Fundaţia World Vision România a transmis către Ministerul Sănătăţii, în cursul zilei de 20 august, un set de modificări pentru Proiectul Ordinului pentru aprobarea Normelor privind instituirea de măsuri sanitare şi de protecţie în unităţile de învăţământ în perioada pandemiei COVID-19, modificări pe care Fundaţia le consideră esenţiale pentru începerea în siguranţă a şcolilor.
Proiectul publicat marţi, 18 august, pe site-ul Ministerului Sănătăţii, poate fi citit aici http://www.ms.ro/acte-normative-in-transparenta/#b3cfd961jv şi este în dezbatere publică.
Cele şapte modificări importante propuse de Fundaţia World Vision România pentru începerea în siguranţă a şcolilor sunt:
1. Şcolile şi autorităţile locale trebuie informate din timp cu privire la scenariul de funcţionare, pentru a putea organiza începutul de an şcolar conform normelor
Conform proiectului de norme propuse de Ministerul Sănătăţii, unităţile de învăţământ şi autorităţile locale nu sunt implicate în luarea deciziilor cu privire la scenariul adoptat, însă joi, 10 septembrie, vor afla cum vor funcţiona, practic, de pe 14 septembrie.
Astfel, şcolile au la dispoziţie o sigură zi, 11 septembrie, pentru a se pregăti şi pentru a informa copiii şi părinţii. Acest interval este insuficient pentru ca şcolile să se pregătească temeinic în această situaţie excepţională. Este important ca şcoala să înceapă la timp, dar şcolile şi autorităţiler locale trebuie informate cu privire la scenariul pe care trebuie să îl aplice urgent!
2. Bugetele locale trebuie să aibă fonduri alocate pentru a asigura respectarea normelor. Altfel, regulile rămân doar pe hârtie, fiind imposibil de pus în practică
Conform normelor, autoritatea publică locală trebuie să asigure personalul medico-sanitar pentru școlile fără cabinete școlare și resursele materiale și financiare pentru combatarea răspândirii infecției.
Foto: By Halfpoint /ShutterstockRealitatea din teren, însă, arată altfel. Fundația World Vision România a primit semnale de la școli din mediul rural și autorități locale cu privire la resursele insuficiente pe care le au la dispoziție. De exemplu, într-una dintre comunitățile în care Fundația activează, Primăria spune că are buget pentru a asigura doar cinci măști reutilizabile per elev tot anul. Acest lucru în condițiile în care sunt necesare foarte multe materialele pentru redeschiderea școlii în siguranță, dintre care amintim produse de igienă, de curățenie, și, cel mai important, personalul care trebuie să asigure curățenia riguros și cu o frecvență crescută.
Pentru ca regulile elaborate de Ministerul Sănătății să poate fi cu adevărat puse în practică mai ales în școlile din comunitățile din mediul rural, este esențială o bugetare adecvată, precum și acordarea de timp școlilor pentru a se putea organiza.
3. Trebuie precizat clar în norme cine va asigura măștile pentru elevi și profesori! Responsabilitatea nu trebuie transferată pe părinţi fără a ne asigura că aceştia sunt pregătiţi
În proiectul de ordin nu este precizat cine trebuie să asigure măștile pentru elevi și cadrele didactice și nedidactice. Dacă asigurarea măştilor pentru elevi intră în responsabilitatea părintelui, trebuie găsită o modalitate de ajutor pentru familiile care nu pot asigura necesarul de măşti pe întregul an, pentru toţi copiii din familie.
Mai mult, triajul zilnic se face de către părinţi, acasă, cu termometrul personal, însă nu este precizat dacă şi cine se asigură că toţi părinţii au în casă un termometru sau pot să-l achiziţioneze.
Aceste detalii sunt extrem de importante, mai ales în mediul rural, acolo unde bugetul familiilor s-a diminuat considerabil în pandemie, conform unei cercetări realizate de World Vision România în perioada 10 mai – 27 iunie 2020. La nivel național, peste 60% dintre părinţii din rural nu au lucrat, iar 40% dintre cei chestionați nu au reuşit să asigure deloc sau au asigurat parţial alimentele, medicamentele sau produsele de igienă.
4. Trebuie realizat un protocol clar pentru analiza stării de sănătate a elevilor, iar cadrele didactice trebuie instruite!
Conform proiectului, la prima ora de curs, cadrele didactice trebuie să aprecieze starea de sănătate a elevilor prin observaţie atentă şi întrebări. Fără un protocol și o instruire corespunzătoare, această măsură nu va crea niciun efect, având în vedere că la școală nu se măsoară temperatura, iar dacă elevii sunt febrili, trebuie izolați. Febra este un semn care se măsoară obiectiv, nu pe bază de observație!
5. Analiza situației epidemiologice în școli trebuie făcută periodic, nu doar la începutul școlii
În proiectul publicat, este prevăzută o analiză a situație epidemiologice doar la începutul școlii. Nu este însă prevăzută frecvența cu care se va analiza situația epidemiologică pe parcursul anului școlar, de către cine și în ce mod.
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural
Prof. Dr. Ruxandra Sinescu lansează programul RenYOU Aesthetics: consultații gratuite pentru proceduri chirurgicale non-estetice