Comunicat de presa
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania), organizatie neguvernamentala apolitica si nonprofit, infiintata inca din anul 1990, care are ca principal obiectiv apararea, promovarea si reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor si intereselor consumatorilor in raporturile cu operatorii economici si institutiile statului, reprezentata legal de domnul COSTEL STANCIU, in calitate de Presedinte, va aduce la cunostinta urmatoarele:
La data de 1 septembrie 2013, APC Romania a lansat campania nationala impotriva practicilor comerciale incorecte pe piata din Romania. O astfel de practica identificata și adusa la cunoștinta noastra de consumatori o reprezinta mentiunea inscrisa pe ambalajul apei minerale Azuga ”Apa de Izvor” produse de Azuga Waters SRL.
Astfel, pe ambalajul produsului este mentionat clar ca apa minerala Azuga este ”de 7 ori mai buna”, fiind enumerate apoi 7 beneficii ale apei cu pH 8,3 (apa alcalina). Mentiunea aceasta nu este insotita de niciun fel de referinta la date statistice sau studii din care sa reiasa concluzia ca aceasta apa ar fi de 7 ori mai buna. Simplul fapt de a enumera 7 beneficii potentiale ale apei, nu sunt suficiente pentru a demonstra corectitudinea afirmatiei.
Conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, cu modificarile și completarile ulterioare, ”o practica comerciala este considerata ca fiind inșelatoare daca aceasta contine informatii false sau, in orice situatie, inclusiv prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, astfel incat, in ambele ipoteze fie il determina, fie este susceptibila a-l determina pe consumator sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar daca informatiile sunt , in fapt, corecte in raport cu unul sau mai multe” dintr-o serie de elemente.
Pe eticheta apei minerale "Azuga", producatorul prezinta o serie de beneficii ale acesteia: hidrateaza mult mai bine decat apa obisnuita, creste imunitatea organismului, este un puternic antioxidant, scade colesterolul, reduce procesul de imbatranire, este recomandata in curele de slabire, terminand cu recomandarea: "este ideala pentru gatit". Unele beneficii iesite din comun, precum "reducerea procesului de imbatranire" sau "cresterea imunitatii organismului", s-au aflat permanent in atentia industriei farmaceutice sau, dupa caz, a samanilor din toate timpurile. Tocmai pentru a ne convinge de autenticitatea acestor afirmatii, invocam Legea 363/2007, unde la art. 11 alin. (1) se prevede: "comerciantii trebuie sa furnizeze dovezi privind exactitatea afirmatiilor in legatura cu practica comerciala intreprinsa"; in acest sens apelam la autoritatea de resort sa solicite aceste dovezi – buletine de analiza, teste de laborator, serii anuale de date, esantioanele luate in calcul etc.
Or, in lipsa unor studii, date statistice, rapoarte de evaluare sau alte asemenea, care sa fie mentionate pe ambalajul produsului dumneavoastra, in vederea informarii consumatorilor, practica de a afirma ca apa minerala Azuga ”Apa de Izvor” este de 7 ori mai buna, chiar daca aceasta informatie poate fi in esenta una corecta, reprezinta o practica comerciala inșelatoare, interzisa și sanctionabila de Legea 363/2007.
Mai mult, va atragem atentia ca mentiunile de sanatate inscrise pe eticheta unei ape minerale ar trebui sa respecte atat dispozitiile art. 24 din Norma tehnica de exploatare și comercializare a apelor minerale naturale, așa cum a fost adoptata prin HG nr. 1020/2005, cat și cele ale Capitolului IV din Regulamentul CE nr. 1924/2006 privind mentiunile nutritionale și de sanatate inscrise pe produsele alimentare.
In final, dorim sa va asiguram ca demersul APC Romania are drept scop asigurarea unei mai bune protectii a drepturilor si intereselor legale ale consumatorilor.
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri