Comunicat de presă
De șase ani, AVON și Kaufland România susțin Caravana Cancel Cancer și consolidează partea de educație și prevenție în ceea ce privește cancerul de sân. An de an, caravana străbate țara în lung și-n lat, oferind ecografii mamare gratuite femeilor care se prezintă la cabinetul medical mobil.
Din 2022 și până acum, 2500 de femei care au participat în caravană au spus care a fost motivul pentru care nu și-au făcut niciodată o ecografie mamară; sau care a fost scuza din cauza căreia au amânat controlul senologic.
„Dincolo de scopul fundamental, care este unul de prevenție, Cancel Cancer reprezintă o radiografie a societății noastre – a mentalităților, a lucrurilor pe care le valorizăm, a reperelor sociale pe care le avem.
Cele 2500 de motive pe care le-am înregistrat și prelucrat oferă o imagine brutal de reală a lucrurilor cu care se confruntă femeile în viața de zi cu zi: anxietăți, emoții preluate și dogme moștenite din generație în generație, iar uneori chiar anularea identității prin deprioritizare.
Există un puternic identificator cultural, care are legătura cu profilul acestei țări și cu sistemele socio-politice care au amprentat evoluția noțiunii de familie.
Modelul agripinic (‘Agripina fii bărbată’), eroizarea prin sacrificiu (‘Eu mă las pe ultimul loc, familia e mai importantă’), confuzia dintre iubire de sine și egoism, dintre respect de sine și aroganță sunt realități cu care se confruntă femeile din România. Și prin extensie, întreaga societate”. (Andreea Lupu, Strategy & Innovation Director, Starcom România)
Lipsa timpului a fost principalul motiv invocat: “Pentru mine nu îmi fac timp. Amân mereu.”; „Alerg prea mult pentru siguranța zilei de mâine, încât uit de mine.”; „Pe primul loc este familia. Nu am timp de mine.” ; „Nu am timp. Timpul este alocat copiilor”;” Din cauza serviciului nu am timp să fac nimic pentru mine.”; „Nu am timp liber ca să mă pot duce la medic”. „ Sunt tânără mămică, nu am timp să mă gândesc la mine.”; „Nu am timp să stau la cozi infernale, la spital.”
Neajunsurile financiare reprezintă un alt motiv pentru care multe dintre femei amână ecografia mamară: „Am neglijat din considerente financiare. Mereu consult un medic doar atunci când nu mai pot.; „Lipsa banilor. Sunt foarte scumpe serviciile medicale.”; „Banii sunt motivul pentru care nu am făcut niciodată o ecografie mamară.”; „Serviciile medicale sunt foarte scumpe. Cred în prevenție, dar atunci când nu ai bani, nu ai cum să faci nici prevenție.”; „Nu există fonduri suficiente, iar eu fiind pensionară nu îmi permit să merg în clinici private.”; „Salariul meu este prea mic față de cheltuielile pe care le am lunar.”
Teama sau atitudinea fatalistă reprezintă un alt motiv pentru care femeile nu ajung la un control senologic: „Mi-a fost frică.”; „Sunt tânără! Sigur am timp să merg mai târziu.”; „De frică am amânat mereu.”; „Mi-a fost frică, am preferat să cred că nu am nimic.”; „ Recunosc că mi-a fost foarte frică. Știu că nu doare nimic, dar mi-a fost frică de un posibil rezultat.”; „ De frica unui diagnostic grav am preferat să nu merg.”; „Mereu am considerat că nu mi se poate întâmpla mie”
Lipsa simptomelor este un alt argument care generează amânarea controlului mamar: “Nu am avut probleme și atunci am amânat mereu”.
Infrastructura medicală este în continuare o problem reală și în 2023: „În localitate nu există medic care să facă ecografii mamare.”; „ Lipsa infrastructurii medicale – la noi în oraș nu ai unde să faci o ecografie mamară”.
Pe lângă aceste motive, există o multitudine de alte scuze individuale, particulare, dar care își găsesc ecoul și în rândul altor femei. Pornind de la această observație, am considerat necesară expunerea acestor scuze, exact așa cum au fost enunțate de femeile care au participat în caravană. În felul acesta, mii de femei le pot citi și pot realiza că nu sunt singure, că anxietățile lor nu sunt izolate, ci că indiferent de oraș, educație, statut financiar, femeile se confruntă cu probleme similare.
Și așa a apărut Metroul Roz, Cancel Cancer - primul metrou care expune grijile și emoțiile femeilor din România, îndemnându-le să aibă grijă de ele.
“Metroul Cancel Cancer îndeamnă femeile să lase toate scuzele deoparte și să își planifice controlul mamar anual. An de an le reamintim femeilor că este important să aibă mai întâi grijă de ele, pentru ca apoi să poată avea grijă de cei din jur. Aceasta este una dintre misiunile fundamentale ale companiei noastre, misiune pe care an de an o ducem mai departe.
Depistat la timp, cancerul de sân este în proporție de 94% vindecabil.”
(Ana Nicolae, Head of Integrated Communication, AVON România)
Dintotdeauna am considerat că implicarea face diferența. Acesta este motivul pentru care, de șase ani, Avon & Kaufland România pun în mișcare caravana Cancel Cancer. În metroul roz găsim peste 2500 de scuze pentru care femeile au amânat controlul mamar. Scuze care au fost adunate în caravana socială. Ele reprezintă, zicem, noi, cel mai bun imbold pentru a convinge femeile să planifice cât mai curand ecografia mamară.
(Anna Katharina Scheidereiter, CSR Specialist Kaufland România)
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri