Oja de unghii “antica”
Ideea femeilor de a-si colora unghiile nu este nici pe departe una moderna.
“Oja de unghii” a fost inventata de chinezi in jurul anului 3000 i. en. si era un amestec facut din albus de ou, gelatina, guma Arabica si ceara de albine. Chinezii adaugau la acest amestec petale pisate de orhidee sau trandafir si alaun. Pasta obtinuta aplicata pe unghii lasa o culoare ce varia de la rosu la roz. Femeile nobile din Dinastia Chou (anul 600 i. en.) isi colorau unghiile cu oja in tonuri de auriu si argintiu, iar intr-un manuscris al Dinastiei Ming (secolul al XV-lea) apare citata oja de unghii de culoare rosie sau neagra, folosita de regalitatea din secolele anterioare.
Nu numai chinezii foloseau oja de unghii, ci si femeile din Egiptul Antic. Aceasta simboliza locul unde erau situate in ierarhia sociala, nuantele de rosu fiind cele mai importante. Regina Nefertiti, sotia lui Akenathon, isi colora unghiile cu oja in nuanta rosu rubin in timp ce faimoasa Cleopatra prefera oja in nuante de stacojiu. Femeilor de clasa inferioara li se permitea sa isi vopseasca unghiile cu oja doar in nuante pale.
Incasii isi decorau si eu unghiile cu desene de vulturi, insa si pana in ziua de astazi este necunoscuta modalitatea prin care faceau aceasta. Portrete din secolele al XVII-lea si al XVIII-lea arata si personaje ce aveau unghiile date cu oja “lucioasa”.
Pana in secolul al XIX-lea, in mai multe culturi, unghiile erau colorate cu uleiuri sau lustruite cu piele de caprioara. Cartile de bucate americane includeau “retete” pentru oja de unghii.
Moda din secolele al XIX-lea si XX (la inceputuri) includea unghiile lucioase, insa fara culoare.
Oja de unghii moderna
Atunci cand a fost creata vopseaua de automobile, in anul 1920, o femeie a fost inspirata sa inventeze oja de unghii moderna.
In anii 1920, Charles Revson a fondat compania Charles Revson impreuna cu fratele sau Martin Revson si Charles Lachman, chimist.
Acestia au angajat-o pe Michelle Renard, make-up artist, ce deja avea in minte marea intrebare daca noua tehnologie utilizata pentru vopsirea masinilor poate fi folosita pentru a produce oja de unghii. Ideea revolutionara era abandonarea tehnicii de “patare” a unghiilor si acoperirea acestora cu un strat de vopsea. Michelle Renard a reusit sa creeze o oja moderna folosind aceeasi nitroceluloza dizolvata in solvent ce era folosita pentru masini (insa nu la fel de tare).
Fiind de parere ca noua inventie va prinde, Charles Revson si colegii sai au inceput sa fabrice la scara mare oja de unghii. Deoarece era manufacturata pe baza de chimicale si nu de plante, oja avea avantajul ca era usor de pastrat si depozitat – atat timp cat sticlutele erau bine etansate astfel incat solventul sa nu se evapore, oja ramanea la fel de eficienta ca in prima zi in care fusese creata.
Compania lui Charles Revson a devenit Revlon (S-ul a fost schimbat cu L, de la numele co-fondatorului Lachman). Prima oja de unghii Revlon a fost scoasa la vanzare in anul 1932. Ceea ce a adus succesul inventiei a fost Hollywood-ul. Filmele color abia aparusera si orice femeie isi putea vedea actrita preferata purtand pe unghii nuante de rosu sau mov exotic manufacturate de Revlon – luand astfel decizia sa cumpere oja din magazine.
Oja de unghii a devenit populara nu numai din considerente estetice, ci si financiare. Produsul era relativ ieftin si, in combinatie cu un ruj, putea face orice femeie sa se simta la fel de eleganta si stralucitoare ca o starleta de la
Celelalte companii cosmetice au preluat repede inventia si au adaugat in gama lor de produse de infrumusetare si oja de unghii.
Formula pentru oja de unghii a ramas aproximativ aceeasi cu cea inventata de Michelle Renard (acum 80 de ani) pana in zilele noastre. A fost totusi usor schimbata pentru a tine mai mult pe unghii si pentru a se usca mai rapid.
In ceea ce priveste inovatiile din ziua de azi ale ojei de unghii, ele sunt legate in special de culoare. Atunci cand a aparut, oja era asortata cu rujul de buze si de aceea varia doar intre tonuri de rosu si roz. In anii ’60 a aparut lacul de unghii, pentru a se potrivi cu rujurile nude la moda atunci. Abia dupa 1990 companiile de cosmetica au abandonat ideea de ruj si oja care sa se asorteze si au inceput sa scoata pe piata oja de unghii albastra, verde sau alte culori exotice – auriu, argintiu, negru, neon si asa mai departe.
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri