IN ACEST ARTICOL:
"Barbatii privesc femeile. Femeile se constientizeaza privite� Esenta judecatii interioare a femeii este de fapt de origine masculina: ca femeie observata. Astfel, femeia se transforma pe sine intr-un obiect. Barbatii evalueaza vizual femeile inainte de a le oferi un anume tratament. In consecinta, felul in care o femeie este privita determina felul in care barbatul se va comporta cu ea", scria John Berger in "Ways of Seeing" (Moduri de a privi), cartea sa care a starnit valuri in anul 1972.

Incredibil cum nu s-a schimbat nimic in aproape 40 de ani! Multe femei isi permit acum sa locuiasca in propriile apartamente, sa conduca afaceri, sa patrunda in orice domeniu isi doresc si cu toate acestea, ele continua sa se priveasca pe ele insele cu un ochi critic masculin, refuzand sa vada absurditatea si umilinta pe care o genereaza aceasta atitudine a lor, fata de ele insele.

In societatea capitalista, capcana asta in care sunt prinse fetele si femeile, dorinta de a fi in atentia barbatilor, a fost cea mai buna resursa pentru tot ceea ce inseamna comercial; ba chiar, aceasta dorinta a fost amplificata in mii si mii de moduri. Oriunde ai intoarce privirea, femeile expuse mediatic arata perfect si sunt foarte provocatoare. Ele sunt modele pentru celelalte femei. Ele se vand pe ele insale (starurile) sau vand produse de consum. Foarte devreme, in anul 1953, criticul culturii populare Marshall Mc Luhan descria extrem de bine intregul mecanism, in cartea sa “Mireasa Mecanica”.

“In mintea femeii moderne, picioarele, sanii sunt adevarate avantaje, fac parte dintr-un set care ii asigura succesul. Femeia moderna isi misca soldurile… stie ca o fata cu picioarele lungi poate ajunge oriunde vrea. Iar picioarele ei nu sunt asociate cu sinele ei unic, sunt mai degraba obiecte de expus. Picioarele ei sunt material folosit pentru a atrage audienta masculina”, spunea McLuhan.

Femeia moderna este supusa unui bombardament mediatic si publicitar care ii confirma ceva ce se afla ascuns in interiorul ei – acea constiinta masculina desepre ea insasi. “Publicitatea ii spune ca fiecare particica a felului in care arata poate fi potentata, corectata, modificata cu scopul specific de a obtine un sot, iubit, o promovare sau pur si simplu o usa deschisa”, arata McLuhan.


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri