a adresat pasarilor. La gustarea de ieri au primit biscuiti din ovaz, pe care i-au uns cu unt de arahide si au construit cate o bufnita. Au facut ochii din felii de banane, pupilele din stafide etc. Cand au avut saptamana dedicata anatomiei, au construit un schelet din betisoare de legume. In ziua dedicata Chinei, le-am dat betisoare sa incerce sa manance cu ele. Astfel, invatarea se face in toate momentele zilei, nu doar in perioada activitatilor propriu-zise.
Daca un copil nu vrea sa manance la ora mesei, i se da la alta ora?
Copiii sunt incurajati sa manance la masa si sunt lasati s-o faca in ritmul lor natural. Li se acorda o deosebita atentie, astfel incat nu pleaca nimeni fara sa fi gustat macar ceva. In cazul in care, intre mese, ei cer ceva sau spun ca le este foame, bineinteles ca rezolvam situatia la momentul respectiv. Au fost cazuri in care au cerut mere, banane sau au zis ca le e pofta de ceva anume. Nu le spune nimeni „Gata, n-ai mancat, asta este”. Abordarea este „Hai sa terminam ce facem acum si apoi mergem la bucatarie”.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară