“Pentru ca eu cred ca acest examen, daca va mai exista, trebuie sa testeze intr-adevar vocabularul (ce inseamna holocaust, genocid, arierate, dobinda, argument, speculatie, etc) si capacitatea de a construi sau intelege un argument. Si nu pe cea de a deveni un critic literar ratat, ca autorul acestor subiecte, spune Mungiu-Pipidi. Dar poate incepem dezbaterea reala. Cui servesc legi noi, cind oamenii sint tot vechi?", mai spune teoreticiana.
Va sugeram sa cititi in intregime critica ei la adresa modului in care au fost formulate subiectele de examen.
La randul sau, jurnalistul Costi Rogozanu impartaseste aceleasi pareri cu privire la viziunea retrograda care a fost implicata pentru a elabora subiectele la bacalaureat.
“Daca te uiti pe bareme si pe lista mare de subiecte din care se tot alege, premiza ar fi urmatoarea. Elevul trebuie sa cunoasca ceva clasici, pina la unul-doi postbelici (Preda si Nichita); accidental, poate chiar unii scriitori nascuti dupa 1960. Sa stie sa recunoasca elemente de baza intr-un text literar etc.
Dar alegerea subiectelor imi arata si o alta tendinta interesanta: literatura e prezentata ca o miere zaharisita, o chestie prea dulce, prea din alta lume, fara nici o miza, fara nici un mesaj care sa clatine cumva vreun fir de praf asezat pe prezent. Amoruri ftizice, inselatorie de iatac, meditatie cit cuprinde, natura ca o peltea verde din povestile lui Calistrat si cerinte demne de ironiile lui Creanga despre manualele de limba de acum doua secole”, scrie si Rogozanu in articolul sau.
De asemenea, Alianta pentru o Romanie Curata a lansat un apel la adresa Ministrului educatiei Daniel Funeriu pentru organizarea unei dezbateri despre rolul limbii romane, calitatea programelor si examenelor, spunand ca Bacalaureatul la romana este un esec al Ministerului mai mult decat al elevilor.
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară