Comunicat de presă
Cercetarea s-a desfășurat prin focus grupuri cu elevi din 10 licee din 5 orașe din România, câte două per oraș, unul cu Ambasador ASAP, implicat așadar în acțiunile de informare și conștientizare pe care programul ASAP le dezvoltă din 2019 încoace în școlile din țară, și unul fără, și au fost analizate diferențele și similitudinile dintre cele două categorii de elevi. Cea mai importantă concluzie privind acest aspect e că elevii care participă la programe de educație pentru sustenabilitate sunt mai conștienți de problemele de mediu și de impactul acestora asupra planetei; ei învață, de asemenea, și să analizeze aceste probleme din mai multe perspective și să dezvolte soluții creative și durabile.
Răspunsurile adolescenților în urma acestui studiu sunt un reper important pentru instituțiile de învățământ, profesori sau reprezentanții administrativi și de mediu ca să înțeleagă motivația și așteptările elevilor în următorii 10 ani, să încerce să îi ajute în demersul lor de a ocroti mediul și de a-și construi un viitor frumos, așa cum merită.
„Programul ASAP reprezintă o investiție în viitorul comunității. Punem pe primul loc educația pentru sustenabilitate și ne bucurăm să vedem un interes semnificativ din partea elevilor pentru acțiunile noastre. Vom ține cu siguranță cont de rezultatele studiului în ce privește ce avem noi, ca program, de făcut pe mai departe, cum ar fi că elevii au nevoie de recompense concrete pentru a se implica activ în acțiunile pe care le organizăm pentru ei. Ne dorim, de asemenea, ca toți partenerii noștri să se implice pe atât pe cât își doresc tinerii; ei consideră, de exemplu, că implicarea școlii e esențială pentru succesul implementării acțiunilor noastre în instituțiile de învățământ de care ei aparțin”, a precizat Mihaela Tutunaru, coordonator program ASAP.
„Vom fi generațiile care vor lua decizii informate”
Elevii au fost întrebați despre cum își imaginează lumea și propria lor viață peste 10 ani. Răspunsurile au variat, dar multe au inclus dorința de a avea meserii flexibile care să le permită să călătorească și să exploreze lumea. IT-ist, scenograf, istoric de artă, profesor, veterinar, psiholog și avocat sunt doar câteva exemple de profesii menționate de ei. Unii și-au exprimat dorința de a se întoarce în școlile lor pentru a contribui la educația viitoarelor generații: „Eu vreau să devin informatician ca să am program flexibil să continui cu echitația și să călătoresc” sau „Vreau să am o casă a mea, un job care să-mi facă plăcere, poate în istoria artei sau ca profesor” sunt printre răspunsurile elevilor parte din cercetare.
Mai mult, elevii știu cât de important e să trăiască într-o lume mai verde și mai curată și sunt dispuși să se implice în acțiuni de reciclare și de sustenabilitate: „Vom fi generațiile care vor lua decizii informate”. Ei au și propus o serie de acțiuni care ar trebui implementate de administrațiile și comunitățile locale pentru ca orașele să fie mai sustenabile. Printre propuneri, se numără participarea activă la consultări publice, informări etc. în relație cu consiliile locale, educație pentru reciclare în școli, în familie sau comunitate, extinderea spațiilor verzi, existența traseelor dedicate bicicliștilor, coșuri de gunoi în toate cartierele, chiar și în cele de la periferie, mai multe posibilități de reciclare și sancțiuni pentru aruncatul gunoiului în locuri neamenajate.
Elevii speră la schimbări majore în sistemul de educație și în atitudinea profesorilor
Din cercetarea realizată de echipa ASAP România rezultă că elevii au viziuni atât optimiste, cât și pesimiste despre cum va arăta școala în viitor. Cei mai optimiști speră la schimbări majore în sistemul de educație, inclusiv în ceea ce privește atitudinea profesorilor și dotările școlare. Iată câteva dintre perspectivele adolescenților chestionați: „Școala viitorului trebuie să se adapteze la nevoile elevilor și să preia modele din nordul Europei”, „Am vrea să fie predare modernă, nu să ni se dicteze sau să se scrie pe tablă”, „Să avem materii opționale din care să putem alege ce ne place și ce credem că ni se potrivește”.
La momentul actual, principalele nemulțumiri ale elevilor legate de școală se referă la programul lung, lipsa timpului liber, a unor materii relevante, dotările deficitare sau programa. La plusuri, ei au amintit activitățile extrașcolare diverse, profesorii inspiraționali, atmosfera prietenoasă, mobilitatea educațională, prin participarea în programe precum Erasmus, sau dreptul la opinie.
Informațiile colectate prin intermediul cercetării subliniază importanța integrării programelor de sustenabilitate și spirit civic în școli, pentru a dezvolta generații de tineri responsabili și informați. Elevii vor să se implice în acțiuni de sustenabilitate, doresc schimbări în sistemul educațional, real conectat la nevoile lor, și visează la o lume mai bună, echilibrată între tehnologie și natură.
Toate informațiile rezultate în urma cercetării desfășurate de echipa ASAP România se pot consulta integral aici – https://asap-romania.ro/studiu-cum-va-fi-lumea-ta-peste-10-ani/
Studiul include și recomandări extrem de relevante pentru școli, profesori și elevi.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară