Comunicat de presa
La eveniment au participat peste 150 de reprezentanti ai industriei alimentare, dar si ai serviciilor alimentare si ai presei romanesti. Acestia au discutat in amanunt si au clarificat numeroase aspecte reglate prin Regulamentul UE (1169/2011) ce va fi aplicat incepand cu 13 decembrie 2014.
Ultima luna din an aduce o schimbare majora in industria alimentara si a bauturilor: in toate magazinele din Romania si UE, pe ambalajul produselor se va gasi o cantitate de informatii mai consistenta, cu scopul de a informa cat mai bine consumatorii cu privire la valorile nutritionale si ingredientele alimentelor, precum si alti factori considerati importanti. In acest mod, Uniunea Europeana se asigura ca toti cumparatorii vor beneficia de o informare corecta si completa, astfel incat sa poata lua decizii in cunostinta de cauza in ceea ce priveste propria alimentatie.
Printre elementele majore introduse de Regulamentul 1169/2011, se numara:
• Declaratia nutritionala, afisata pe majoritatea alimentelor preambalate (incepand cu anul 2016, aceasta va fi obligatorie)
• Imbunatatirea lizibilitatii prin introducerea unei marimi minime a caracterului
• Scoaterea in evidenta a alergenilor in lista ingredientelor (de exemplu prin litere ingrosate)
• Alimentele ne-preambalate vor avea de asemenea informatii cu privire la prezenta sau absenta alergenilor
• Va fi specificata originea carnii neprocesate de porc, oaie, capra, pasare pe eticheta
• Vor fi introdusi pe etichete termeni noi, care vor furniza informatii suplimentare despre anumite caracteristici sau despre compozitia produsului (ex. "peste format").
In plus, consumatorii vor putea afla citind etichetele produselor si informatii despre continutul in energie si in nutrienti principali, raportati la Consumul de referinta.
Vor avea toate produsele de pe rafturi noile etichete incepand cu 14 decembrie 2014?
Nu neaparat. Regulamentul prevede masuri tranzitorii, ceea ce inseamna ca alimentele plasate pe piata sau etichetate inainte de 13 decembrie 2014 si care nu sunt conforme cerintelor regulamentului pot fi comercializate pana la epuizarea stocurilor.
Pentru a evita risipa de alimente, intre altele, Regulamentul permite vanzarea acestor produse indiferent cat de mare este perioada lor de valabilitate. Unele produse care sunt congelate, uscate sau in conserva au o durabilitate mare si pot persista pe piata cativa ani, deci este posibil consumatorii sa intalneasca produse purtand inca "vechea" eticheta.
Marius Alexandru Dunca (Presedinte ANPC), Anica Popa (Sef- Serviciul Produse si Servicii Alimentare si Nealimentare ANPC) si Paul Silviu Anghel (Director General ANPC), alaturi de Sorin Minea (Presedintele Romalimenta) si Aurel Popescu (Vicepresedinte), au trasat elementele cele mai importante in ceea ce priveste scopul si, implicit, impactul regulamentului la nivel national, atat pentru consumatori, cat si pentru producatori.
Domnul Aurel Popescu, Presedintele Rompan, cel care a moderat discutia, a punctat faptul ca noul regulament serveste intereselor "pietei interne prin simplificarea legii, asigurarea determinarii legale si reducerea sarcinilor administrative, aducand beneficii consumatorilor prin impunerea etichetarii clare, inteligibile si lizibile a produselor alimentare".
Pentru reprezentantii presei, s-a clarificat faptul ca schimbarea etichetelor nu va avea drept consecinta majorarea preturilor, precum si faptul ca nici pentru consumatori schimbarea nu va fi una completa, avand in vedere ca produsele sunt deja marcate cu numeroase informatii si in prezent.
Pentru constientizarea schimbarii in randul producatorilor si al populatiei, ANPC va incheia un protocol cu Autoritatea Sanitar Veterinara si cu Ministerul Agriculturii, cu focus pe educatie si informare.
Anumite prevederi ale regulamentului ce pot fi interpretate in diferite moduri sunt lamurite intr-un Ghid de aplicare convenit de Romalimenta si ANPC si care poate fi gasit de saptamana viitoare pe site-ul federatiei.
Sursa foto prima pagina: Depositphotos
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri