Prin urmare, fumatul are o functie in viata persoanei, deoarece oamenii invata sa il utilizeze pentru a raspunde nevoilor lor (nevoia de confort emotional, nevoia de relaxare, nevoia de a amana anumite sarcini, nevoia de a se odihni, nevoia de a face o pauza etc.).
Este evident acum ca, daca ne gandim ca folosim tigara electronica in locul tigarii obisnuite, din punct de vedere psihologic, NU ESTE ABSOLUT NICI O DIFERENTA, astfel ca dependenta psihologica - reflexul conditionat si functia comportamentului de a fuma - se va mentine intacta, fapt care va face imposibila reducerea fumatului sau renuntarea la fumat.
CONCLUZII:
Fumatul este un comportament care se invata:
1. Fumatul este raspunsul conditionat la contexte, locuri, situatii, momente, dupa asocieri repetate cu aportul de nicotina. Acesti stimuli raman in viata persoanei si in momentul deciziei de renuntare la fumat;
2. Ulterior, simpla intalnire cu contextul sau situatia declanseaza nevoia psihologica de a fuma in absenta scaderii nivelului de nicotina din sange (in absenta nevoii biologice);
3. Ca orice alt comportament, fumatul are o functie si se mentine datorita beneficiilor pe care le aduce (urmari pozitive - intarire pozitiva; evitarea unor urmari sau stari/situatii negative - intarire negativa).
4. Tentatia de a folosi tigara electronica este foarte mare pentru ca, pe termen scurt, ofera persoanei sentimentul de control asupra fumatului. Pe termen lung insa, dependenta psihologica se mentine intacta neexistand nici o sansa ca probabilitatea renuntarii la fumat sa creasca.
Care sunt efectele psihologice ale utilizarii tigarii electronice?
1. Imediat dupa folosirea tigarii electronice, creste sentimentul de control asupra comportamentului de a fuma si de confort personal ca “in sfarsit fac ceva”;
2. Este un sentiment pozitiv care incurajeaza continuarea utilizarii tigarii electronice;
3. Deoarece mintea persoanei nu invata nimic nou si dependenta psihologica ramane intacta, apar efectele nedorite pe termen lung:
• Persoana combina tigara electronica cu fumatul tigarilor obisnuite;
• Persoana revine la tigarile obisnuite;
• Persoana invata ca nu merge “nimic” si ca nu se poate lasa de fumat; “am incercat de toate”;
• Apare reactia psihologica de “neajutorare invatata”. Ca urmare a mai multor incercari nereusite, persoana se descurajeaza, considera ca nu va reusi, trece foarte mult timp pana la o noua incercare, timp in care se reapuca de fumat.
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri