"Cea mai veche referin�� scris� despre o s�rb�toare ce marca re�ntoarcerea Soarelui (solsti�iu) a fost g�sit� �n antichitate, �n Mesopotamia. S�rb�toarea, care �inea 12 zile, avea drept scop s�-l ajute pe zeul Marduk s� �mbl�nzeasc� mon�trii haosului pentru �nc� un an, potrivit Agerpres. La romani, sf�r�itul lunii decembrie coincidea cu serb�rile oficiate �n cinstea zeului Saturn, numite saturnalii. Acestea reprezentau o form� de venerare a soarelui, a luminii ce biruia �ntunericul - obicei adus din Orient, mai precis din Siria. Ei s�rb�toreau �i "na�terea soarelui ne�nvins" (sol invictus) la solsti�iul de iarn� (c�tre 21 decembrie), c�nd zilele re�ncep s� se lungeasc�, un cult preluat de la persani, care-l adorau pe "Mithra", zeul soarelui. Pentru p�g�ni, aceasta era noaptea �n care Marea Zei�� d�dea na�tere noului Soare, repornind astfel ciclul anotimpurilor. La �nceputurile Cre�tinismului, unii episcopi au propus ca Na�terea Domnului s� se s�rb�toreasc� �n aceea�i perioad� (17 - 24 decembrie), �ns� obiceiul nu s-a generalizat p�n� �n secolul al IV-lea, ne�tiindu-se cu siguran�� care ar trebui s� fie data corect�. Uneori, Cr�ciunul era s�rb�torit �n septembrie, alteori, �n martie. �n secolul al III-lea se serba �n Orient, la 6 ianuarie, Epifania sau Teofania (descoperirea lui Dumnezeu), o s�rb�toare comun� pentru Na�terea Domnului, Botezul S�u de c�tre Sf�ntul Ioan �i participarea la nunta din Cana Galileii, moment liturgic adoptat ulterior �i de Biserica Romei. �n anul 274 d.Hr., solsti�iul de iarn� a c�zut la 25 decembrie. �mp�ratul roman Aurelian a proclamat acea dat� "Natalis Solis Invicti", adic� "na�terea Soarelui invincibil". �n anul 320, Papa Julius a stabilit ziua de 25 decembrie ca fiind data oficial� a na�terii lui Iisus Hristos, iar cinci ani mai t�rziu, �n 325, primul �mp�rat roman cre�tin, Constantin cel Mare, a schimbat semnifica�ia zilei de 25 decembrie. El a stabilit o s�rb�toare cu dat� fix�, ce aniversa Na�terea lui Iisus Hristos. �n 354, Liberius, episcopul Romei, a reconfirmat oficial aceea�i dat� pentru s�rb�toarea Na�terii Domnului, asimil�nd s�rb�torile populare �i p�g�ne deja existente cu ocazia solsti�iului de iarn�. Ajunul Cr�ciunului - seara de 24 decembrie - deschidea �irul s�rb�torilor de iarn�, care �ineau 12 zile �i se terminau �n ajunul Bobotezei (6 ianuarie). La mijloc c�dea Anul Nou. Chiar dup� fixarea datei de 25 decembrie, a mai trecut mult� vreme p�n� ce aceasta s� fie adoptat� de to�i cre�tinii. Din cauza diferen�elor calendaristice (stil nou �i stil vechi), o bun� parte dintre p�streaz� acest obicei. Ziua na�terii lui Iisus va fi declarat� s�rb�toare a Imperiului roman �n anul 429, de c�tre �mp�ratul Iustinian, iar Sf�ntul Patrick va introduce Cr�ciunul �n Irlanda �n 461. Augustin de Canterbury statornice�te aceea�i tradi�ie �n Anglia �n 604, pentru ca, abia un secol mai t�rziu, Sf�ntul Bonifaciu s� instituie �n Germania celebrarea Na�terii lui Iisus la 25 decembrie. �n Scandinavia, Cr�ciunul va p�trunde �n, 815 prin Sf�ntul Angsar, iar Sf�ntul Chiril va contribui la r�sp�ndirea s�rb�torii cre�tine �n ��rile slave. �n Ungaria, Sf�ntul Adalbert face acela�i lucru �n 997, iar Danemarca se va cre�tina complet abia �n perioada1014-1053. �n ��rile Europei occidentale, protestan�ii au interzis �n anumite epoci serbarea Cr�ciunului �i cultul sfin�ilor. De exemplu, Oliver Cromwell a interzis �n Anglia aceast� s�rb�toare �ntre anii 1649 si 1660. Abia �n secolul al XIX-lea, Cr�ciunul a devenit cu adev�rat o serbare popular�. �n 1834, cartea lui Charles Dickens, 'Un colind de Cr�ciun', ap�rut� cu o s�pt�m�n� �naintea acestei s�rb�tori, a cunoscut un mare succes. Deja, Cr�ciunul c�tigase o popularitate uria��. Popularitatea Cr�ciunului a �nceput s� creasc� �n 1820 c�nd Washington Irving a publicat cartea "Cum se �ine Cr�ciunul la Bracebridge Hall". �n SUA, Alabama a fost primul stat care a declarat Cr�ciunul s�rb�toare legal�, �n 1836. Cr�ciunul a devenit s�rb�toare na�ional� �n SUA abia �n 1870, c�nd pre�edintele Ulysses Grant a semnat un act oficial �n acest sens. Fiecare nou� comunitate de cre�tini a dat valen�e noi s�rb�torii Cr�ciunului, �n func�ie de tradi�iile �i obiceiurile p�g�ne din momentul convertirii. A�a se face c� ritualurile specifice sunt complexe �i numeroase, �n parte de origine precre�tin� sau de provenien�� nedeterminat�, menite s�-l apere pe om de tot r�ul prin mijloace magice. Din liturghia Cr�ciunului s-au mai dezvoltat cu timpul �i unele forme de teatru religios, legate mai ales de scena intr�rii celor trei crai de la R�s�rit �n staulul unde s-a n�scut M�ntuitorul." (Maria Cocuti) |
vuvuzela Postat pe 26 Decembrie 2010 07:47 |
---|
Subiect | Mesaje | Ultimul Mesaj |
---|---|---|
REPROGRAMARE CURS DIAGNOSTIC SI EVALUARE CLINICA | 1 | De la: CLINICAAQUAMARIN 23 Aprilie 2010 14:45 |
PROGRAM EzotericFest 15-18 Nov 2012 Medicina Alternativa | 0 | De la: 3 Noiembrie 2012 22:44 |
Gheorghe Iovu -Concert de Muzică Terapeutică- 4 Nov 2016 Casa Tineretului ora 19.45 | 3 | De la: garbo_459002 9 Noiembrie 2016 16:45 |
|
||
CURS RELATIA PSIHOTERAPEUTICA: 27-29 NOIEMBRIE 2009 | 1 | De la: CLINICAAQUAMARIN 23 Octombrie 2009 13:50 |
Wild City Party | 1 | De la: lemmonade 29 Septembrie 2011 12:04 |
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară