Adeptii punctului de vedere 2 (de mai sus) argumenteaza ca astfel de scoli, clase, le creaza acestora un sentiment de superioritate, infatuare, izolare, iar pentru ceilalti care constituie majoritatea, se ajunge la sentimente de inferioritate, de subapreciere. Nu dispunem de un sistem stiintific fundamental psihopedagogic care sa imprime procesului de instruire-educatie valentele necesare pentru stimularea maxima a capacitatilor copiilor exceptionali si nici de o metodologie care sa permita diferentierea exacta intre ereditatea potentialului si achizitiile dintr-un mediu relativ favorabil.
Se simte nevoia tot mai mult nu de a uniformiza procesul de instruire-educatie ci al diferentierii sale in raport cu particularitatile psihoindividuale ale copiilor.
Pentru copii supradotati criteriul distictiei este acela al realizarii unor performante superioare in diferite domenii de activitate.
Inzestrarea superioara psihica si mai ales cea intelectiva este determinata de ereditate prin organizarea structurala a materiei nervoase, dar realizarea sau franarea potentialului depinde de factorii de mediu. Zestrea genetica favorabila poate fi stimulata prin educatia din familie si scoala in asa fel incat sa-l plaseze pe copilul de exceptie intr-o ambianta ce permite valorificarea maximala a potentialului sau. Acesti copii se pot ‘pierde’ in lipsa unui mediu stimulativ sau nu ajung sa isi realizeze performante care sa depaseasca media generala a celorlalti. Reusita este cu atat mai mare cu cat sunt depistati mai de timpuriu, cu cat li se cunosc mai bine caracteristicile generale, inclinatiile si interesele lor pentru anumite domenii de activitate, mobilurile interne si aptitudinile care ii fac receptivi la actiuni dintre cele mai complexe pentru a putea crea un teren fertil de cultivare a acestora in continuare.
Majoritatea specialistilor apreciaza copii cu disponibilitati superioare ca fiind precoci, cu o dezvoltare pshica din care se distinge o inteligenta de exceptie ce isi pune amprenta asupra intregului comportament. Se incearca chiar alcatuirea unor inventare a particulatilor psihice si comportamentale ce caracterizeaza acesti copii si anume: posibilitati indelungate de concentrare si de retentie, insusirea deprinderilor de citit inaintea altora si cu multa usurinta, manifestarea de conduita, complexe in joc, contributie deosebita adusa la organizarea activitatilor ludice, orientarea de timpuriu spre unele activitati in care dobandesc rapid cunostinte vaste, afirmarea unor forme de creativitate. Sub raport comportamental acesti copii nu se integreaza intotdeauna bine in colectiv, sunt mai preocupati de ideile lor, devin mai putin atenti la unele lectii ce nu se ridica la nivelor lor, se abat de la unele norme scolare, fac comentarii asupra regulilor impuse dand impresia de obraznicie.
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural