Cautarea pentru standarde estetice prin intermediul carora orice opera de arta ar putea fi judecata definitiv, ar presupune ca aceasta constituie o entitate imuabila, sau chiar daca se modifica ori nu, ar trebui judecata mereu in acelasi mod. Insa, niciuna dintre aceste presupozitii nu este justificabila, in conditiile in care operele de arta nu prezinta o singura valoare, cunoscuta drept "frumusete" sau ceva similar, ci sunt mai degraba polivalente.
De-a lungul timpului, operele de arta au fost abordate in moduri diferite in functie de epoca, bucurandu-se de aprecierea unor calitati diverse. Un caz extrem de ilustrativ pentru aceasta problema este oferit de pictura Mona Lisa, creata intre anii 1503-1506 de catre Leonardo da Vinci, fapt semnalat de George Boas in al sau studiu "The Mona Lisa in the History of Taste".
Abordarea contemporanilor
Nu se pastreaza nicio marturie directa a lui Leonardo in privinta acestei picturi, asadar nu vom putea cunoaste vreodata adevarata intentie a artistului.Contemporanii lui Leonardo au ezitat sa numeasca Mona Lisa drept una dintre operele sale cele mai importante, mai mult decat atat, o serie de scrieri legate de pictura italiana nici macar nu o mentioneaza. Una dintre cele mai importante comentarii timpurii asupra Monei Lisa ii apartine lui Giorgio Vasari, din anul 1550, descriere ce a dat nastere unei intregi traditii. Vasari admira maiestria artistului ce a intervenit in crearea operei, maiestrie prin care s-a petrecut reproducerea extrem de fidela a unui lucru natural. Mai apoi, pana la mijlocul secolului al XVII-lea nu se mai cunoaste nicio marturie asupra acestei picturi, pentru ca spre sfarsitul aceluiasi secol sa apara o serie de scrieri ce vin in continuarea traditiei vasariene.
Romantismul si La femme fatale
Aproximativ 300 de ani s-ar parea ca nimeni nu a vazut nimic misterios in aceasta pictura. Era doar portretul sotiei unui anume comerciant, fiind reprezentata cu maxima fidelitate fata de realitate. Insa, sotia unui negustor este o femeie, iar femeile au inceput sa ocupe o pozitie noua in gandirea multor persoane de la inceputul secolului al XIX-lea. Inainte de acest moment femeile erau crude, cochete, delicate, false, slabe, tandre, capricioase, dar aproape niciodata enigmatice. Din contra, barbatii le cunosteau mult prea bine. Insa, inceputul secolului al XIX-lea si miscarea romantica introduc o noua femeie in istoria ideilor - la femme fatale. Ea era doar senzatie si sentiment, in antiteza cu rationalitatea masculina.
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri