Anxietatea. Poate determina o stare de agitatie, mergand pana la hiperactivitate, insa este o tulburare de sine statatoare, care nu indeplineste criteriul de sinergie intre neatentie, impulsivitate si hiperactivitate.
Autismul. La fel ca si copilul cu autism, si copilul cu ADHD se adapteaza greu la schimbari, nu este capabil de a dezvolta legaturi emotionale, ceea ce ii blocheaza interactiunea cu persoanele din jur. Copilul devine hiperexcitat nervos deoarece mediul inconjurator ii prezinta niste stimuli care sunt prea puternici, generand astfel o hiperactivitate, ce ne poate pacali.
Tiroida hiperactiva. Printre manifestarile sale se numara si tristetea, asociata de cele mai multe ori cu lipsa interesului pentru diverse activitati sau scaderea capacitatii de concentrare. Insa acest lucru nu este acelasi cu incapacitatea de concentrare, specifica ADHD-ului.
Lipsa de fier. Poate provoca iritabilitate sau senzatia de oboseala si disconfort. De asemenea, poate determina o capacitate cognitiva redusa, fiind astfel confundata cu neatentia si cu incapacitatea de concentrare. Insa, intr-o analiza clinica sumara, se poate vedea ca este vorba despre un deficit de fier. De aceea, inainte de a pune diagnosticul de ADHD, este bine sa fie realizate si analize medicale pentru a determina daca pot fi si alte cauze ale simptomatologiei.
“Cu toate acestea, prezenta ADHD-ului la copii nu reprezinta o problema majora, acest diagnostic avand rezultate foarte bune la tratament daca se imbina terapia comportamentala, bazata pe sistemul de pedeapsa-recompensa, cu medicatia prescrisa de psihiatru. In ceea ce priveste cazurile fals diagnosticate, comportamentul copiilor este corectat odata ce ajung la psiholog, intr-un mediu echilibrat in care isi pot indeplini nevoile de cooperare, de conectare, de capabilitate si curaj”, concluzioneaza Yolanda Cretescu.
*Yolanda Cretescu este psiholog clinician si manager al Centrului Vocational de Dezvoltare Armonioasa Happy Minds. Cu o experienta de peste 13 ani in acest domeniu, Yolanda a pus bazele programului Happy Minds, un concept unic in Romania, avand la baza psihologia adleriana, conform careia copilul este abordat la 360 de grade, folosind educatia ca instrument de interventie psihologica.
Foto homepage: Oksana Mizina / Shutterstock
Daca iti plac articolele noastre, aboneaza-te la Newsletterul Garbo.
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural
Prof. Dr. Ruxandra Sinescu lansează programul RenYOU Aesthetics: consultații gratuite pentru proceduri chirurgicale non-estetice