Garbo.ro: De ce mergi in Piata Universitatii sa protestezi?
Oana Baluta: Merg in Piata Universitatii pentru a apara democratia care inseamna mai mult decat institutionalizarea unor practici si proceduri de guvernare, inseamna participare si revendicare activa a cetateniei. Iar, democratia, participarea si cetatenia nu sunt posibile fara femei. Absenta femeilor ori omiterea lor ne arata ca exista hibe in sistemul nostru democratic.
Cred cu convingere ca Piata Universitatii reprezinta schimbare, poate vizibila treptat. Modul in care se face politica, valorile asumate de indivizi, societate, interactiunea dintre stat si cetateni, cea dintre activistii civici vor fi usor redimensionate. Vreau ca in toata aceasta schimbare ori redimensionare, femeile sa nu fie omise. Transformarile substantiale cerute de cei din Piata Universitatii nu se pot face daca femeile vor fi in continuare un fel de “backing vocals”.
Asadar, sunt aproape seara de seara in Piata Universitatii pentru ca vreau ca interesele femeilor sa nu mai fie omise de pe agenda politica, pentru ca vreau ca prioritatile politice sa fie redefinite, pentru ca vreau ca femeile sa fie vizibile in actiunile civice, pentru ca vreau ca femeile sa nu mai fie tratate ca inferioare barbatilor, pentru ca vreau egalitate de sanse. Femeile fac parte din societatea romaneasca, iar noi toti trebuie sa le vedem. Daca vrem schimbare, nu vad cum se poate altfel?!
Garbo.ro: Ce inseamna, in opinia ta, reprezentarea politica a femeilor?
Oana Baluta: Reprezentarea politica presupune ca interesele, problemele si nevoile femeilor sunt incluse pe agenda politica. Nu avem suficient spatiu aici, dar vreau sa subliniez ca discutiile pe marginea reprezentarii politice a femeilor implica o problematizare a tipurilor de reprezentare politica, respectiv a celei “descriptive” si “substantiale”, o nuantare permanenta a relatiei dintre “cine reprezinta” si “ce reprezinta”, o analiza a intereselor politice de gen, a intereselor politice ale femeilor si a dinamicii acestora.
Reprezentarea politica a femeilor cere, asadar, ca femeile sa fie prezente fizic acolo unde se iau decizii fundamentale privind viata noastra a tuturor, fie ca este vorba despre sanatate, educatie, bugetul public, interventii militare s.a.
Reprezentarea politica a femeilor cere politici publice care sa vizeze locuri de munca, plata egala pentru munca de valoare egala, antreprenoriat, pensii, crese si gradinite, violenta de gen, discriminare de gen si multe altele care sunt parte constitutiva a vietii femeilor in diversitatea lor.
Vocile femeilor ca reprezentante, ca cetatene se aud si sunt ascultate in actul reprezentarii. Problemele cu care femeile se confrunta sunt politizate, nu sunt considerate neprioritare ori ‘personale’, deci supuse omisiunii.
Garbo.ro: In ce mod s-ar imbunatati viata femeilor din Romania prin politici sensibile la dimensiunea de gen?
Oana Baluta: Fara dubii, viata femeilor s-ar imbunatati foarte mult prin politici publice sensible la gen. De schimbare ar beneficia si politicile, care ar deveni mai cu dreptate pentru ca interesele si nevoile femeilor ar fi luate in considerare.
Iti voi da cateva exemple ca sa fie limpede ce presupun aceste politici publice sensibile la gen: Daca in Romania am avea suficiente crese si gradinite, femeile cu copii sub 6 ani nu ar mai iesi masiv de pe piata muncii in acest interval. Daca am avea ordin de protectie impotriva agresorului, daca am avea adaposturi suficiente pentru victime, violenta impotriva femeilor ar putea fi oprita mai repede, iar viata acestor femei s-ar schimba in directia pe care ele si-o doresc. Daca am avea politici educationale care sa sprijine egalitatea de sanse, femeile si barbatii ar fi mai parteneriali in viata publica si in cea privata deopotriva. Ma voi opri aici din consideratii de spatiu, insa este mult de discutat.
Incepeam prin a-ti spune ca am iesit in Piata Universitatii pentru a apara democratia. Familia, relatiile interpersonale sunt arene ale democratizarii. Feminismul are o astfel de abordare emancipatoare a democratiei, pe care o extinde si asupra sferei private, eliberand-o din haina prea stramta in care au imbracat-o cei care au considerat democratia doar un sistem de guvernare. Asadar, aceste politici sensibile la gen privesc sfera publica si pe cea privata in egala masura.
Garbo.ro: Cum ai caracteriza, in cateva cuvinte, protestele civice din ultimele saptamani?
Oana Baluta: Incredibil de vii, de transformatoare, de articulate, dinamice, deschise, creative si incluzive. Da, se scandeaza in Piata despre ciumpalace, cetatene, ultrasele feministe... Inainte de Piata Universitatii nu-mi imaginam ca voi auzi vorbindu-se cu atat de multa naturalete despre feminism si feminin in spatiul public...
Cum iti spuneam la inceput, Piata Universitatii reprezinta si poarta adanc in ea un suflu de schimbare. Inspre solidaritate si incluziune. Si, da, cred ca feminismul si femininul strigat si revendicat in spatiul public este si contributia noastra, a femeilor, a feministelor care au iesit seara de seara in Piata Universitatii, care au indurat frig si viscol, care au fost gazate cot la cot cu barbatii, care au fugit de jandarmi si care au sfidat “ordinea” aceasta nedreapta si nelegitima si care s-au bucurat de oamenii minunati si autentici de acolo. In cazul meu, este vorba despre femeile si barbatii de la Fantana.
Oana Baluta intervievata live de Romania Libera.
Oana Baluta este lector universitar la Universitatea din Bucuresti si membra in boardul Centrului FILIA.