O rată a analfabetismului funcțional ajunsă la 44%, aproape un sfert dintr-o generație pierdută pe parcursul a 8 ani de școală în mediul rural, 259.000 de copii fără acces la orele online, care riscă să rămână cu până la 2 ani în urma colegilor care au putut frecventa cursurile – acestea sunt doar o mică parte dintre statisticile îngrijorătoare care relevă situația din educație provocată de pandemia de coronavirus. Paradigma de învățare s-a schimbat aproape peste noapte, ceea ce a forțat atât profesorii, cât și elevii să se adapteze din mers noilor realități. Însă, cu toate că cifrele arată în acest moment o realitate departe de a fi ideală, există și cazuri care demonstrează că situația poate fi schimbată radical în bine, prin implicarea comunității.
Unul dintre cazuri este cel al lui Robert, un copil de 10 ani din Valea Doftanei, județul Prahova, care a transformat perioada dificilă a școlii online într-o oportunitate de a evolua spectaculos și de a-și depăși limitele. Dintr-un copil marginalizat, victimă a bullying-ului, ironizat pentru că scria și citea cu dificultate, Robert a devenit o inspirație pentru colegii săi, un „mic erou” care demonstrează prin povestea sa cât de importantă este solidaritatea și cum poate fi transformată o viață prin intermediul ei.
„În clasa întâi, când s-a transferat la noi, Robert era așa de timid și de închis în el, că un an de zile nu am putut să înțeleg ce-mi spune. Nu comunica prea mult nici cu colegii” își amintește învățătoarea sa, Ana Clara Grecu. Perioada când școlile au intrat în scenariul roșu a complicat și mai mult situația, într-o primă fază, mai ales pentru copiii ca Robert, cu dificultăți de învățare și cu o situație materială precară. „Nu avea nici măcar un telefon mai performant, cu care să se conecteze. Îl ajuta un coleg de școală, care îl lua la el acasă și intrau pe Zoom împreună. Salvarea a venit de la Narada. Am scris un proiect pe care l-au finanțat, așa că Robert a primit o tabletă și o cartelă cu internet”, spune învățătoarea.
Dotarea cu tehnologia necesară învățării online l-a conectat pe Robert la activitățile clasei, între care s-au numărat experimente propuse de Miss Science 2000, întâlniri virtuale cu pictori, terapeuți, oameni de știință sau scriitori de carte pentru copii. A putut astfel participa nu doar la cursuri, ci și la ore de lectură și chiar la un carnaval la finalul clasei a III-a.
Revenirea pe băncile școlii, după perioada învățării online a adus și unele surprize: „Când am revenit la școală, cea mai mare schimbare am observat-o la Robert. Am plâns de bucurie, vă spun din toată inima!” mărturisește învățătoarea Ana Clara Grecu. „E clar că mulți copii au fost afectați negativ de pandemia de Covid-19, pe Robert, însă, școala online l-a făcut să înflorească. Și colegii lui au văzut schimbarea și l-au încurajat constant, l-au aplaudat când citea bine, când își prezenta experimentul sau cartea preferată. Într-o zi, l-am întrebat dacă vrea să vină în fața clasei și să le spună tuturor ce anume l-a ajutat să se schimbe astfel. Cred că nu voi uita cuvintele lui niciodată. A spus: tehnologia, cititul și colegii. Acum, Robert își prezintă compunerile în fața clasei, se joacă împreună cu colegii în pauză și se vede pe chipul lui că e un copil fericit, apreciat, înțeles de noi toți”.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară