Conform unui alt obicei din batrani, fetele se indreptau la miez de noaptea catre fantani, tinand aprinsa in mana lumanarea cu care au luat lumina in ziua de Pasti. Ulterior, coborau lumanarea aprinsa in fantana, sperand sa vada in apa chipului celui harazit de Dumnezeu.
O alta traditie romaneasca straveche vorbeste despre “ghicitul in pari”. La miez de noapte, pe intuneric, fetele obisnuiau sa iasa afara din casa, in ograda, si sa atinga un par de la gard de care si agatau un fir rosu. Ziua urmatoare, pe lumina, se indreptau spre parul respectiv pe care il recunosteau dupa insemn, spre a vedea ce fel de ursit le este harazit. In cazul in care parul era drept si neted, ursitul va fi fost si el un barbat chips si tanar. In cazul in care parul era scurt si cu noduri, ursitul va avea avutie putina si ani multi. Coaja groasa a parului insemna bogatie din partea ursitului.
Ritualul verighetei a devenit un ritual comun printre fetele din Muntenia care doresc sa isi afle viitorul in iubire. Fetele trebuie sa arunce o verigheta sfintita de preot intr-un pahar de apa neinceputa sis a priveasca in mijlocul verighetei de pe fundul apei. Se spune ca daca au credinta in puterea lui Dumnezeu vor vedea chipul ursitului reflectandu-se in apa sau il vor visa noaptea.
In alte zone, fetele tinere obisnuiesc sa semene un catel de usturoi intr-un bulgare de alut. Se crede ca fata al carei usturoi incolteste si creste frumos se va marita curand. Tot in noaptea de 29 spre 30, fetele care doresc sa vada in vis chipul celui cu care se vor casatori trebuie ca inainte de a adormi sa se asigure ca au sub perna 41 fire de grau. Este bine totodata ca fetele care isi doresc sa se casatoreasca sa poarte usturoi la brau.
Strigoii se joaca de-a viata pe pamant...
Totodata, inainte de lasatul serii, ferestrele si usile se ung cu usturoi, facandu-le cruce in acelasi timp pentru ca strigoii sa devina inofensivi si sa nu poata intra in case. In unele zone oamenii isi ung cu usturoi anumite zone ale trupului: frunte, piept, spate si incheieturi pentru ca strigoii sa nu se atinga de ei si sa nu-i nenoroceasca in vreun fel. Usturoiul are proprietati purifiante si tine la distanta raul. Doar se stie ca vine Noaptea Strigoilor, o noapte a maleficului si a spaimei...
Strigoii ‘vii’ si strigoii ‘morti’ isi abandoneaza fara voia lor trupurile sau ies din morminte si se angajeaza in batalii purtate intre ei la raspantii de drum, hotare si locuri considerate ‘necurate’. Daca nu reusesc sa se razboiasca intre ei, atunci strigoii se ‘supara’ si se apuca sa suga sangele primului pamantean care le pica pe mana.
Strigoii vii sunt oameni obisnuiti care, din anumite motive (se nasc din incest, sunt copii din flori, au o vertebra in plus etc) devin strigoi doar in aceasta noapte, parasindu-si in somn trupul si luand forma diverselor vietati, mai putin forma animalelor sfinte. Ei provoaca pagube si cauzeaza rau si suferinta oamenilor, pocindu-i sau sugandu-le sangele, afectand virilitatea barbatilor, furand mintile oamenilor si belsugul livezilor, stricand animalele.
Strigoii morti sunt spiritele oamenilor care nu si-au gasit linistea si lumina atunci cand au trecut pe lumea cealalta. Acestia obisnuiesc sa le faca rau celor care i-au suparat, le-au gresit sau nu le-au asigurat o inmormantare crestineasca, cu tot ce presupune aceasta. Se mai spune ca in vazduh umbla varcolacii, iar pe pamant pricolicii. Odata ce vine dimineata si se aud cocosii cantand, toate aceste spirite malefice dispar si se intorc la locurile lor. Dis-de-dimineata, spatiul bataliei este purificat…
Deoarece strigoii se pot uita pe geamul locuintelor, pot intra in casa nepoftiti sau se pot adaposti la caldura, oalele si canile trebuie intoarse cu gura in jos.
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate