In yoga exista doua prime etape esentiale ce integreaza aspectele morale si etice intr-un mod foarte riguros: Yama si Nyama.
In yoga exist� dou� prime etape esen�iale ce integreaz� aspectele morale �i etice intr-un mod foarte riguros: Yama si Nyama. Din persepctiva integr�rii fiin�ei in armonia universal�, nerespectarea acestor etape face ca ulterior yoghinul s� nu poat� evolua spiritual intr-un mod corespunz�tor. Prima etap� - YAMA - reprezint� reguli ce conduc la armonizarea rela�iilor intre om �i toate fiin�ele �i implic� cinci ab�ineri care se aplic� ac�iunilor, inten�iilor, cuvintelor. Cea de-a doua etapa - NYAMA - se refer� la organizarea vie�ii interioare, sunt reguli ale disciplinei individuale.
In cadrul primei etape, Ahimsa este prima abtinere, sau retinere. Cuvantul Ahimsa este format din particula ‘A’ care inseamna ‘non’ si substantivul ‘himsa’ care inseamna ‘violenta’ sau ‘ucidere’, deci Ahimsa, intr-o prima traducere reprezinta non-violenta. Cu toate acestea, termenul implica mai mult decat atat, si se refera la a nu face rau nici unei fiinte insufletite, prin gand, cuvant, fapta. Ahimsa este deci nu numai o abtinere (de la a face rau cuiva) ci implica si anumite calitati ca puterea de a iubi, empatia si compasiunea, puterea de a ierta. Ahimsa vine de la credinta ca Dumnezeu, forta care anima Universul, se afla in tot si toate. A face rau cuiva, inseamna a rani si a insulta Creatorul. Noi suntem cu totii creatia acealuiasi Tata si daca iubesti, nu poti face rau. In fiecare zi comitem diverse acte de violenta. Nu trebuie neaparat sa ucidem sau sa batem pe cineva ca sa consideram ca am facut o fapta violenta. Violenta, asa cum este ea inteleasa in traditia yoghina, se manifesta in cele mai diverse forme, indrepatata catre oameni, copii, animale, plante: certuri, injuraturi, replici acide si jignitoare, acuzatii, gesturi rautacioase, neglijenta, maltratare, indiferenta, etc. Dar violenta se poate manifesta si asupra propriului nostru organism. Corpul a fost considerat inca din antichitate un templu al sufletului care trebuie ingrijit ca atare. Hrana neadecvata, lipsa miscarii, a relaxarii, regimurile drastice de slabire sau imbuibarea inconstienta cu alimente, auto-poluarea cu elemente nocive sunt tot un fel de violenta indreptata asupra propriului organism. Aceste ‘incidente’ se petrec in fiecare zi si ne-am obisnuit asa de mult cu ele, ca nu le mai dam importanta. Uneori chiar consideram ca este de datoria noastra sa actionam astfel. Daca de exemplu ne supara un coleg de munca, consideram ca este datoria si dreptul nostru sa ne razbunam pe el, astfel incat sa n e aratam noua insine ca suntem mai ‘tari’ ca el. Ca sa nu mai vorbim de energiile negative care se nasc in trafic… Cand cineva greseste, oamnenii cer dreptate si pedepsirea aceluia, dar pentru o greseala proprie, omul cere iertare. Practicantul yoga crede ca o greseala facuta de el trebuie judecata iar una facuta de altcineva trebuie iertata, lasand judecata lui Dumnezeu. El se opune raului prin sentimente de iubire si compasiune, prin indemnuri de indreptare si nu prin alt rau. De fapt, practicarea non-violentei, in acceptiunea yoghina, inseamna sa inveti sa iubesti. Practica consecventa a lui Ahimsa are drept efect anularea ostilitatii si antipatiei fata de orice fiinta, dezvoltarea empatiei si a compasiunii pentru ceilalti, cultivarea iubirii universale.In preajma unei astfel de persoane, energiile negative, tensiunile, dusmaniile sunt anulate fiind inlocuite de sentimente de buna-dispozitie, optimism, si simpatie. Un articol de
Arrina Rhuna Sursa:
Healhty.ro
Garbo
Ultima actualizare: 9 Septembrie 2020 @ 03:09
Garbo - Arta de a trăi frumos!
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural