3. Imaginatia
Copiii au o imaginatie debordanta. Totusi aceatsa imaginatie trebuie canalizata in activitati pozitive si constructive pentru cel mic. Asadar oferiti-i jucarii sau invatati-l jocuri care ii dezvolta si alte abilitati, cum ar fi recunoasterea coloristica a unor animale din lumea reala sau obiecte, ori cele in care coloreaza o imagine care pe pagina alaturata este deja colorata si ii dezvolta spiritul de observatie, invatati-l sa faca si sport, un obicei pe care il va respecta toata viata daca il deprinde inca de la varste fragede.
Puneti-l sa invete cuvinte, apoi sa le lege in propozitii sau sa descrie obiecte, imagini ori chiar comportamentul unor fiinte. Acest din urma exercitiu este mai greu, dar deosebit de constructiv pentru micut, dezvoltandu-i capacitatea de observatie, de descriere, comunicarea, memoria (trebuie sa retina amanuntele) atentia (trebuie sa fie atent la amanunte) dar si empatia (este bun personajul, este rau si DE CE – intelegerea calitatii unor actiuni/gesturi).
4. Empatizarea
Prin empatizare copilul reuseste sa inteleaga sentimentele celorlalti, dar si nevoile lor. Este o calitate greu de invatat pentru copii, observandu-se ca mai ales celor singuri la parinti le lipseste, fiindca n-au avut un frate cu care sa imparta, caruia sa-i inteleaga nemultumirile, dar si gesturile (de furie, de apreciere, invidie, minciuna, bucurie etc).
Copilul invata sa empatizeze mai ales cu copiii de varsta lui, fiindca voi, adultii, veti sti cum sa ii canalizati dorintele, insa un copil de varsta lui nu o va face. De exemplu cand un copil venit in vizita se joaca exact cu aceeasi jucarie cu care doreste si el sa se joace. Evident ca se vor certa pe acea jucarie, insa daca interveniti la timp si ii explicati ca prietenul lui este in vizita si ca se joaca doar pentru cateva ore cu jucaria aceea, apoi ii ramane tot lui, ii explicati nevoia celuluilalt si ca el nu trebuie sa fie asa rau, va intelege, macar pentru cateva minute.
Ba mai mult, ii puteti propune prietenului acestuia un schimb: el se joaca acum cu jucaria lui, dar si celalalt va fi lasat sa se joace cu jucariile cand ajunge in vizita la prieten. Toate acele gesturi care sunt “gafe” trebuie explicate micutului ori de cate ori le face. Alegerea cuvintelor pe care le foloseste trebuie inteleasa inca din primii ani de viata, explicandu-i adesea impactul pe care unele cuvinte il au asupra celorlalti. Incercati sa cititi cat mai multe carti despre psihologia copilului caci toate aceste gesturi pe care trebuie sa le faceti in fata copilului sunt deosebit de complexe si uneori aveti nevoie de o indrumare amanuntita.
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural