<<Eu cred ca guvernantii nostri ne spun „prosti” pentru ca asa suntem mai usor manipulabili.>>
Primele reactii dupa examenul de Capacitate nu sunt deloc dintre cele mai imbucuratoare. Examenele de la sfarsitul fiecarui ciclu de invatamant nu fac mereu decat sa adanceasaca discutia despre „Sistemul de invatamant romanesc”. „Copiilor cine le cere iertare?” se intreaba profesoara de Limba romana.
Redactia publicatiei online Contributors.ro a primit o scrisoare din partea profesoarei de limba romana Carmen Stoica, de la Scoala 99, Bucuresti. Pentru ca este un subiect extrem de important, pentru ca nu putem sa mai stam pasivi, pentru ca trebuie sa semnalam aceste inadvertente ale Sistemului de invatamant romanesc, preluam parti din scrisoarea doamnei profesoare si va invitam sa comentati pe marginea subiectului.
„Dragii mei prieteni,
Nu stiu daca intereseaza pe multi dintre voi examenul de la sfarsitul clasei a opta, dar pentru ca n-am vreun blog, ziar sau emisiune TV, va scriu voua, poate transmiteti mai departe… Ar trebui sa schimbam ceva, cat inca se mai poate.
Aud mereu discursuri despre cat de bine si de mult invatam noi sau altii mai in varsta decat noi pe vremea comunismului si despre cum nu invata generatiile actuale, care nu au moral si printip… De fapt, generatiile actuale sunt mult mai inteligente decat noi si e vina noastra, parinti si profesori, ca nu le oferim ce le trebuie. Priviti-va copiii, sa nu-mi spuneti ca nu stiu mult mai multe decat stiati voi la varsta lor…
Sa ma intorc insa la proba de romana de la examenul de luni. Sunt profund dezamagita de subiecte si de barem. Ma gandesc de doua zile la copiii mei care au muncit foarte mult anul acesta si la cat o sa fie de dezamagiti. La Gloria, Tudor, Lidia, Laura, Oana, Antonela, Cristina sau Andrei si la multi altii, care, probabil, vor lua note sub asteptarile lor si mai mici decat nivelul lor real. De ce? Din vina celor care au conceput subiectul, baremul, din cauza viziunii celor care conduc invatamantul sau, mai bine zis, a lipsei lor de viziune. Concluzia va fi, sunt sigura, ca suntem mai prosti decat cei din Occident si ca profesorii sunt slab pregatiti, ca nu stiu sa-i invete, dar nu-mi spuneti ca nu stiti copii care, in orice parte a Europei s-ar fi dus, nu s-au inscris intr-o clasa superioara celei din Romania.
Avem, de fapt, probleme cu marea cantitate de informatii, cu subfinantarea invatamantului, nu cu desteptaciunea copiilor nostri. Eu cred ca guvernantii nostri ne spun „prosti” pentru ca asa suntem mai usor manipulabili.”, spune Carmen Stoica.
Mai departe, profesoara descrie punct cu punct, fiecare subiect pe care l-au primit copiii la examen si absurditatea modului cum acesta a fost conceput.
De exemplu:
"Urmatorul exercitiu le cerea sa prezinte rolul virgulei, iar explicatia era ca aparea „o constructie in cazul vocativ”. Dar multi copii au scris „constructie incidenta”. N-au luat cele 6 puncte, desi, conform Gramaticii Academiei, pe care cei care fac subiectele n-o consulta, constructia incidenta cuprinde vocative! Se scrie asta, negru pe alb, la pagina 741, vol. 2."
Sau
"Tema compunerii libere a fost nemaipomenita. Cat or fi stat sa se gandeasca la asta? Copilul sa prezinte o intamplare petrecuta in timpul participarii la o intalnire cu un scriitor contemporan! Cei mai multi copii n-au scris cele 10-15 randuri necesare. S-au intalnit cu scriitorul contemporan fara nume, celebru, Dan Puric, idolul mamei, Andrei Plesu/Plesa, Mircea Dinescul cu fular alb, Andreea Esca, Mircea Cartarescu, Nichita Stanescu – o ea!! –, dar si cu Mihai Eminescu, Creanga, si i-au pus intrebari si au fost emotionati.
Ce-ar fi putut spune mai mult? Am gasit o singura lucrare in care aparea un soricel la prezentarea cartii marelui scriitor, sedus de mirosul de cascaval al unei carti culinare. Vina nu e a lor ca nu stiu niciun nume de scriitor – unii mai stiu –, pentru ca cei care apar frecvent la televizor nu sunt scriitorii, oamenii de cultura etc., ci oameni de un cu totul alt gen".
„E, asadar, vina noastra, a celor mari, ca toleram un astfel de sistem si suntem parte a lui, si eu imi cer iertare fata de Cristi, Alberto si toti ceilalti copii „ai mei” ca nu i-am invatat altceva, nu stiu nici eu ce, care sa le fi adus o nota mai mare la un examen atat de important pentru ei. Imi cer iertare in fata inteligentei lor, a zambetului lor, a ochilor inlacrimati cu care vor privi notele. O sa-i privim si pe acestia plecand in alte tari, care nu-i vor considera prosti, ci buni de munca. Vor fi si doctori, si ingineri…”, concluzioneaza doamna profesoara Carmen Stoica.
Cititi in intregime Scrisoarea ei pe Contributors.ro.
Foto homepage: Shutterstock.com; examen
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri