“Cum poti sa imbraci o fata de 14 ani intr-o rochie sexy si sa ii spui sa fie sexy, cand ea probabil nici nu a facut vreodata sex?”, intreaba retoric Diana Dondoe, supermodelul de mare suces din Romania, in cadrul documentarului realizat de catre prietena sa, Sara Ziff.
Vazand acest film, mi-a fost cat se poate de clar ca femeile, fie ca fac parte din industria frumusetii, fie ca primesc mesajul acestei industrii, traiesc sub dominarea unei paradigme patriarhale. Documentarul Sarei despre industria de moda dezvaluie un “mediu pradalnic” plin de barbati de varsta a doua care se invart precum niste rechini in jurul fetelor minore si vulnerabile, comenteaza de asemenea, The Guardian.
Interviu cu Sara Ziff si Ole Schell, realizat de AFP:
Sara a intervievat colege ce au avut curajul sa ii destainuie cele mai acute neplaceri. Modelele trec printr-o multime de evenimente neplacute de-alungul carierelor lor. De fiecare data, barbati, unii chiar de prestigiu incearca sa abuzeze intr-un fel sau altul de ele. Acestia sunt fotografi, stilisti, sau proprietari de agentie care le preseaza sa participe la cat mai multe campanii fara sa ii intereseze sanatatea lor fizica si psihica.
Asupra celorlalte femei, dominarea se citeste altfel. Ca sa isi vand produsele, designerii si proprietarii firmelor de infrumusetare au nevoie de corpurile perfecte, de frumusetile aproape inimaginabile care te fac sa cezi ca purtand acele produse, tu vei putea fi vreodata fiinta aceea venita de pe alta planeta, parca. Fiintele acelea insa sunt inventia creatorilor din industrie, ele sunt transformate in lumina reflectoarelor, sub mainile hair-stylistilor si ale make-up artistilor pentru ca in final sa straluceasca in hainele celor mai scumpe case de moda din lume.
In documentar este foarte relevant un cadru in care Sara Ziff, fata de toate zilele, spune amuzata ca nu se mai recunoaste intr-o imensa reclama afisata stradal (vezi acest cadru in interviul AFP, mai sus).
Aceasta este doar o parte mai putin dureroasa care se petrece in lumea fashion. De cele mai multe ori, in ciuda aparentelor create de haine, machiaj si coafuri, fetele pe care le vedem in reclame sunt foarte tinere. Prin intermediul documentarului ei si prin intermediul interviurilor pe care le-a acordat, Sara Ziff condamna faptul ca modelele intra in acest joc periculos cu tenta sexuala, de cele mai multe ori aflate singure in fata fotografului, departe de parinti sau de vreun alt adult care sa le poarte grija.
Școala fără Pauză, campania ce luptă împotriva abandonului școlar, încheie cu succes cel de-al patrulea an
Campania #GrijădePlămâni continuă (Timișoara): Spirometrii gratuite în tramvaiul dedicat sănătății plămânilor, pe liniile 8 și 9
5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri