Ce înseamnă Urban Fashion School în peisajul acesta din ce în ce mai urban?
Eu am plecat dintr-un loc unde, practic, de zece ani de zile predam. Mai precis, o platformă unde se vindeau foarte multe cursuri. Am hotărât să fac o școală care să fie doar de fashion. Am o experiență vastă în domeniu, în luna martie voi aniversa 24 de ani de când am organizat primul defileu de moda. Evident, înainte de asta, am avut ani de zile de cursuri și de pregătire. Între timp, mi-am îndeplinit acest vis, să fiu un designer apreciat.
Urban Fashion School s-a născut în ideea de a mă adresa pur și simplu vieții, așa cum este ea în urban. Nu-mi doresc să fie o academie științifică , pentru că asta deja există. Avem Universitatea de Arte, iar cine dorește să studieze mai departe, poate merge acolo. Eu am descoperit în toți acești ani foarte multă creativitate în persoanele care au ales inițial altceva în viață. Eu sunt un exemplu elocvent, am terminat finanțele și când m-am mutat pe arte mi-a fost extrem de greu pentru că nu am avut suport, nu am știut exact cum se face totul în acest domeniu… A fost greu pentru că mulți dintre prietenii meu au plecat de lângă mine, lumea din jurul meu s-a schimbat total pentru că intram în altă lume, aveam alte idei și alte concepte…
Eu am plecat devreme, am știu ce îmi doresc și am avut o mai multă hotărâre. Sunt mai atentă la detalii, iar atunci când am lucrat în bancă și am știut că nu îmi va plăcea cee ce fac, am înțeles că locul meu nu este acolo. A fost fascinația job-ului la început, cu acel salariu mare, cu ținuta mea impecabilă în cămăși de mătase, dar, din păcate, așteptam sfârșitul programului. Ei bine, să ajungi să aștepți sfârșitul programului este evident că tu nu ești acolo, nu te implineste…Te întrebi dacă asta e viața, dacă, de fapt, așa ar trebui să trăiești tot timpul… Atunci mi-am spus că aceasta nu este viața mea. Așadar, am plecat spre arte, o mișcare pe care am făcut-o înainte de a mai consuma alți zece ani în bancă.
Ce fel de oameni ați întâlnit la cursurile Urban Fashion School?
Oameni care au o meserie în finanțe sau în alte domenii, au devenit unii intre e specialist in ce fac, dar care au rămas în sufletul lor cu această creativitate, cu acest vis pe care doresc să îl împlinească. Altfel, se simt neîmpliniți. Există oameni care tânjesc să își descopere latura creativă, iar acest curs al meu a plecat de la această nevoie. Până la urmă este vorba despre a da voie împlinirii acestor vise. O mare confirmare ca e bine și nevoie de ceea ce fac am primit-o de la cei care au acum business-urile lor, cu un magazin deschis, oameni care s-au recentrat și de aici au înflorit.
Este un vis împlinit această școală? Care a fost un alt vis al Lenei Criveanu?
Visul meu a fost să prezint creațiile mele pe un podium internațional. Atunci când am primit invitația de a reprezenta România pe podiumul de la Berlin Fashion Week, am spus că e fabulos! Feedback-ul de PR pe care l-am primit a fost mare, printre ele, a fost și momentul când Yahoo Singapore prezenta Berlin Fashion Week cu imaginea din defileul Lena Criveanu . Asta chiar a fost o confirmare! Am obținut și confirmarea creativă din partea industriei de modă internațională. Dar, am trecut niște etape… Am realizat o colecție, încă una și încă una… Însă vine următorul nivel, iar ceea ce urmează este cel în care poți să dai din tot ceea ce știi, din tot ceea ce ai acumulat. Pur și simplu am strâns atât de mult că-mi este bine să împart și cu alții.
Am fost anul trecut la Sibiu, la un defileu, ca invitat onorific. Colecția era frumoasă, oamenii mă așteptau, totul era minunat!. M-am uitat în jur și am descoperit foarte multe ateliere cu lucru de mână extraordinar, cu niște mâini de aur, niște croitorese cu un talent extrem de mare. Atunci când m-am uitat la colecție să văd care este mesajul, care este povestea din spate, care este identitatea, ei bine, acestea nu există. Aici este o problemă reală și te întrebi de ce nu există un nume, de ce nu știi de branduri din România, etc…
Sunt mulți oameni care au curajul, au viziunea, au puterea să plece de unde lucrează și să spună- bine, voi face un business pe partea de moda ! Dar crezi că va face și o școală care să îl propulseze spre un alt nivel? Nu! Va fi exact ca la început, fără bazele unei școli de fashion. Nivelul pe care îl are această țară pe partea creativă in fashion nu este la cote mari, iar dacă nu îl avem, atunci haide să îl facem, sa il dezvoltam .
Cum se fac înscrierile la Urban Fashion School? Ce se învață la aceste cursuri?
Am hotărât ca acest înscrieri să se finalizeze în urma unui interviu cu mine. Aș vrea să spun că sunt selectivă căutând pasiunea din oameni. Nu este o marfă pe care o pui pe raft și o cumperi ca orice produs, dacă au pasiunea, pot veni la curs. Acesta este singurul lucru pe care îl cer. Pentru că în rest te învăț de la zero- Uite, acesta este creionul cu care se desenează, dar, te rog, apasă un pic mai mult și vezi ce se întâmplă dacă apeși, vezi ce se întâmplă cu emoția ta dacă apeși, cum te simți tu dacă nu apeși? Este ca și atunci când vorbești țipând sau când vorbești în șoaptă. La fel și creionul, iar eu te învăț ușor, ușor să îl faci să devină prietenul tău. Să șoptești când vrei să șoptești, sau să țipi când vrei să țipi, prin desen.
Astfel, ajungem să dezvoltăm în curs pasiunea aceasta, să o creștem, să facem niște moonboard-uri la care să te uiți cu atenție, să înțelegi ceea ce îți place ție și de acolo, să se nască niște colecții care pot fi după aceea duse în producție și scoase pe podium. Important este ca totul să plece din ceea ce ești tu ca designer și nu din fotografia cu care vine o clientă și îți spune- vreau și eu rochia asta pe care am văzut-o în nu știu ce revistă… Surpriza este că tu vei face colecția ta, iar în momentul în care tu pui emoția în acea lume a ta, vei vedea că atragi o clientelă care și ea are o poveste care vibrează cu povestea ta. Astfel va crește încrederea acelei cliente și fidelitatea ei, când și tu îți rămâi fidelă.
Cursurile durează șase luni de zile, acesta este primul modul în care înveți bazele, să înțelegi despre ceea ce este vorba. Este un curs foarte condensate in care vei experimenta în fiecare săptămână altceva. Nu există ceva care să te plictisească. Înveți tot timpul și cumva te prinde….Este un curs care te ajută să devii omul mai bun care generează și venituri mai multe. Cursul este online pentru cei care nu locuiesc în București, pentru că pe mine țara asta mă interesează, iar cei care locuiesc în București, pot veni la sala amenajată special.
Pregătiți o colecție acum, pentru primăvară?
Da, este o colecție pe care am tot amânat-o, pentru că am avut prioritatea asta de a dezvolta școala de fashion. Este o colecție în care plec de la elementele portului național, așa cum am făcut și pentru alte colecții ale mele, pe care să le aduc în contemporan pentru a putea fi consumate. Adică, sunt de părere că avem o zestre foarte mare, un patrimoniu cultural mare, pe care il ținem în muzeu, uitand sa ne mai raportam la el, după care ni se pare că suntem niște rătăciți, că nu știm încotro să o ducem și tot așa… E o putere pe care ar trebui să o prețuim și să o avem în casă ca pe o normalitate și să se potrivească mai ales cu tot modernul din jurul nostru. Acum suntem în punctul acela de conflict în care casa vine aranjată cu elemente moderne, iar dacă trebuie să pun un mileu pe undeva nu se pupa, nu e acolo. Atunci, ce faci? Îl iei și îl pui în sertar.
Dar, dacă îl iei și îl transformi într-o formă în care să se integreze, în momentul acela, elemental acela ancenstral devine forță și putere pentru tine.
Pentru colecția mea folosesc material natural, așa cum fac de obicei pentru orice colecție. Îți spun și de ce folosesc numai material natural. E posibil să fii nevoit să stai toată ziua în acea haină, iar dacă ar fi poliester sau plastic, nu mai poate fi plăcută pe pielea ta. Nici pe tine nu te susține, tu ai nevoie de suport, până la urmă haina e un suport pentru tine.
Cum credeți că se îmbracă femeia din România?
Eu am o admirație foarte mare pentru femeia din România. Ea face un efort major să arate bine, să fie frumoasă cu niște venituri foarte mici. Dacă aș compara femeia de la noi cu cea din Berlin sau Paris, ar trebui să spun că ceea ce cheltui tu pe o lună de zile, ea cheltuie în cateva zile. Așadar, repet, am o admirație enormă pentru românca noastră care face un efort foarte mare să poată străluci. Și le vezi! Dacă mă uit pe stradă, le văd…Din pacate sunt multe sabloane si uita propria identitate.
Aici ar trebui să fie ajutate… Adică să vină aceste ateliere care au ideile proprii, pentru a le ajuta să iasă din șablon. Dacă ar exista mai multe boutique-uri, așa cum sunt, de exemplu, la Paris, ar fi altceva… Noi ieșim dintr-un comunism, oamenii aceia au sute de ani de cultură în istoria lor… Ei făceau metrou în anul 1900, când noi umblam desculți prin Reforma Agrară…
Românca este cochetă, dar se bazează și pe partenerul pe care îl are lângă ea. Este nevoie să fie atrăgătoare. Și franțuzoaica și englezoaica, despre care știm că au cardurile lor, sunt un pic dezinteresate de cum arată în fața unui bărbat… Dacă el, bărbatul, nu e cum își doresc ele, atunci există și altcineva care vrea cum vreau eu! Alta e motivația lor pentru felul în care pun o haină pe ele. O franțuzoaică nu își maschează talia neapărat, dar românca își va pune și un cordon, pentru că a ținut cură de slăbire și vrea să arate cât mai bine, să epateze un pic…Acesta e un lucru bun, până la urma prin haina transmiți informațiile celorlalți prin aceasta comunicare non-verbala.
Cum ar trebui să se exprime designerii în România și nu numai?
Este foarte important să îți creezi propria ta identitate și să rămâi consecvent. Atunci ești foarte ușor de recunoscut, ești ușor de remarcat, atragi clientul care ți-e potrivit… La mine este un multiculturalism pentru că sunt lipoveancă și am crescut într-un mediu unde nu exista negru. Eu am noțiunea culorilor, înțeleg culoarea, pe mine mă definește culoarea. Când am început să realizez colecțiile mele, în 2005, toată lumea care intra în atelier se uita lung și mă întreba- Dar ceva pe negru nu aveți? Eu chiar nu știam ce înseamnă negru. L-am învățat aici, în București, în ultimii ani.
E adevărat că există un negru al fricii, al non-curajului, nu ai curaj să îndrăznești… Dar există și un negru al transformării, al esenței din tine- adică sunt atât de bine, sunt atât de așezată, încât negru e ca și cum ar veni din sursă, din prima sursă. Culorile au mesajele lor. Fiecare tăietură dintr-o haină transmite un mesaj. Fiecare culoare transmite un mesaj. Dacă ești atentă la emoția ta, vei vedea că te ajută să comunici foarte bine cu tine.
Pentru oamenii care au zile mai triste, atunci recomand să poarte haina colorată. Dacă știi că ai un roșu care ți-a plăcut, sau un albastru, sau poate un verde de care te-ai minunat, ia-le cu tine! Ai sa vezi ca starea ta se transforma. De ce? Pentru că tu te uiți într-o oglindă pe unde mergi, te uiți în dreptul feței tale. Ne uităm să arătăm bine la față, nu ne uităm în jos, iar tu te vezi în acea oglindă până la bust și vezi acea culoare . Ei bine, culoarea transmite un mesaj creierului tău. Dacă văd un albastru, poate că îmi va transmite încredere. Și, ușor, ușor, te uiți la tine și mesajul pe care îl primește mintea în subconștient de încredere îți amprentează comportamentul și ziua. Eu iubesc mult culoarea.
Ce le transmiteți femeilor din România?
Sfatul meu pentru femei este să nu se amâne. Să își dea timp, să își dea voie să își trăiască viața lor prin hainele pe care le poartă, prin ceea ce fac în fiecare zi, prin ceea ce le place foarte mult...Atunci cand ele sunt bine, totul din jurul lor este bine!
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri