-
Gabriella Crespi
A reprezentat o figura a designului anilor ’60-’70, alegand un stil “hranit” de forme minimaliste si materiale luxuriante. Gabriella este mai putin cunoscuta publicului pentru ca aparea foarte rar pe lista designerilor italieni, ca o atitudine de discretie pe care a impartasit-o. De altfel, in plin success, Gabriella a parasit scena si s-a stabilit in India, pe parcursul a 20 de ani, dorind sa imbratiseze o viata spirituala. Apartinand marii burghezii, Gabriella s-a casatorit cu un reprezentant al unei ilustre familii milaneze si a frecventat cercuri selecte, alaturi de Elizabeth Arden, printesa Grace de Monaco, omul de afaceri Gunther Sachs si seicul Iranului, caruia i-a realizat proiecte de mobilier. Erau piese de forme geometrice, cu materiale de exceptie, un adevarat univers bohème-chic.
Aceasta viziune artistica, 40 de ani mai tarziu, va fi exploatata si va reprezenta o amprenta stilistica italiana de prestigiu, a epocii. In 2008, Stella McCartney cere doamnei Garbriella Crespi, care revenise in Italia si avea varsta de 86 de ani, sa ii creeze o linie de bijuterii, pe baza desenelor realizate cu 30 de ani inainte.
Angelo Ruggeri, director artistic de la Sergio Rossi, a realizat o colectie de 10 modele de pantofi, in omagiul acestei doamne.
Tot atunci, 2011, Palazzo Reale din Milan i-a consacrat o expozitie monografica.
- Peggy Guggenheim
Cunoscuta ca fiind „amanta modernismului” sau „patroana artei contemporane”, Peggy este cunoscuta ca protectoare a artistilor de avangarda si promotoare a artei lor. A avut numeroase aventuri amoroase si artistice, dupa cum declara in memorii. Viata ei este plina de picanterii, cum de altfel si-a dorit, plecand la 22 de ani din New York, pentru a se stabili in Europa.
Fiica bogata (avea 22.000 $ alocatia anuala) a unui om de afaceri evreu, (care fusese victima a scufundarii Titanicului), Peggy vine in 1939 in Paris, unde achizitioneaza lucrari valoaroase, la preturi profitabile. Se cunoaste preferinta pentru opera lui Brancusi, de la care a achizitionat multe lucrari si cu care a negociat, cu insistenta, pentru Pasarea in vazduh. Intre Peggy si Brancusi au existat relatii apropiate, el numind-o Peghiţa, iar ea descriindu-l in cartea sa Out of this Century: “un amestec de taran viclean si Dumnezeu adevarat”. De remarcat generozitatea cu care i-a facut pe unii artisti sa beneficieze de avantaje finaciare, sustinandu-i.
Erau artisti de avangarda, precum Marcel Duchamp, Kadinsky, Max Ernst, Pablo Picasso si alti suprarealisti.
In 1939 deschide prima galerie la Londra, Guggenheim Jeune, iar prima expozitie din galerie este dedicata lui Jean Cocteau. Peggy il cunoaste si il promoveaza si pe Samuel Beckett, cu care are o relatie apropiata. In 1939 inchide galeria, pleaca in Franta si, in perioada dramatica a razboiului, ajuta, de asemenea, pe multi artisti, printre care pictorul roman Victor Brauner, care, se spune, i-ar datora chiar viata. Cumpara de asemenea opere de Dali, Magritte si organizeaza la The Art of the Century, prima expozitie retrospectiva 31 Women, care reuneste lucrari ale unor femei celebre.
Dupa razboi, cumpara, la Venetia, Palazzo Venier dei Leoni, pe care il transforma atat in locuinta, cat si in muzeu si in care expune toate capodoperele colectionate. Urmasilor le-a lasat cate 1 milion de dolari fiecaruia, dar niciun tablou. Toate au fost donate Muzeului si Fundatiei Guggenheim din New York. Palazzo a devenit muzeu, dupa moartea sa, iar Peggy a trait pana in ultima clipa, dupa cum o descrie singurul nepot, ca o femeie amuzanta, excentrica si careia singuratatea nu i-a umbrit sentimentul de fericire si de implinire.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară