“Sunt mai multi factori care influenteaza capitalul de auto-stima al oamenilor. Barbatii de exemplu, isi bazeaza auto-stima pe realizari si pe avantajul pe care il au intr-o competitie, in timp ce femeile, in mod traditional si-au cladit auto-stima in baza felului in care arata. Am vrut sa vedem daca aceste stereotipii legate de auto-stima persista si in mediul online. Studiul pe care l-am facut la Universitatea Buffalo arata diferente de gen cu privire la utilizarea Facebook-ului, in functie de modul prin care este atrasa atentia celorlalti, de timpul petrecut online, de marimea retelei de prieteni si numarul pozelor pe care acestia le posteaza. Am gasit ca femeile petrec mult mai mult timp online, ele au mai multi prieteni in reteaua de socializare si posteaza de cinci ori mai multe fotografii cu ele insele”, explica Stefanone intr-un video de prezentare al studiului.
Astfel, femeile folosesc Facebook-ul ca pe o alta reduta a competitiei pentru atentie. Spre deosebire de barbati, femeile se identifica mult mai mult cu propria imagine iar studiul a aratat o seama de diferente intre comportamentul femeilor si al barbatilor pe internet. Scopul acestei cercetari a fost acela de a explica anumite comportamente specifice ale oamenilor in mediul online si in particular atunci cand folosesc reteaua de socializare Facebook. In cazul comportamentului femeilor, rezultatele studiului releva un adevar trist - vorbim despre o cultura care este prea mult centrata in jurul imaginii femeii si nu in jurul altor calitati pe care aceasta ar putea sa le detina.
Femeile care isi bazeaza stima de sine pe modul in care arata au nevoie ca ceilalti sa le vada si sa le aprecieze, ceea ce implicit le aduce mai mult capital de incredere de sine. Din acest motiv, acestea au o activitate foarte intensa pe Facebook, postand poze cu ele insele, in diverse ipostaze.
In schimb, “persoanele care isi bazeaza stima de sine pe aprecierea privata (in cadrul sondajului aceste persoane aveau competente academice sau aveau sprijinul neconditionat si dragostea familiei sau erau persoane foarte morale) petrec mult mai putin timp online si implicit posteaza si mai putine fotografii care ar putea atrage atentia asupra lor”, spune profesorul Stefanone. Pentru acesti oameni, social-media nu are nimic de-a face cu atragerea atentiei celorlalti.
Studiul “Contingentele Stimei de Sine si Comportamentul in Retelele de Socializare” a fost realizat de catre Michael A. Stefanone - Universitatea Buffalo, Derek Lackaff de la Universitatea din Austin (Texas) si Devan Rosen de la Universitatea din Manoa, Hawaii.
de Jullie S.
Foto front si main: By Rawpixel.com /Shutterstock
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural