Observatia critica o face site-ul american de sociologie Sociological Images, care arata cum starul pop s-a metamorfozat, pentru ultima ei aparitie, intr-o “femeie cliseu” a anilor ’50. Femeia ideala a acelei perioade era “femeia de casa”, “gospodina”, “casnica”, in timp ce rolul barbatilor era strict acela de a aduce bani in casa. Este un cliseu deloc strain chiar si pentru multe romance.
“Why don’t you love me?” (De ce nu ma iubesti?), spune refrenul lui Beyonce ceea ce implica un alt stereotip: <<o femeie “sexy”, “frumoasa”, “desteapta” si “gospodina”, are toate atuurile pentru a deveni dezirabila in ochii unui barbat>>. Este rolul “femeii fericite, care sufera in secret”… pentru iubirea unui barbat. Desi le are pe toate, nu se poate bucura si de atentia barbatului. Acesta este absent din sfera privata a locuintei, ocupat fiind probabil, cu indatorirea sa de finantator al familiei. Iata doua roluri grele, care ne-au incatusat pe toti deopotriva, barbati si femei, obligati astfel, prin coduri culturale sa ne comportam ca atare.
Desigur, site-ul american mai observa un aspect important al acestui scenariu, un fapt cumva indepartat de noi, cel legat de starea conflictuala dintre albii si negrii americani. In anii ’50, “modelul femeii casnice – ideale”, pe cat de gospodina, pe atat de sexy, era rezervat doar albelor din clasa de mijloc, in timp ce, in acest videoclip, Beyoncé arunca in aer practic, vechea reprezentare, calificandu-i pe negri in orice fel de ipostaza pe care o pot avea albii. Acesta ar fi cumva rolul pozitiv al industriei pop care a dat un nou sens notiunilor de diversitate si non-discriminare.
Inca din acea perioada a anilor ’50 -’60 insa, teoreticieni ai culturii de masa au criticat prezentarea “femeii ideale” in ipostaza de casnica. A urmat apoi o adevarata revolutie care si-a propus sa dezgroape si sa dea avant milioanelor de femei americane, plafonate in viata de acasa, pentru ca asa le arata societatea ca trebuie…
“Atunci cand a incetat sa se conformeze reprezentarii conventionale a feminitatii, abia atunci femeia a inceput sa se bucure de faptul ca este femeie”, este un citat celebru care ii apartine teoreticienei si activistei pentru eliberarea femeilor, Betty Friedan.
Aceeasi abordare o vedem si in ultimul videoclip Sade - "Baby Father"
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri