- Programul supraincarcat cu diferite activitati, care variaza de la fotbal, lectii de muzica la pictura, inot sau balet, in loc sa ii bucure si sa ii ajute sa isi dezvolte aptitudinile, mai mult ii agita si ii obosesc, iar rarele momente in care au putin “timp liber”, prefera sa si-l petreaca sezand in fata unui ecran.
Acest semnal de alarma se adreseaza in principal parintilor, care, din dorinta de a avea un copil supracalificat si cu multiple talente, ii incarca programul pana la refuz. Iata la ce intrebari ar trebui sa raspunda parintii inainte de a-si inscrie copilul la inca o activitate:
1. “Ce il intereseaza, de fapt, pe copilul meu?”
Parintii trebuie sa aleaga oportunitatile sau experientele care ii permit copilului sa isi dezvolte un talent sau o abilitate deja existente. Aceasta abordare prezinta un potential mult mai mare de a asigura pe termen lung bunastarea emotionala si fizica ale copilului, fata de situatia in care acelasi copil este inscris la o sumedenie de activitati, doar pentru a observa ce anume i-ar atrage.
2. “Este posibil sa fac prea multe pentru copilul meu?”
Parintii nu trebuie sa controleze fiecare secunda a programului copiilor, pentru ca, in acest mod, ei nu vor invata niciodata cum sa isi gestioneze singuri propriile vieti si, nedobandind aceste aptitudini, vor avea parte de esecuri in viitor.
Copiii trebuie sa invete sa prioritizeze si sa isi creeze singuri un program pe care sa il poata respecta. Daca ei isi petrec timpul facand ceva care nu ii ajuta sa creasca si sa castige experienta, este probabil ca isi irosesc in zadar timpul, energia si resursele.
3. “Ii ofer propriului copil un exemplu de viata echilibrata?”
O autoanaliza a propriului comportament este esentiala. Daca parintele este extrem de ocupat si alearga de la o programare, sarcina sau activitate la alta, mesajul transmis copilului este acela ca activitatile extracurriculare sunt mai importante decat preocuparea pentru interesele personale sau calitatea vietii. Comportamentul parintilor influenteaza viitorul copiilor mult mai mult decat lectile de tenis incepute la 4 ani.
Foto: Shutterstock.com; Monkey Business Images
4. “Care este motivul real pentru care l-am inscris la acest curs?”
Parintii ar trebui sa faca, mental, un pas inapoi si sa raspunda sincer la aceasta intrebare. Competitia cu alti parinti, teama ca ar putea sa piarda momentul oportun pentru dezvoltarea optima a anumitor abilitati sau necesitatea de a-i tine ocupati in momentele in care si parintii sunt ocupati si nu au timp de ei, oricare ar fi motivele, este in regula daca in tot acest timp sunt lasati sa fie doar copii si sa se joace liber. In plus, este indicat sa aiba un rol mult mai activ in viata familiei, sa se tina cont de parerile lor si sa se reitereze faptul ca sunt membri cu drepturi depline (si obligatii pe masura!), pentru a avea o viata mult mai implinita si satisfacatoare.
Un copil care isi intelege propria importanta in cadrul familiei va dobandi abilitatile necesare pentru a-si gestiona programul mult mai eficient si isi va analiza mult mai profund activitatile si ce inseamna asumarea responsabilitatii.
Foto homepage: Sergey Nivens
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural
Prof. Dr. Ruxandra Sinescu lansează programul RenYOU Aesthetics: consultații gratuite pentru proceduri chirurgicale non-estetice