Situatiile de criza aparute din senin sau certurile in toata regula pot gasi o rezolvare prin schimbarea unghiului clasic de abordare. Daca pana de curand am tot incercat sa rezolvam divergentele prin comunicarea cu ceilalti, psihologul Lenke Iuhos considera ca varianta optima este intai de toate sa comunicam cu noi insine.
In opinia specialistului, discursul interior este mai prezent decat ne imaginam si recomandarea este sa il uzitam mai mult in sens constructiv, prin transmiterea de mesaje pozitive subconstientului si mai putin prin raspandirea frustrarilor si maniei.
“Multi oameni injura in sinea lor, autogenereaza mesaje distructive, proiecteaza frustrarile si emotiile negative in persoanele de langa ei, chiar daca sunt vinovate sau nu, iar de aici pot aparea divergente majore sau chiar certuri. Daca vom bombarda subconstientul cu ura, atunci aceasta se va intoarce ca un bumerang asupra noastra si asupra celor din jurul nostru, chiar cu o forta exponential marita”, explica psihologul.
Mai mult decat atat, psihologul crede ca imbunatatirea gandirii interne incepe folosirea constienta a unui limbaj intern productiv. Continutul gandurilor eficiente cresc productivitatea sistemului mental, iar acest stil de viata se poate construi prin cateva exercitii simple, dar aplicate consecvente pentru o perioada de minim 2-3 luni.
Dupa aceasta perioada, vom constata ca nu ne mai spunem noua insine lucruri negative, nu vom mai injura in sinea noastra cand suntem claxonati la volan, ca nu ne vom mai enerva asa de usor atunci cand suntem criticati sau apostrofati, vom privi lumea mult mai relaxati decat inainte si vom reusi fara prea mare efort sa gestionam eficient situatiile problematice sau tensionate.
Cum gestionam situatiile de criza prin limbajul intern propriu?
1. Calmeaza-te!
“E bine de stiut, atunci cand ne lovim de o problema, primul pas ar fi sa ne calmam mintea. Acest pas ne ajuta sa gestionam eficient sentimentele nedorite care ne-ar “infecta” ratiunea intr-o clipita: o furie excesiva, o anxietate, o frica necontrolata. In cazul in care reusim sa ne producem un limbaj intern de calmare, acesta ne ajuta sa ne centram pe problema, sa ne concentram. Cum vom reusi sa ne calmam mintea si sa izgonim gandurile care ne-o polueaza? Prin adoptarea unui limbaj cu o voce interna calma, moderata, evitand presiunea. Putem folosi un limbaj de autolinistire, de genul: Ramai calm!, Ia-o mai incet!, Ma descurc! sau limbaj de moderare, de genul: Nu exagera!, Linisteste-te!, Problemele pot fi rezolvate!”, declara psihologul Lenke Iuhos.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară