Voluntarii sunt şi motorul singurului program național care susține pe termen lung educaţia copiilor şi tinerilor instituţionalizaţi şi din medii defavorizate, Ajungem MARI. Peste 3.000 de copii şi tineri sunt ajutați constant de voluntarii organizaţiei. Acestora le este oferit sprijin educaţional, atenţie, înţelegere şi, per total, sunt pregătiţi pentru viaţa de după ieşirea din sistemul de protecţie.
Şi la fiecare început de toamnă Ajungem MARI face recrutări pentru noi voluntari care să se alăture acestei misiuni. Anul acesta caută 1.600 de oameni cu inimă mare în Bucureşti şi 23 de județe, care să îi ajute să-şi îndeplinească misiunea, aceea de a schimba viața unui copil dintr-un centru de plasament. Campania de recrutare se desfășoară până pe 20 septembrie.
Am vrut să aflăm mai multe despre ce înseamnă să fii voluntar pentru copiii din centrele de plasament, iar pentru asta am stat de vorbă cu Ana Maria Vandra, unul dintre voluntarii care a intrat în proiect în urmă cu 4 ani şi nu se gândeşte că ar putea renunţa vreodată la el.
Înainte de toate, spune-mi de ce ai ales să lucrezi cu copiii și tinerii instituţionalizați, de ce tocmai această organizaţie.
Simţeam că vreau să fac ceva mai mult, să mă gândesc şi la alţii, nu doar la mine. Nu ştiam exact ce vreau să fac, dar am început să caut, să mă interesez. Sunt foarte multe ONG-uri şi toate vor (cu mici excepţii) să facă bine, de aceea mi-a fost destul de greu să aleg, dar m-am bucurat că am început să lucrez cu copiii. Simt că mă încarcă şi pe mine cu energie de fiecare dată când lucrez cu ei. Simt că nu doar ofer, dar şi primesc. :)
Ce primeşti, mai exact?
În primul rând, lucrând cu aceşti copii am început să mă înţeleg pe mine mai mult, ajutându-i şi înţelegându-i pe ei. Am început să am şi eu mai multă încredere în mine. Aveam nevoie ca să-i pot ajuta la rândul meu să aibă şi ei mai multă încredere în propriile forţe.
Apoi, am descoperit aici un grup de oameni curajoşi, entuziaşti şi iubitori care fac tot ce pot şi mai mult decât atât ca să ajute cât mai multe suflete minunate. Mă bucur tare mult că dintre toate ONG-urile pe care le-am analizat am ales să vin la ei, pentru că sunt absolut minunaţi.
Ce faci tu în cadrul acestui proiect? Ce înseamnă aceste întâlniri săptămânale cu copiii instituţionalizaţi?
Înseamnă ca eu şi colegii mei să mergem în fiecare săptămână, în aceeaşi zi şi în intervalul orar prestabilite, în centrul de plasament sau casele de tip familial unde suntem repartizaţi. Eu îi ajut pe copii la matematică şi engleză, dar îi şi scot în oraş ca să aibă ocazia să descopere viaţa de din afara centrului, îi duc la cursuri de înot, îi ascult, le explic lucruri şi le răspund la curiozităţi, încerc să le arăt că lumea e mare şi cu o mulţime de oportunităţi. Încerc să îi fac să îşi dorească şi să creadă că pot face mai mult şi mai bine, că au dreptul să viseze şi că sunt capabili să muncească astfel încât să ajungă cu adevărat MARI.
Ai spus că încerci să îi determini să creadă că pot mai mult. Înţeleg că lipsa de încredere e una dintre marile probleme cu care se confruntă aceşti copii.
Da, exact! Lipsa de încredere în sine, în capacităţile lor. Iar când vine vorba de teme, toţi sunt foarte grăbiţi, în general se plictisesc foarte repede. Cel mai probabil pentru că nu sunt încă foarte conştienţi de importanţa fiecărei materii şi de aceea le tratează cu superficialitate.
Fetiţa cu care lucrez mereu îmi spune: "Lasă, că până o să mă angajez, să fiu pe cont propriu, mai am timp să tot învăţ." Îmi dau seama că nu înţelege că timpul trece foarte repede. Acum urmează să termine clasa a 5-a şi i-a fost destul de greu din cauza informaţiilor lipsă şi din cauză că trecea peste lecţii fără să le înţeleagă, mai ales la matematică.
Dacă nu începe să devină conştientă că acum e timpul să înveţe, nu mai tarziu, o să-i fie din ce în ce mai greu să termine. Sper să o pot ajuta cât pot eu de mult.
Observi schimbările de când te ocupi de aceşti copii?
Nu e neapărat ceva concret, mai ales că am lucrat mai mult cu copii mici, însă am văzut cum se ambiţionează să înveţe şi cum se deschid. De exemplu, fetiţa cu care lucrez acum a fost primul copil cu care am interacţionat când am început să vin la centru. Era foarte retrasă şi nu lăsa pe nimeni să se apropie de ea. Ea nu prea lucra cu voluntari, foarte puţin am reuşit atunci să lucrez cu ea. Dar cumva a ajutat faptul că m-a văzut mereu acolo. Anii au trecut şi de anul trecut ea a fost cea care a cerut să-i fiu voluntară şi să lucrăm la teme. M-am bucurat foarte tare să aud că îşi doreşte să lucrăm şi văd că îşi dă interesul, ceea ce este absolut fantastic.
Ai un caz anume care te-a impresionat de când eşti voluntar Ajungem MARI?
M-a impresionat o fetiţă cu care am lucrat acum 2 ani şi care s-a schimbat în bine după ce şi-a dat seama că nu a fost în regulă cum a procedat când eram voluntara ei. Din cauza geloziei pe ceilalţi copii – nu-i plăcea că li se acordă şi lor atenţie – nu a mai vrut deloc să lucrăm şi nici să-mi spună care este problema.
Apoi eu am început să lucrez cu un alt copil şi întâmplarea a făcut să fie şi ea mutată tot la căsuţa la care merg acum. Aici am reuşit să vorbesc din nou cu ea, îi era un pic ruşine să vorbească cu mine şi s-a bucurat că nu sunt supărată pe ea. A înţeles că a fost greşit cum a reacţionat şi se simţea asta din felul cum vorbea cu mine. Chiar dacă nu mai pot să lucrez şi cu ea (are şi ea o nouă voluntară 😀) m-am bucurat să văd că a înţeles ceva din acea experienţă. Fiecare lecţie mică şi fiecare conştientizare aduc un plus în vieţile lor şi speranţa că le va fi mai bine.
Modulul de voluntariat Ajungem MARI durează 8 luni, din 15 noiembrie 2022 până pe 30 iunie 2023 şi presupune prezenţa voluntarilor săptămânal, timp de 2 ore, la centrul de plasament sau la apartamentul de tip familial la care sunt repartizaţi. Înscrierile se fac în lunile august-septembrie, iar apoi sunt programate testarea psihologică, interviul şi trainingul. Toate detaliile despre procesul de a deveni voluntar Ajungem MARI se găsesc pe site-ul organizaţiei.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară