Cum s-a născut ideea unui astfel de shop online și care au fost motivele care te-au determinat să deschizi un astfel de magazin?
Pasiunea pentru vintage a început acum ceva timp, în urmă cu șase ani. Totul a pornit de la o pereche de cercei cu clips pe care am descoperit-o la un târg din București, eveniment la care chiar lucram pe partea de comunicare în acea perioadă. Nu avusesem până atunci mari tangențe cu zona de vintage, nici cu această cultură de second hand. Deși aveam multe prietene care îmi povesteau des despre astfel de locuri, recunosc că pe mine nu reușise să mă impresioneze nici ca trend, nici ca stil. Cred că totul s-a schimbat în momentul în care am descoperit aceste târguri și ce comori ascund. Era ceva diferit, ce nu văzusem în magazine și îmi amintesc că cel mai mult m-a fascinat faptul că sunt niște bijuterii rare, pe care cu greu o să le mai găsești în altă parte. Poate cineva mai are o bijuterie din aceeași colecție într-un colț opus al lumii sau poate este singura care a supraviețuit peste ani.
Așa a început o întreagă fascinație pentru vintage, pentru istoria bijuteriilor pe care le cumpăr și pentru povestea celor care le-au purtat. Știu că uneori pot părea niște piese pretențioase și multe persoane au tendința de a nu cumpăra vintage pentru că fie nu au o ocazie la care să le poarte, fie au impresia că sunt învechite ca stil. De aici a venit și ideea shop-ului SERTARIUM, am vrut să aduc o altă latură diferită a vintage-ului: aceea că poate fi modern și versatil în același timp, adaptat unui stil mai casual, cât și unui stil elegant. Iar cel mai important, am vrut să arăt că vintage-ul nu trebuie să fie o ținută din cap până în picioare, ci că poți folosi doar anumite elemente care să îți transforme ținutele, dar mai ales că le poți combina extrem de ușor cu alte piese noi din garderoba ta.
Cum a venit ideea acestui nume- SERTARIUM?
Am căutat ceva vreme numele pentru shop, tocmai pentru că am vrut ca acesta să fie la fel de interesant ca piesele pe care le va promova. Ideea de sertar a fost o primă opțiune pentru că de obicei acolo ținem colecția de bijuterii sau accesorii. Însă, am vrut ca numele să aibă rezonanță și să fie mai ușor de reținut și de posibili clienți internaționali. O altă idee a fost să folosim cuvântul în limba latină, dar nu mai suna la fel de bine. Așa că am rămas tot la termenul “sertar”, care este de origine neogreacă, dar am ajuns la compromisul de a-i adăuga totuși un twist latin și am integrat la final un sufix morfologic specific limbii. Acum putem spune că numele reflectă cu adevărat diversitatea pieselor pe care le aducem din diverse colțuri ale lumii.
Cu siguranță mergi pe ideea de sustenabilitate, e bine să reciclăm, e, poate, epoca în care ar trebui să ne gândim foarte serios la tot ceea ce înseamnă mediul înconjurător și protejarea acestuia. Cum ai defini ceea ce faci tu cu acest magazin și care este feedback-ul celor care au devenit cumpărători?
Cred în ideea de sustenabilitate și mă bucur că am găsit o pasiune transformată mai apoi în business, care susține această cauză. M-aș bucura să cumpărăm mai puțin și mai înțelept, chiar dacă asta poate se bate cap în cap cu vânzările unui shop. Să ne concentrăm atenția pe produse de calitate care să aibă un ciclu de viață mai mare, iar cantitatea de producție să fie redusă. Să analizăm cât mai obiectiv de câte piese vestimentare avem nevoie, câte cumpărăm și câte folosim de fapt dintre ele. Hainele și accesoriile sunt elemente care ne exprimă personalitatea, care ne pot afecta starea de spirit atunci când nu corespund cu imaginea pe care ne-am proiectat-o despre noi, deci cred că au un rol destul de important. Însă, vintage-ul și second hand-ul sunt exemple concrete că putem avea și piese care durează mult timp, pe care le putem refolosi în garderoba noastră sub diverse combinații sau pe care le putem transmite mai departe, spre a fi folosite de către altcineva. Poate sună clișeic, dar o piesă pe care tu nu o mai folosești sau nu o mai apreciezi chiar poate deveni comoara altcuiva.
De unde aduci hainele și care este istoria lor- sunt și haine de brand, din câte am văzut pe site-ul Sertarium…
Hainele provin din diverse colecții, din ani diferiți si din zone diferite ale lumii. Avem piese din Italia, Germania, UK, Franța, SUA etc. Asta înseamnă că mărimile și tiparul pieselor sunt și ele diferite. Tocmai de aceea încercăm să oferim cât mai multe detalii despre dimensiuni și croială, iar de multe ori facem o probă să vedem cum se așează piesa respectivă pe un manechin reglabil care se apropie de mărimea clientului. Asta mai ales pentru că aceeași mărime poate să difere de la o colecție la alta. Pe shop pot fi regăsite și produse vintage de la branduri premium, spre exemplu: Cacharel, Thierry Mugler, YSL, Levi’s, Wrangler, Biche de Berre, Laura Biagiotti și multe altele.
Am văzut că în magazinul tău există și bijuterii. Cât sunt de vechi și ce au special?
Bijuteriile provin și ele din mai multe țări, dar în special din Franța. Piesele pot avea o vechime chiar de peste 70 de ani, deși nu întotdeauna avem un istoric clar al acestora. Uneori, persoanele care le vând oferă și detaliile legate de vechime, însă alteori este nevoia de intervenția unui specialist pentru a le integra într-o anumită perioadă. Ce au special aceste bijuterii este faptul că sunt piese extrem de rare, atemporale ca stil, au o eleganță aparte și niște detalii spectaculoase care atrag imediat atenția.
7. Cu ce vei îmbogăți magazinul tău pe viitor? Ce anume vei mai aduce în el?
În următoarea perioadă atenția o să se îndrepte mai mult către secțiunea de accesorii: eșarfe, curele, pălării, mănuși, care să completeze hainele și bijuteriile care sunt deja disponibile.
Este o perioadă în care ne-au lipsit târgurile vintage. Mi-ai spus că obișnuiești să mergi ca participant ( vânzător), la astfel de evenimente. Care este diferența între a vinde online și a merge la un astfel de târg? Este alta expunerea fizică?
Diferența principală este că cei interesați pot aprecia mai ușor mărimile atunci când ne vizitează la târguri. Chiar dacă nu există întotdeauna posibilitatea de a proba piesele respective, faptul că le vizualizează live face diferența. Mai ales pentru piese care au niște elemente care te pot duce în eroare la mărimi: talia este sau nu elastică, umerii pot fi bufanți, fie unele modele sunt oversized. În plus, la vintage cred că este foarte important nu doar să vezi produsele: culoarea detaliile, ci și să atingi materialul. Interacțiunea este și ea diferită, fiind o ocazie în care ne cunoaștem mai bine publicul, vizitatorii ne împărtășesc ce piese apreciază mai mult, ce și-ar dori să mai găsească pe viitor la noi în shop, fie schimbăm păreri despre vintage și le oferim cu drag sfaturi de îngrijire a hainelor sau a bijuteriilor, astfel încât să se bucure cât mai mult timp de ele.
Planuri?
Obiectivul cel mai important pe viitor este deschiderea unui showroom în care clienții să ne poată vizita. Avem multe mesaje în care suntem întrebați dacă avem și un magazin fizic, în care pot fi văzute sau probate piesele de pe site. Din păcate, contextul actual ne face să mai amânăm o perioadă realizarea acestui pas. Sperăm, însă, că ne vom putea vedea cât de curând și într-un spațiu care să fie special pregătit pentru iubitorii de vintage.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară