În ce anume a constat primul modul centrat pe tema comunicării, cum s-au desfășurat atelierele educaționale și cum au fost ele percepute de elevi, ce îi va aștepta pe copii în cel de-al doilea modul, vă invităm să descoperiți în interviul de mai jos.
Garbo.ro: Ne puteți descrie, ca o scurtă sinteză, ce reprezintă proiectul #PREƧENT?
Amelia Gheorghiță (Muzeul Național al Literaturii Române Iași): #PREƧENT reprezintă o serie de ateliere și activități de educație nonformală destinate copiilor din centrele de servicii sociale din județul Iași, lansat la inițiativa Asociației Industrii Creative și susținut de Kaufland România, alături de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Iaşi.
Care este scopul acestui proiect și cui se adresează?
Scopul proiectului este de a reduce din diferențele sociale și de a oferi copiilor din centre acces la resurse educaționale de calitate, la întâlniri cu profesioniști din diverse domenii care să-i inspire în luarea deciziilor legate de carieră sau petrecere a timpului.
Cum a luat naștere ideea acestui proiect, de unde a venit inspirația, dar și puterea de a pune în practică toate gândurile?
Ideea proiectului a venit din partea Asociației Industrii Creative, care a desfășurat de-a lungul timpului mai multe campanii și acțiuni umanitare în medii vulnerabile. Experiența de pe teren, întâlnirile cu oamenii și observațiile directe au dus la concluzia evidentă că dezvoltarea comunității nu poate fi realizată fără educație, iar cea a copiilor este prioritară. Și, dacă vrem să reducem din inegalitățile sociale, e timpul să ne implicăm și să oferim mai mult celor din medii defavorizate.
Avem parte de sprijin constant de la partenerii DGASPC Iași, iar la primul modul i-am avut implicați pe prietenii de la Muzeul Național al Literaturii Române Iași.
Cum se desfășoară proiectul #PREƧENT și cine sunt cei care îl pun în practică?
Cursurile de la centre au loc în zilele de vineri, sâmbătă și duminică, iar fiecare atelier presupune două întâlniri cu un trainer specializat în domeniul modulului. Primul modul a avut ca temă comunicarea și copiii au învățat despre scrierea creativă, public speaking, comunicarea online sau comunicarea interculturală de la jurnaliști, scriitori, traducători sau manageri culturali.
De ce învățare alternativă și nu clasică? Care sunt avantajele acesteia? Dezavantaje există la nivel de implementare?
Răspunsul e cumva simplu: copiii au deja acces la sistemul clasic, merg la școală. Noi venim cu o completare, cu sesiuni de învățare mai relaxată, în care nu există definiția clasică a profesorului, nu există note, cadrul este relaxat și sigur, iar participanții, traineri și copii deopotrivă, sunt parteneri de dialog și descoperiri. Singurul dezavantaj pe care îl vedem în acest moment este că nu există suficiente cursuri și abordări de acest fel, dar încercăm să punem umărul la treabă și să reparăm acest lucru.
Primul modul s-a axat tocmai în jurul temei comunicării, ceea ce spune enorm despre importanța acesteia în viețile noastre – iar contextul pandemiei ne-a reamintit acest aspect. Care este rolul unei comunicări eficiente în viața din ce în ce mai tehnologizată de astăzi (atât a copiilor, cât și a adulților)?
Într-adevăr, noile tehnologii au adus un alt mod de a comunica - comunicarea online este încă destul de diferită de cea offline. Suntem constrânși să exprimăm cât mai mult în fraze scurte sau în doar câteva cuvinte. Emoticoanele au luat locul emoțiilor, iar fiecare din noi percepe mesajele în felul propriu, individual.
Ne adaptăm evoluției care presupune utilizarea tehnologiei, dar este prioritară cultivarea inteligenței emoționale și a empatiei. O comunicare eficientă este una naturală, în care participanții se pot exprima liber și coerent, pot descoperi lucruri despre ei și partenerii de dialog, pot acumula cunoștințe. Comunicarea de acest tip este vitală în dezvoltarea indivizilor și a societății în general. Încordarea de orice fel împiedică evoluția și de asta e important să luptăm pentru spargerea clișeelor din definițiile prea rigide despre cum ar trebui să fie comunicarea.
La ce fel de ateliere au participat copiii și cum s-au derulat acestea?
Până acum, copiii au participat la ateliere de informare responsabilă (cu Viorel Ilișoi și Andrei Crăciun), scriere creativă (cu Ioana Nicolaie și Adina Rosetti), literatură contemporană (Lavinia Braniște și Marin Mălaicu Hondrari), comunicare online (cu Elena Stancu și Iulian Tănase), comunicare interculturală (cu Florin Bican și Cristina Hermeziu) și public speaking (cu Svetlana Cârstean și Robert Șerban). Contextul pandemic a obligat ca primul modul să se desfășoare exclusiv online.
Pe când sesiunea următoare? Va avea loc online sau offline? Care va fi tema sa centrală?
Reacțiile copiilor ne-au determinat să continuăm proiectul în alte 3 centre sociale, iar relaxarea normelor de pandemie ne-a permis să îi scoatem pe copii afară și să interacționăm cu ei la cel de-al doilea modul, care are ca temă Viața sănătoasă. Ne bucurăm că la acest modul reușim să ne întâlnim offline și să ne cunoaștem mai bine. Până acum copiii au avut ateliere de Prim ajutor, Dans și în prezent sunt implicați într-un program de Echilibru minte - corp.
Cum vi s-a părut reacția copiilor față de activitățile proiectului #PREƧENT în care sunt implicați?
Copiii au fost mai reticenți la început, am avut și noi emoții, nu știam cum vor interacționa și care va fi ecoul activităților. Însă adaptarea nu a durat foarte mult. Toți participanții sunt implicați în activitățile propuse de traineri, sunt curioși, vor să știe mai mult. În pauze ne povestesc despre ei și despre planurile lor de viitor. Fiecare copil care face parte din acest proiect are o poveste, iar întâlnirile cu ei sunt foarte emoționante, pline de afecțiune. Am observat cum au căpătat tot mai multă încredere în ei și cum s-au deschis în fața trainerilor cu care încă mai țin legătura.
Ce parte vi s-a părut cea mai dificilă până la realizarea și punerea în practică a proiectului?
Până la punerea în practică a proiectului, a fost nevoie de stabilirea foarte clară a obiectivelor și de identificarea nevoilor de învățare. Asta a presupus ceva muncă și discuții îndelungate, de verificare a compatibilității cu trainerii etc. Dar nu a fost ceva neapărat dificil, ci mai degrabă un proces de durată pe care l-am tratat cu seriozitate.
Care este cea mai dragă, mai valoroasă experiență pe care ați câștigat-o dând viață proiectului #PREƧENT?
Am învățat câte ceva despre centrele sociale și mi s-a reconfirmat pentru a mia oară că putem schimba vieți dacă ne implicăm și că există mult loc pentru proiecte de învățare.
Mai multe informații despre acest proiect puteți descoperi pe pagina dedicată >>> https://asociatiaindustriicreative.com/present/
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri