7 Noiembrie 2011 publicat în Psihologie 91 share-uri

IN ACEST ARTICOL:
Potrivit lui William Schutz, exista mai multi factori ce determina comportamentul nostru comunicational. Asadar, comunicarea este necesara oricaruia dintre noi pentru a ne satisface asa numitele "nevoi interpersonale".

Nevoia de afectiune

Ultima, insa cea mai importanta dintre cele trei nevoi interpersonale este nevoia de afectiune. Exista oameni care sunt prietenosi, deschisi si calzi in toate relatiile lor, chiar si cele pasagere. De aceea, ei asteapta un comportament asemanator si din partea celor care ii inconjoara, deoarece nevoia lor de afectiune este mai mare decat a altora.

Cand nevoia de afectiune e estompata, ne “confruntam” cu oameni care prefera sa isi tina semenii la distanta, evitand intimitatea, ceea ce ii face sa para increzuti ori orgoliosi. Aceasta atitudine provoaca in dialog o stare de disconfort ce ingreuneaza comunicarea. Astfel, trebuie sa recunoastem ca deschiderea afectiva este necesara unei bune desfasurari a dialogului authentic, fara sa insemne totusi ca nu putem sa comunicam cu succes decat cu parteneri pe care ii iubim.

Chiar si prin simpla enumerare a celor trei nevoi interpersonale (nevoia de incluziune, nevoia de control si nevoia de afectiune) ale lui William Schutz se desprinde ideea ca interactiunea noastra cu persoanele ce ne inconjoara nu este dictata doar de interesul cognitiv, ci si de trebuintele sufletesti.

Daca de multe ori petrecem ore bune in compania persoanelor dragi, nu o facem pentru a culege sau a oferi informatii, ci pentru a ne simti bine impreuna, pentru a face schimb de valori afective si pentru a ne recunoaste in ei. Constatarea ca mai exista si alte fiinte care gandesc si simt ca noi, au aceleasi preferinte si aspiratii asemanatoare nu le valideaza numai pe ele, ci si pe noi insine.


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri