În ultimii ani, meseria de barista este din ce în ce mai discutată și a căpătat valențe tot mai perfecționiste, odată cu creșterea apetitului românilor pentru cafeaua de calitate, ce trebuie preparată în consecință. Drept urmare, pretențiile clienților au crescut, iar jobul de barista a devenit o artă meticuloasă, în timp ce Latte-ul a devenit cea mai populară băutura pe bază de cafea în țara noastră.
Pentru sfaturi cheie și unele lămuriri în ceea ce privește cele mai importante aspecte referitoare la prepararea Latte-ului perfect, am apelat la un barista profesionist, totodată și Training Manager în cadrul lanțului de cafenele Okfea: Ionuț Levențu.
1. Ce cursuri speciale de barista ai urmat și ce recomanzi începătorilor care își doresc să devina barista profesionist ?
Eu am urmat cursurile de barista în Italia, la IIAC (Istituto Internazionale Assaggiatori Caffè). Au trecut ceva ani de atunci, dar pot spune cu siguranță că fară curiozitatea de a încerca tot timpul ceva nou și fără documentarea zilnică completată de practica continuă, nu poți atinge performanțele de a mulțumi și cele mai rafinate gusturi.
Recomand pasionaților de cafea sau tinerilor care vor să înceapă o carieră în acest domeniu să urmeze cursurile de barista la una din academiile din București, unde vor învăța de la oameni pasionați si dedicați întru totul preparării băuturilor pe bază de cafea. Sperăm ca, în viitor, să dezvoltăm o școală de barista chiar în cadrul brandului Okfea. Totodată practica este obligatorie pentru a-ți forma simțurile și skill-ul necesar pentru o carieră de succes în acest domeniu. Bariștilor juniori nu trebuie să le fie frică să strice lapte si cafea pentru a învăța și pentru a găsi rețeta perfectă pe gustul lor, pe care să o poată împărtăși cu din ce în ce mai numeroșii consumatori de cafea din România.
2. Cum influențează ingredientele folosite în prepararea băuturii pe bază de cafea și desenul Latte Art?
În industria cafelei și a preparatelor pe bază de cafea, ingredientele folosite de fiecare barista influențează major și modelează produsul final. Doar utilizând produse corecte, aparate și ustensile profesionale, dar și materii prime atent alese putem obține o calitate superioară a produsului în sine. Începând de la calitatea apei folosite până la proteina și grăsimea laptelui, toate ingredientele dar și ustensilele au un rol important în îmbunătațirea calității produsului finit. Pentru Latte Art este recomandată folosirea unui lapte de calitate ce poate fi frotat (aerat) mult mai bine, permite eliminarea bulelor de aer în scopul integrării perfecte cu cafeaua, devenind astfel o masă omogenă și formând o chimie perfectă și un gust deosebit, un liant între cafeaua de buna calitate, bine preparată si rezultatul final, gustul! Și pentru că obișnuim să sorbim din ochi okfea, aspectul estetic și desenul în cafea aduc în mod automat un zâmbet pe buze oricărui client pasionat de cafea, care înțelege și apreciază implicarea unui barista în ceea ce face zilnic. Este vorba de serviciile conexe unei cafenele, atât de importante în industria Horeca, pentru mulțumirea și încântarea zilnică a clienților. Un desen în cafea se poate realiza doar cu o cremă perfectă de lapte și necesită o perioadă de exersare dar și un pic de talent propriu!
3. Ce criterii trebuie să îndeplinească Latte-ul perfect din punctul de vedere al gustului și al consistenței?
Perfecțiunea unui produs pe bază de cafea este greu de deslușit, pentru că fiecare persoană în parte are percepții diferite când vine vorba de gust. Totuși, pentru a obține un Latte perfect (sau aproape perfect), trebuie să pornim de la câteva premise general acceptate. Ca și criterii de bază putem enumera calitatea apei, calitatea boabelor de cafea și gradul de prăjire al acestora, densitatea cremei laptelui dar și temperatura acestuia.
Laptele folosit face o diferență majoră, deoarece prin încâlzire dezvoltă anumite proprietăți și gusturi, îndulcindu-se sau, dacă ajunge la temperaturi peste limita recomandată, poate dezvolta un gust acrișor spre amărui. Un Latte preparat corect nu ar trebui să necesite un adaos de zahăr, deci crema de lapte ar trebui să fie suficient de dulce pentru a acoperi parțial gustul impunător al cafelei. Pe de altă parte, un Latte nu trebuie să fie fierbinte, iar pentru asta, crema de lapte trebuie să echilibreze temperatura cafelei, în niciun caz să fie la fel de fierbinte ca aceasta. Un Latte bine preparat trebuie să fie echilibrat, dulce și consistent, putând constitui echivalentul unui mic dejun. Consistența lui ar trebui să fie una cremoasă, densă, iar laptele și cafeaua să formeze un singur element.
4. Cât de popular este Latte-ul în țara noastră?
Rețeta de Caffe Latte a prins foarte repede la consumatorul român, fiind o băutură pe bază de cafea destul de echilibrată, ce poate fi consumată de mai multe ori pe zi, chiar și de la vârste fragede. Rețeta activează de foarte mulți ani la noi în țară dar explozia conceptului de coffee shop din ultimii 6 ani, a pus-o pe un piedestal bine meritat.
În istoria noastră, datorită influențelor turcești în ceea ce privește cafeaua, s-a pus amprenta pe consumul cafelei la ibric, cu caimac sau fără, de cele mai multe ori neagră, astfel consumatorul român de cafea s-a obișnuit cu un anumit gust, în principiu simplu și uzual, mai mult de necesitate decât de plăcere. Apariția coffee shop-urilor în schimb, tot mai des întâlnite în ultimii ani, are un rol important în schimbarea acestei percepții, a educării gusturilor și a papilelor consumatorilor spre o altă etapă. Cunosc foarte multe persoane care nu obișnuiau să bea cafea, pentru că nu apreciază gustul ușor amărui al acesteia, neîndulcită. În schimb, servesc cu plăcere un Latte, unii chiar devenind dependenți în mod pozitiv și făcându-și un obicei zilnic din asta.
Prin această nouă etapă, cafeaua în combinație cu laptele dă posibilitatea iubitorilor de cafea să descopere și alte modalități de consum, noi rețete și combinații, noi încântări ale gustului. În același timp, în paralel s-a dezvoltat și o nouă industrie – cea a aromelor pentru cafea, recomandate în principal pentru Latte-uri. Pentru a schimba din când în când rutina zilnică, putem opta să adaugăm o aromă în Latte-ul nostru, scorțișoară, cacao, fulgi de cocos, topping, frișcă sau alte ingrediente delicioase. Iar cum la okfea folosim siropuri naturale cu o mare diversitate de arome, ne putem bucura de un gust nou în fiecare zi.
5. De ce este atât de popular Latte-ul printre clienții voștri?
Întărind cele spuse mai devreme, părerea mea este că cei mai mulți clienți aleg acest tip de băutură și din cauza unei temeri vis-à-vis de gustul cafelei, pentru că mulți comercianți sunt axați doar pe câștig și folosesc boabe de cafea de proastă calitate. Implicit, gustul cafelei preparate de ei nu este tocmai unul de apreciat, și clienții aleg să diminueze acest gust puternic și ars cu o cantitate mai mare de lapte. Pe altă parte, alți comercianți nu se pricep excelent în alegerea sortimentului optim de cafea care să se îmbine perfect cu cantitatea de lapte, astfel încât rezultatul final să fie unul deosebit care să te încânte. Noi la okfea, ne facem mereu timp să explicăm clientului ce fel de cafea i se potrivește cel mai bine, în funcție de așteptările și gusturile sale, de momentul zilei în care este servită și nu ne temem nicicând să recomandăm un espresso simplu pentru a simți aroma intensă a cafelei noastre, sau un cappuccino la fel de delicios și cu un desen la fel de frumos. Tocmai pentru că folosim o cafea de calitate, clienții noștri fideli aleg și celelalte tipuri de preparate pe bază de cafea, iar Latte-ul nu este neapărat cel mai popular produs la okfea, cel puțin nu în toate locațiile noastre. Clienții apreciază dedicarea cu care bariștii noștrii prepară fiecare cafea în parte, păstrând de fiecare dată aceeași rețetă implementată și atenția la detaliu. Într-adevăr, printre clienții mai tineri sau cei nehotărâți, Latte-ul este cea mai des întâlnită alegere.
Ionuț Levențu se ocupă de trainingul noilor angajați ai lanțului de cafenele Okfea, business ce se află într-o continuă expansiune, recrutând și instruind constant noi barista pentru cafenelele în curs de lansare. În momentul de față, Okfea deține 5 cafenele proprii, 2 francize funcționale și alte 7 francize în curs de implementare.
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri