Studiul ”Inchiderea institutiilor pentru copii. Interventie, implementare si plan de actiune” cuprinde descrierea etapelor procesului de dezinstitutionalizare, cu accent pe evaluarea resurselor si serviciilor existente, evaluarea sociala, psihologica si a stadiului de dezvoltare a copiilor si tinerilor (oferind descrierea instrumentelor de evaluare, a metodologiei de lucru si modele de fise si rapoarte de lucru). Autorii cercetarii descriu pe larg procesul de inchidere a unei institutii, cu etapele aferente (printre care stoparea intrarilor in institutie, formarea profesionala a membrilor de personal din sistem, dezvoltarea serviciilor rezidentiale bazate pe conceptul familial, pregatirea copiilor pentru mutare si monitorizarea post-mutare) si pun la dispozitia specialistilor, dar si publicului larg, exemple concrete si studii de caz ale unor institutii inchise de catre Hope and Homes for Children in parteneriat cu autoritatile, incepand cu 1999, in judete din tara si in Bucuresti.
Procesul de inchidere a unei institutii este complex, depinde de foarte multi factori si poate dura pana la 24 de luni sau chiar mai mult. Acolo unde se dezvolta si servicii alternative (case si apartamente de tip familial, centre maternale, centre de primire in regim de urgenta, centre de zi si centre de consiliere si centre de tranzit pentru tinerii care parasesc sistemul de protectie a copilului), organizatia solicita partenerilor, directii generale de asistenta sociala si protectie a copilului, sa identifice si sa ofere terenurile pe care vor fi dezvoltate serviciile.
”Studiul nostru vine sa transpuna experienta practica pe care o avem in inchiderea institutiilor de tip vechi si in reformarea sistemului in Romania. Din fericire, dezinstitutionalizarea a devenit un cuvand la moda in peisajul protectiei copilului in Romania. Dar reversul e ca nu sunt clare nici sensul cuvantului ”dezinstitutionalizare”, nici ce inseamna, de fapt, un proces de inchidere a unei institutii, in contextul in care multe organizatii ar dori sa se implice intr-un asemenea tip de program.
Credem ca e esential ca inchiderea institutiilor pentru copii sa fie facuta cu copiii in centrul acestui proces. Consideram ca toate partile componente ale unui proces de dezinstitutionalizare graviteaza in jurul copiilor si al familiilor acestora si implica peisajul contextual al prevenirii, al simptomelor saraciei intr-o regiune anume, al metodelor de interventie in insertia socio-profesionala a tinerilor care ies din sistemul de protectie speciala si al sustenabilitatii serviciilor rezultate in finalul proiectului - ca sa numim doar cateva dintre componentele unui program de inchidere al unei institutii pentru copii. Iar studiul nostru vine sa puncteze concret, specific, modul de actiune, executia si evaluarea post-implementare a acestor programe”, a declarat stefan Darabus, director regional pentru Europa Centrala si de Sud in cadrul Hope and Homes for Children.
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural
Prof. Dr. Ruxandra Sinescu lansează programul RenYOU Aesthetics: consultații gratuite pentru proceduri chirurgicale non-estetice