Ei bine, se naște o idee frumoasă, plimbată din Republica Moldova în România și înapoi care, ulterior, ia forma concretă a unei colecții speciale de vinuri, simbol al prieteniei si al expertizei a două vinării de renume. Îl lăsăm însă pe Miron Radic, CEO Crama Liliac, să ne spună povestea Tandem și a colaborării sale cu Adrian Trofim, General Manager Castel Mimi Wine & Resort.
- Garbo.ro: Cum s-a născut ideea colecției de vinuri Tandem, care este povestea de prietenie din spatele ei? Pot doi buni prieteni de viață să devină și parteneri buni de afaceri?
Miron Radic, CEO Crama Liliac: Eu și Adrian suntem foști colegi de facultate, am studiat la Viena împreună, iar timpul a legat între noi o prietenie autentică. Încă din timpul facultății am speculat ideea și ne imaginam cum ar fi să avem într-o bună zi un vin al nostru, creat împreună. Și, deși fiecare a avut parcursul propriu, experiența și pasiunea pentru vin ne-a readus împreună și ne-a determinat să creăm Tandem, o colecție-simbol al prieteniei noastre.
- Nu am putut să nu remarcăm și eticheta deosebită și sugestivă de pe sticlele noi colecții, ce pare a completa și spune mai departe istoria noilor vinuri. Are și packaging-ul inedit propria poveste?
Bineînțeles că un vin care se vrea a fi un manifest al prieteniei trebuie să sugereze asta și prin aspect. Eticheta a fost gândită strategic și reprezintă doi buni prieteni aflați de-o parte și de alta a Prutului, iar linia în relief reprezintă harta viilor celor două crame.
- Ce vinuri românești și internaționale preferă doi manageri de crame cu un know-how serios în degustarea licorii bahice :)?
Personal îmi plac toate vinurile din familia Feteasca. Pentru mine, Feteasca Neagra are potențialul de a fi un soi bun de cultivat pentru toate zonele georgrafice din România. Pe plan internațional îmi plac soiurile de struguri aromatici, cum ar fi Sauvignon Blanc, care s-a adaptat foarte bine în podgoriile noastre din dealurile transilvănene.
- Dacă ar fi să descrieți în câteva cuvinte (pentru cineva nefamiliarizat cu gustul acestora) primul pahar din fiecare sortiment de vin disponibil în colecția Tandem, cum l-ați descrie?
Colecția Tandem conține trei vinuri - alb, roșu și rose. Tandem alb este proaspăt, cu aciditate crescută și prezintă note de soc și citrice. Este ușor de savurat datorită buchetului crocant și puternic fructat. Rose-ul oferă arome de fragi și caise, precum și note de grapefruit, rodii și zmeură, cu un postgust proaspăt și fructat. Tandem roșu este un cupaj deosebit de Cabernet Sauvignon și Fetească Neagră, în care domină nuanțe de prune uscate, smochine și brândușe, note de cireșe sălbatice și mure, iar postgustul oferă o atingere ușoară de ciocolată neagră.
- Ce au diferit și ce au în comun cele două vinării din România (Liliac) și Republica Moldova (Castel Mimi)? Ce au învățat una de la cealaltă?
Cele două crame sunt pe cât de diferite, pe atât de complementare, de aceea am și decis să facem împreună o colecție unică. Castel Mimi este o cramă cu tradiție, începută în secolul al XX-lea, în castelul care a fost una dintre cele mai mari fabrici de vin din URSS, pe când Liliac este o cramă tânără, care a reînviat tradiția pentru viticultură din Transilvania. Cu toate astea, experiența celor două crame au adus împreună clasicul cu modernul și au creat o colecție specială, inspirată atât dintr-o tradiție de sute de ani, cât și din trendurile actuale.
- Cum percepeți industria vinului din România și/sau Moldova comparativ cu a altor țări cu o tradiție solidă în acest sens precum Franța sau Italia?
Industria vinicolă din România este una foarte tânără, deoarece restartul s-a produs abia la sfârșitul anilor '90 și este încă în dezvoltare, departe de potențialul său maxim. Piața este dominată de marii jucători, care dețin majoritatea acesteia pentru ei înșiși. În comparație cu Lumea Veche a vinului, care se regăsește în Italia, Spania și Franța, unde există un număr foarte mare de producători mici, de familie, industria românească are încă un număr foarte mic de producători, iar cramele populare sunt relativ mari, nelăsând loc producătorilor mici să se remarce. Va fi nevoie de timp pentru ca numărul de producători și calitatea medie să crească, dar țara este pe drumul cel bun. Ceea ce face ca Moldova să fie specială, în opinia mea, este faptul că pare foarte unită ca țară vinicolă și, chiar dacă România este cel mai mare producător, statul român și chiar și cramele nu sunt interesate să promoveze țara ca țară vinicolă în străinătate.
- Cum a început călătoria dumneavoastră în lumea vinului din România, cum ați ales să creșteți mare și frumos proiectul Liliac?
Provin dintr-o regiune în care producția de vin este tradiție veche. Faptul că am studiat Administrarea Afacerilor în Viena mi-a dat oportunitatea să lucrez în HoReCa și să fac pentru prima oară cunoștință cu vinurile din Austria și cu vinurile internaționale, care mi-au stârnit interesul pentru acest subiect. De acolo și până la a mă dedica total vinului românesc a mai fost doar un pas.
Foto fr si main: Rostislav_Sedlacek /Shutterstock
Sunt redactor Garbo de ceva timp (probabil o crâmpeie în infinitatea universului) și o mică parte din identitatea mea se regăsește și în această căsuță virtuală a lucrurilor frumoase. Am absolvit Facultatea de Litere și...
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri