Da, multe, prea multe reclame reflecta imagini si roluri incarcate cu stereotipuri de gen. Ce facem mai departe? Ascultam si luam in seama vocile femeilor si, dupa cum ni s-a spus, incepem sa contestam reclamele si reprezentarile de acolo ca forme de participare civica.
***
Aceste volume sunt rezultatul proiectului Femeile spun nu publicitatii ofensatoare!, derulat de FILIA cu sprijinul Ambasadei Regatului Tarilor de Jos si implementat in perioada iulie 2011- februarie 2013. Daca intregul proiect “Femeile spun NU publicitatii ofensatoare” si-a propus sa aseze cu grija sub lupa reprezentarile femeilor din reclame, “Catalogul reclamelor ofensatoare” s-a uitat cu atentie la reclamele cu femei ori care li se adreseaza lor si le-a analizat cu umor si sarcasm.
O simpla harta de orientare in corpul Catalogului va spune ca veti pasi mai intai intr-o zona a reclamelor care noua nu ne-au placut deloc. Aici puteti incepe cu ce sectiune doriti: Ingrijire, Lucrari in casa, Mass-media, Alimente si bauturi, Frumusete si ingrijire, Produse de curatenie, Campanii sociale, Produse bancare si financiare, Comunicatii.
Chiar daca nu ati vazut pana acum imaginile respective, descrierea fiecarei reclame este atat de clara incat sa intelegeti de ce am selectat-o, in plus, va directionam si catre locul in care o puteti vedea. Aici veti gasi si opiniile noastre, scrise cu umor si sarcasm, zicem noi.
Din aceste multe reclame, „spumoase” in felul lor, am decis sa facem un top. Am creat, asadar lumea lui Misoginus recidivus, Festina lente si a lui De gustibus, non disputandum. Veti gasi acolo motivatiile noastre. La final, dupa ce citesti Catalogul, este imposibil sa nu intelegi care sunt acele invataminte pe care le transmit advertiserii si care este tiparul de feminitate pe care acestia il promoveaza. Va propunem sectiunea „Din „intelepciunea” reclamelor sau invataturi catre ori despre femei” unde veti gasi „lectiile de viata” extrase de noi.
Volumul “Femeile spun nu publicitatii ofensatoare” porneste de la teorii relevante in domeniul metodologiei feministe, al reprezentarii femeilor in industria publicitara, al constructiei relatiilor de putere dintre cele doua mari grupuri sociale (al femeilor si al barbatilor) si al mitului frumusetii pentru a analiza opiniile femeilor in calitate de consumatoare si cetatene cu privire la reprezentarile din industria publicitatii.
Volumul isi are radacinile in cercetarea calitativa desfasurata in cadrul proiectului “Femeile spun NU publicitatii ofensatoare, prin interviuri semi-structurate si focus-grupuri cu femei cu varste intre 18 si 55 de ani privind modul in care acestea percep si raspund reclamelor prezentate (in baza unei selectii realizate de echipa proiectului). In cadrul celor 21 de interviuri individuale si 3 focus grupuri ne-am propus sa aflam: daca femeile se uita la reclame, motivele pentru care le vizioneaza, raportul si corespondenta dintre distributia rolurilor in cadrul propriilor familii ori cupluri si cea din reclame, daca ar schimba ceva in reclame, masura in care se identifica femeile cu reprezentarile din reclame, masura in care observa stereotipurile de gen si relatii de putere din reclame, etc.
Volumul cuprinde trei studii si o ultima parte in care persoanele implicate in cercetarea de teren, intr-un exercitiu de autoreflexivitate, se raporteaza la activitatea desfasurata. Primul studiu, realizat de Oana Baluta, este centrat pe cele trei perspective: din reclame, cercetarea sociala feminista si cea a femeilor consumatoare si cetatene pentru a sublinia diferentele intre femeile reale si cele prezentate de advertiseri. Al doilea studiu, semnat de Alice Iancu, se concentreaza pe contestarea genului in ierarhia patriarhala, fiind investigat modul in care aceasta ierarhizare este prezentata in publicitate, precum si modul in care consumatoarele raspund la produsele publicitare. Al treilea studiu elaborat de Andreea Molocea vizeaza frumusetea si miturile ei, atragand atentia asupra faptului ca frumusetea nu este un subiect frivol, ca idealul promovat de advertiseri este imposibil de atins pentru femei si ca acest lucru poate crea probleme reale, serioase, cu efecte nocive (boli fizice si psihice), cu alte cuvinte, probleme politice.
“Femeile spun NU publicitatii ofensatoare” va transmite, asadar, doua mesaje clare: vocile femeilor trebuie auzite si reclamele ofensatoare trebuie contestate. Deosebit de important este faptul ca noi nu ne uitam pur si simplu descriptiv, ci si chestionam, punem intrebari privind relatiile de putere dintre femei si barbati, dintre femei-cetatene-consumatoare si ‚industria reclamelor’. Da, multe, prea multe reclame reflecta imagini si roluri incarcate cu stereotipuri de gen. Ce facem mai departe? Ascultam si luam in seama vocile femeilor si, dupa cum ni s-a spus, incepem sa contestam reclamele si reprezentarile de acolo ca forme de participare civica.
Deasemenea, in cadrul acestui proiect a luat nastere blogul https://nupublicitatiiofensatoare.blogspot.ro/, blog activ pe care scriu si participa femei care sesizeaza reclame ofensatoare. Este un blog pe care oricine poate scrie si poate atrage atentia intr-un mod public asupra stereotipurilor de gen deranjante si (de cele mai multe ori) ofensatoare.
Vineri 15 martie 2013 in cadrul lansarii acestor volume, va invitam sa luati parte la o discutie activa legata de reprezentari ale femeilor in reclame, la ceainaria Carturesti, orele 12.
Moderatoare:
Oana BALUTA (presedinta Centrului FILIA)
Vor participa la discutie:
Norma NITESCU, Ambasada Regatului Tarilor de Jos
Mihaela MIROIU, prof.univ. SNSPA
Asztalos CSABA, Presedinte CNCD
Alice IANCU, vice-presedinta Centrul FILIA
Andreea MOLOCEA, vice-presedinta Centrul FILIA
Persoana de contact: Oana BALUTA, [email protected], 0723.347.472
Garbo.ro este partener media al evenimentului
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri