3. Rolurile traditionale au fost redefinite - tendinta confirmata de 59% dintre oameni
Romanii au inceput sa abandoneze cutumele si sa puna pret pe alegerile personale: nu mai traiesc dupa standarde traditionale, ci asa cum isi doresc ei. Se casatoresc mai greu, se decid mai tarziu sa aiba copii si aleg sa lucreze in forme care ii fac sa se simta liberi, de exemplu ca freelanceri.
O puternica tendinta, validata de 66% dintre romani, este ca oamenii au inceput sa traiasca tinereste indiferent de varsta sau situatia sociala. Astfel, tot mai multi varstnici isi prelungesc viata activa, angajandu-se chiar si la 70 de ani, intra pe internet si au conturi de facebook, fac sport si pleaca in vacante.
De asemenea, generatiile fac schimb de lectii - trend validat de 62% dintre romani. Tinerii isi invata bunicii sa foloseasca tehnologia, iar acestia, la randul lor, ii ajuta sa afle ce inseamna valoarea si profunzimea.
Cat priveste relatiile intre sexe, rolurile femeilor si ale barbatilor se redefinesc, tendinta confirmata de 56% dintre romani. Astazi, ei au devenit parteneri ce pot sa faca in egala masura anumite activitati care inainte pareau destinate doar femeilor. De exemplu, barbatii isi iau concediu de paternitate, in timp ce femeile sunt capul familiei.
Pe plan personal, 6 din 10 romani spun ca vad in jur tot mai multi oameni care investesc in autoimbunatatire. Romanii au inceput sa nu se fereasca sa faca o facultate la 40 de ani, sa invete japoneza din proprie initiativa, sa danseze sau sa gateasca. Sociologii explica prin faptul ca a crescut competitivitatea pentru a pastra un rol in societate si a ramane importanti pentru cei din jur.
4. Ne dorim sa incetinim ritmul - cea mai puternica tendinta, confirmata de 65% dintre romani
Romanii au inceput sa fie deranjati de presiunea de a alerga inutil. Ei vor sa recupereze pacea sufleteasca, sa castige mai mult timp pentru ei insisi, renuntand la lucrurile care ii sufoca sau care nu le sunt strict necesare. Oamenii cauta un echilibru interior si din ce in ce mai multi sunt gata sa renunte chiar si la salarii mai mari, doar pentru a-l obtine.
Ca urmare, limitarea consumului de tehnologie pentru a castiga timp de calitate este o importanta tendinta ce decurge din aceasta nevoie, si care e confirmata de 71% dintre romani.
Un alt trend validat de 56% dintre romani este limitarea la zona de confort: oamenii planifica mai mult, cauta atent cele mai bune oferte de pe piata si fac economii, considerand ca stabilitatea financiara este mai importanta decat progresul financiar. Romanii au inceput sa opteze pentru locuri de munca mai sigure, ce le garanteaza un salariu care le acopera nevoile de baza, dar le ofera in schimb mai putin stres.
“Studiul arata ca urmele anxietatii de odinioara pe care le aveau romanii sunt din ce in ce mai vagi. Vedem acum cu cifre, oficial, documentat, ca romanilor nu le mai este teama si au acum o noua directie, in care vor sa faca totul pentru a ajunge la liniste sufleteasca. Romanii sunt intr-o perioada de cautare a binelui personal si ei vor schimba modul in care se face business, comunicare sau politica in Romania”, declara Adina Vlad, Managing Partener, Unlock Market Research.
“Romania se afla intr-o schimbare alerta si continua. O simtim in jur, dar acum o intelegem in cifre. Iata ca am realizat primul studiu complex care masoara trendurile la romani, pornind de la ideea ca intelegerea schimbarilor rapide care au loc in stilul de viata si obiceiurile consumatorilor este o componenta cheie in dezvoltarea oricarui business”, declara Flavia Bobei, Alternative Research Solutions Manager, Unlock Market Research.
Tendintele au la baza un amplu studiu calitativ si cantitativ care s-a desfasurat continuu pe parcursul unui an, pe un esantion reprezentativ pentru Romania1 si sunt un produs al noii divizii de trenduri Hunters by Unlock Market Research.
Cercetarea cuprinde doua parti: prima sondeaza perceptia romanilor asupra trendurilor pe care le identifica in jurul lor, iar a doua arata in ce masura acestia le aplica in propria viata. Studiul in versiune completa este disponibil la cerere la Unlock Market Research.
Acesta poate fi personalizat pe anumite categorii si ajuta profesionistii in business, marketing si comunicare sa identifice modul in care pot aborda consumatorii carora se adreseaza. Pachetul complet include studiul, workshop personalizat aplicat pe business si focus-grupuri.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară