Efectul psihologic al culorilor a fost demonstrat concret cu ocazia Congresului International al Culorii ce a avut loc in vara anului 1985, la Monte Carlo. La dezbaterea despre influenta culorilor asupra psihicului oamenilor au luat parte medici, psihoterapeuti, pictori, pedagogi, urbanisti, farmacisti, industriasi si specialisti in marketing. Vorbitorii au adus nenumarate exemple in legatura cu influenta, atat de diferita asupra oamenilor, atat a fiecarei culori cat si a nuantelor pe care ea le poate prezenta.
Astfel, farmacistii au atras atentia fabricantilor de medicamente ca produsele destinate bolnavilor de inima, colorate in rosu, sunt greu tolerate de acestia. In schimb, pentru specialistii in marketing, rosul poate avea un cu totul alt efect asupra oamenilor. De exemplu, produsele colorate sau ambalate in culoarea rosie sunt mult mai solicitate de cumparatori. Dupa ce au efectuat numeroase anchete, specialistii in marketing au descoperit si alte efecte ale culorilor asupra cumparatorilor: alimentele ambalate in culori inchise cum ar fi albastrul, maroul si negrul sugereaza ceva invechit, iar cele in bleu si verde deschis numai prospetime. Cafeaua ambalata in pungi galbene sugereaza un produs “slab”, in pungi negre un produs “tare”, iar in pungi rosii un produs “foarte aromat”.
Tinand seama de influenta culorilor asupra psihicului multor bolnavi, unele fabrici de medicamente au pus pe piata pastile destinate celor astenici si depresivi colorate numai in galben si portocaliu (culori recunoscute pentru proprietatile lor dinamizante), pentru cei suferinzi de anxietate in albastru foarte deschis (culoare sedativa), iar pentru ameliorarea durerilor in roz (culoare calmanta). Aceleasi fabrici nu mai coloreaza de multa vreme in rosu medicamentele destinate bolnavilor de inima sau cu hipertensiune arteriala, iar in verde inchis pe cele recomandate bolilor psihice.
De multe ori, culorile influenteaza in asa fel starea de spirit a oamenilor, incat, la unele persoane ele pot provoca adevarate suferinte. Despre Conde, unul dintre generalii lui Ludovic al XIV-lea, se spunea ca isi pierdea imediat buna dispozitie ori de cate ori avea in fata ochilor un obiect de culoare verde. Dar culorile pot conferi si o stare de bine, de destindere. Beethoven scria prietenului sau Wegeler ca este incapabil sa gaseasca armoniile fara a avea in fata ochilor un tablou colorat. Facand o legatura intre muzica si culoare, pentru anumite persoane, muzica lui Mozart in timpul auditiilor este “albastra”, iar cea a lui Wagner “luminoasa”. Goethe spunea despre culori ca “actioneaza asupra sufletului, putand trezi sentimente diferite, idei, emotii, care ne aduc liniste sau, dimpotriva, ne agita si provoaca tristete”.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară