Am intrebat-o pe Andreea Molocea, o tanara specializata in studii politice si de gen, drd. in cadrul SNSPA si membra a Centrului de studii de gen FILIA, cum decodeaza ea, acest mecanism care functioneaza in mintea femeilor si pe care, cum spuneam, societatea capitalista a stiut foarte bine sa il exploateze. Ce le impinge pe femei catre dorinta obsesiva de a arata bine, de a fi sexy? Cu siguranta, am fi ipocriti sa spunem ca doar publicitatea este de vina. Pentru ca se complac in aceasta situatie, femeile insele isi creaza un mediu nepropice.
“Ce le impinge? Constanta dorinta de a primi aprobarea si de a fi admirate de barbati. Intr-o cultura, intr-o societate in care barbatii inca detin controlul asupra limbajului si a modului de comportament, femeile incearca sa ii imite. Chiar si glumele spuse in pauzele de cafea la serviciu, in care tu ca femeie razi, in ciuda faptului ca stii ca sunt misogine si sexiste si nu te reprezinta, sunt dovada tipica unui asemenea comportament. Am intalnit multe femei care mi-au spus ca ele nu sunt feministe pentru ca ele vor sa fie feminine si apoi, daca ar avea un asemenea discurs si ar da peste nas barbatilor, acestia ar respinge-o din grupul lor.
Consider ca exista doua tipuri de femei care doresc sa intre in gratiile masculine: cele care imita comportamentul lor, se imbraca uneori ca ei (boncanci/tenisi, t-shirt, blugi) spun glume deocheate, rad la aceleasi faze la care rad ei, privesc femeile asa cum le privesc ei si cele care tind sa fie ultra/feminine si ulta/sexualizate pentru a le starni fanteziile. Primul tip de femeie incearca sa ii cucereasca prin asemanare, prin contopirea cu masculinul, al doilea prin diferenta si maximizarea atuurilor celui de-al „doilea sex”. Ambele sunt gresite din punctul meu de vedere. Corporatista care sta la tigara cu baietii si turuie bancuri porcoase cu femei si mica pitipoanca cu rochii transparente roz si machiaj ieftin de pe Hi5 sunt victime ale aceluiasi rau: patriarhatul. Oricat s-ar vedea ele de diferit eu le vad la fel.
O femeie care arata cu degetul ce nu ii place, ce o deranjeaza chiar daca are in jur un grup de 100 de barbati, care nu rade la o povestioara/ fotografie/ gluma sexista pentru ca stie ca in ciuda umorului tot sexism ramane, e o femeie care imi place. Cand vom invata sa ne cunoastem ca femei, sa nu ne mai fie teama sa fim conform modului nostru si cand vom disocia si vom privi societatea prin propriile lentile, vom sti cum sa nu mai cersim atentia barbatilor. Pana atunci, vom ramane subjugate acestui mit care ne spune la fiecare colt de strada <<trebuie sa placi barbatului>> si vom continua sa vedem femei care rad de alte femei de parca sunt muncitori pe santier, vom continua sa vedem cum curg fotografii cu tinere de liceu care se pozeaza in lenjerie prin baile de la scoala”, spune Andreea.
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri