evdochian, intra pe site-ul lui vanghi...ai sa intelegi ce vrea sa zica ps. ioana e un barbat si se numeste vanghele |
||
Anouk Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:07 |
||
---|---|---|
De la: Ioana007, la data 2010-01-05 17:47:47Mai cezarica, fata lui tata.Cu noroi nu dai, ca te mazgalesti singur.Si ce te faci daca lucrul acela cu care vrei sa arunci, nu este noroi?Asa ca vezi pe ce pui mana.Pe inaintasi iarasi nu ai cum sa ii provoci, pentru ca au murit de mult.Poate asa daca ii dezgropi tu si faci ca Hamlet tinand cate-un femur sau o tibie de talie.Pestisorii aceia desenati erau de foame dragul meu.Si eu cand vreau carne de porc, nu desenez o coasta, sau raciturile pentru ca sunt mai greu de desenat, ci porcul in intregime de la botisor pana la codita.Ba codita i-o desenez mai lunga sa pot deschide sticla cu vin ca s-a infundat sticla.Daca esti baiat destept, spune tu ce sunt Legile frumoase, sau BELANGINELE.Sper sa nu-ti dai demisia din functia de prim ministru. 007 ai inteles gresit,uite domnul cu care,conversam s-a exprimat asa.apropo de noroi.de ce nu esti sincer si sa recunosti semnul cristic/cu dvs ,as dori sa intrerup relatiile,ramanem doar la neagresiune! |
||
alexxandra Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:07 |
||
Nu trebuie niciodata sa incepi cu aoleu, pentru ca lumea ar putea crede ca fugi speriat.Poate nu m-am exprimat eu asa cum trebuie.Vreau sa discutam nu la nivel profesoral sau academic, ci ca intre doi oameni de cultura.Si te-am rugat sa ma ajuti intr-o privinta, legat de codul lui Zamolxis.Am sa iau ce mi-a scris acea persoana si am sa te rog sa imi confirmi daca lucrurile spuse sunt adevarate.Sper ca nu te superi. | ||
|
||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:09 |
||
Cezar te rog sa imi ierti sarcasmul.Stiu ca esti un om inteligent si as vrea sa participi si tu la discutie cu noi. | ||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:10 |
||
mdea...cezarica, io zic ca maniera ta de a insista e cel putin discutabila poate de-aia primesti atatea replici sarcastice, parerea mea... |
||
Anouk Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:12 |
||
Redau discutia pe care am avut-o: Socrate:"Interesante aceste "basme",se pare c� mesajul rezultat din aceste basme nu este prea concludent,de aceea propun a se lua �n considerare �i urm�toarele "basme" atestate de istorie; BELAGINELE SAU LEGILE FRUMOASE Cele mai elementare cunostinte ce trebuia sa le posede orice dac erau Legile frumoase sau Belaginele . Era un cod care cuprindea norme de comportare a cetatenilor regatului dac si ele fusesera alcatuite initial de zeita Hestia(Vesta) . Zamolxe sustinea si el ca a intrat in legatura cu Hestia� , care i-a predat Legile frumoase (Belaginele) , dupa cum Moise le primise de la Yahve. Zamolxe ca mare preot , observa ca dacii uitasera sfaturile ce le daduse Hesta-Vesta , s-a hotarat sa urce la tronul zeitei si-a intalnit-o in cereasca stralucire si neintrecuta frumusete , asa cum era de mii de ani,atunci Zamolxe a cuvantat : �Zeita a cerului , Slujitoare a Soarelui material si Soarelui ce tine in mana Cosmosul , legile date de tine au fost uitate . Eu le mai stiu dar as vrea sa le scriu chiar asa cum ni le vei porunci tu!� , �Scrie!� Si marele Preot Zamolxe a scrie aceste legi , (Belaginele)-Legile frumoase , dupa care s-a condus Statul dac si ele s-au raspandit in lumea intreaga,de mentionat faptul ca legile Dacilor au fost scrise de Zamolxe si nu au fost predate numai oral . Zamolxe a preluat legile frumoase,dupa care sa condus statul Dac,dar tot el a fost si cel care a facut trecerea de la matriarhat la patriarhat. Mentionez ca Zamolxe nu este un nume de persoana,este o indeletnicire,o practica,o functie,inseamna mare preot. Deci printr-un "barbat",printr-un mare preot de la "regina Hestia",care ulterior a fost zeificata,s-a facut trecerea de la "matriarhat" la "patriarhat". ........................................................................................................ Pe teritoriul Romaniei au fost facute numeroase descoperiri arheologice, cum ar fii statuetele si monezile pe Muntele Gramos, pe care sunt imprimate siglele vechiului peste egiptean, asociate la sigla caprei cu coada de peste, formatiuni ale misterului Cybelei Cimeriene Decima Cibela ( Decibela ) Pelasga Hydole. Sibylla Erithreea este numita in traditiile ebraice ca � Regina din Saba � . ........................................................................................................ Potrivit traditiei consemnate de Diodor din Sicilia, Zamolxe sustinea ca a intrat in legatura si apoi a mostenit belaginele de la Zeita Hestia, fiica lui Cronos, protectoarea focului, a vetrei. Noul mod de viata este propagat dintr-un � mare centru spiritual � numit de Strabon � Muntele Sfant � � Cogaionon. Belaginele ( belagines ) sau legile frumoase ale geto � dacilor au fost scrise de Zamolxis care sustinea ca sufletul este nemuritor. Platon si Socrate constata de asemenea ca � legile frumoase � sau belaginele sunt de fapt � vorbe frumoase care fac intelepciunea sa se nasca in sufletele oamenilor �. Ele sunt amintite si in documente istorice din Transilvania, Polonia, Tara Romaneasca, Moldova si Ungaria si au purtat numele de � Lex antiqua Valachorum �. Belaginele erau reguli, � legi de comportare placuta in viata a marelui popor al geto-dacilor�. Zamolxe, Marele Preot a scris belaginele, nu le-a transmis doar oral. Prin belagine s-a condus statul dac si s-a facut trecerea de la matriarhat la patriarhat, de la selenar la solar. .................................................................................................. Pe teritoriul Vechii Dacii, diferite varfuri de munti au divinizat Omul, Vf Omul, cel mai inalt punct din Muntii Bucegi. Una din vaile care duc spre Vf Omul se numeste Valea Obarsiei, una din stancile aflate in apropierea lui, nu are intamplator o izbitoare asemanare cu chipul unui om, Sfinxul din Bucegi. Muntele este strabatut de o pestera caruia nu i s-a dat de cap, iar in varful muntelui la 2507 m se afla Columna Cerului, Axa Cerului, numita in popor Osia Lumii sau Buricul Pamantului. Sa fie toate acestea intamplatoare� ........................................................................................................ Sub muntele Bucegi exista o intreaga retea, un labirint de pesteri care ascunde mistere si enigme asiduu tinjite de � neaveniti � de pretutindeni care se erijeaza in asa zisii intelepti ai timpurilor de azi ( masonii ), un intreg tezaur de spiritualitate al neamului pelasg, al geto-dacilor nostrii. Ei sunt stupefiati de faptul ca Romania este "buricul" Pamantulu �i "Leaganul Suprem al Spiritualitatii ocrotit de Divinitate", incrancenarea lor prosteasca vine de la faptul ca nu pot controla totul, in orice caz nu la nesfarsit� .......................................................................................................... Aceste "m�rturii" atestate istoric,nu �mi apar�in,le-am copiat pt,a putea face o compara�ie, �ntre ce a�i "spus" dvs. �i ce au "spus" �i al�ii. CONCLUZIA rezultat� este urm�toatea;dou� mari sisteme(ideologii) aferente celor dou� genuri,Feminin-Masculin(Mam�-Tat�) au guvernat �i guverneaz� omenirea. 1.Matriarhatul,ideologia Matern�,�n perioada guvern�rii Materne (dat� fiind afinitatea fa�� de fiin�a uman�) exploatarea omului de c�tre om,lipsea cu des�v�r�ire,"moralitatea" era respectat� �i astfel "Armonia social� era la ea acas�".Acest lucru a fost posibil datorit� aplic�rii principiilor DREPT��II �n actul de guvernare �i �nstituirea "acestora" prin Lege(obligatorii) pt.to�i membrii comunit��ii. 2.Patriarhatul,ideologia Patern�,a "exclus" principiile Drept��ii din actul de guvernare �i a instaurat guvernarea Legii(dreptul celui mai tare),urmare acestui fapt,sa instituit prin Lege dreptul de "proprietate" a unor indivizi(minoritari) asupra mijloacelor de produc�ie �i a resurselor solului �i subsolului,p�n� atunci "proprietate comun�". Urmare acestui "fapt" �mplinit,a urmat prima form� de guvernare Patriarhal�, SCLAVAGISMUL BARBAR(�n care omul liber,a ajuns s� fie folosit ca "animal" de povar�,trac�iune etc.. de c�tre "omul proprietar"), au urmat celelalte forme de guvernare Patriarhal� cunoscute, Feudalismul,capitalismul �i capitalismul "democratic"(sclavagismul modern), cele din urm� posibile,datorit� ideologiei patriarhal-cre�tine,care promite "fericire ve�nic�" �n schimbul accept�rii "cultului robiei",ne'�mpotrivirii "celor" ce,"asupresc �i n�p�stuiesc pe aproapele lor",altfel spus,ROBII exploata�i s� nu se �mpotriveasc� ROBILOR exploatatori. Concluzii finale, 1. Dreptatea NU a fost NU este �i nu va fi religie(nedreptate social�). 2.Legea sa substituit Drept��ii,devenind o Blasfemie la adresa Drept��ii �i Demnit��ii Umane. Din perspectiva,Rom�nia Noul Centru spiritual a Omenirii,ar fi de dorit o dezbatere mai ampl� pe TEMELE puse �n discu�ie,de ce nu!?, �i o dezbatere, �n cadrul emisiuni realizate de Tudor Barbu,care oricum "bate apa �n piu�" pe teme de acest "gen" f�r� posibilitatea ajungerii la o �ntrebare,Logic�?,ce este de f�cut fra�ilor? sau care este "calea"de urmat?,actuala "cale" oricum nu duce nic�ieri." Sus Trimite mesaj privat |
||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:13 |
||
Zamolxe... A fost un iluminat care a avut sansa la momentul potrivit sa se afle in preajma lui Pitagora. A fost probabil unul dintre fondatorii unei religii, ridicat la rang de proto-zeitate a romanilor, ma rog, a dacilor, cu origine de simbol cam cum este si Iisus pentru crestini. Informatiile pe care le-am gasit -e drept, nu prea multe- sunt destul de contradictorii si rarefiate. Poate Istoriile lui Herodot te-ar putea ajuta. De asemenea si "Zamolxe, mister pagan" de Lucian Blaga, dar inca nu am studiat-o ca sa pot dezvolta subiectul. |
||
Evdochian Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:15 |
||
vanghelis007: "Faci una dintre cele mai interesante greseli pe care le poate face cineva.Daca eu am scris o gramada de foi ca sa fac lumea sa inteleaga un anumit lucru pe care tu il contesti, cum crezi ca au sa inteleaga oamenii concluziile tale spuse pe un sfert de pagina? Marturiile pe care le-ai citat sunt atestate istoric.Ori fi ele mentionate istoric, dar interpretarea valorii lor de semnificatie lasa de dorit.Ceea ce ma surprinde este rapiditatea ta de a ajunge la o comparatie intre ce am scris eu si ceea ce ai citat tu.Fii atent.Daca eu am in mana un pieptene si tu o furculita, chiar daca exista un element comun, dintii, trebuie sa iti spun ca este vorba despre lucruri total diferite.Eu am scris despre basmele lui Lazar Saineanu, iar tu vii cu teorii si ipoteze pelasge, ceea ce este cu totul altceva. Nu contest adevarurile in care tu crezi, si nu-yi pun la indoiala bunele tale intentii.Este motivul pentru care iti fac urmatoarea propunere:Deschide pe blogul otv o pagina personala in care sa prezinti si sa teoretizezi "BELAGINELE SAU LEGILE FRUMOASE". Nu as dori ca cititorii sa creada ca acest material interesant al tau imi apartine, desi este meritul tau.Ai astfel sa iti sustii cauza si sa te bucuri de fructele ipotezelor sau teoriilor tale.Iti doresc cu sinceritate, mult succes." |
||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:16 |
||
uite, d-asta mi-e draga mie Ioana... tace, tace, dar si cand iese la rampa... |
||
garbo_C Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:16 |
||
pai s-o fii saturat si el de toate mascarile spuse pe topicu' asta | ||
Anouk Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:17 |
||
De la: Ioana007, la data 2010-01-05 18:10:58Cezar te rog sa imi ierti sarcasmul.Stiu ca esti un om inteligent si as vrea sa participi si tu la discutie cu noi. si eu imi cer scz,sunt inscris pe situ-rile tale.daca iti face placere discutam acolo.nu vreau sa sa supar pe nimeni.plictisindu-l.subiectulma atrage,chiar imi da ,dorinta de a discuta multe pe marginea lui.dar si as dori sa vb si despre gnostici,nu aici . |
||
alexxandra Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:18 |
||
Vezi ca raspunsul dat inainte nu are legatura cu tine ci era adresat persoanei care mi-a scris.S-a intamplat sa te interpui intre timp.Mai am un singur adaus al lui Socrate, dupa care discutam.Citeste cu atentie textul, sa nu ne trewzim vorbind aiurea.Si vreau sa cunosc parerea ta vis-a-vis de text(legat de persoana mea) dar si de subiectul in sine. | ||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:20 |
||
De la: Ioana007, la data 2010-01-05 18:13:48Din perspectiva,Rom�nia Noul Centru spiritual a Omenirii,ar fi de dorit o dezbatere mai ampl� pe TEMELE puse �n discu�ie,de ce nu!?, �i o dezbatere, �n cadrul emisiuni realizate de Tudor Barbu,care oricum "bate apa �n piu�" pe teme de acest "gen" f�r� posibilitatea ajungerii la o �ntrebare,Logic�?,ce este de f�cut fra�ilor? sau care este "calea"de urmat?,actuala "cale" oricum nu duce nic�ieri." Pana aici am sa te rog sa ma lasi un pic pentru a asimila informatia. Acest pasaj insa am sa il ignor pentru moment, deoarece imi suna a Pavel Corut si nu sunt in relatii prea bune cu sus amintitul |
||
Evdochian Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:20 |
||
Socrate: "Stimate domn,eu NU am contestat "basmele" pe care le-a�i expus pe o gr�mad� de foi(trebuie s� recunosc r�bdarea pe care a�i avut'o),am ad�ugat doar "basme" la basmele dvs.pt.a �ntregi oarecum "mesajul" pe care acestea �mpreun� �l con�in. [Interesante aceste "basme",se pare c� mesajul rezultat din aceste basme nu este prea concludent,de aceea propun a se lua �n considerare �i urm�toarele "basme" atestate de istorie;] Basmele lui Laz�r Saineanu con�in referiri explicite la cele dou� principi; Feminin-Masculin �i implicit la cele dou� sisteme,ideologii Matriarhat-Patriarhat, care folosind compara�ia ta cu,pieptenele �i furculi�a,chiar dac� au un element comun,GUVERNAREA,"este vorba despre LUCRURI total diferite",�n GUVERN�RILE aferente celor dou� sisteme. Referitor la propunerea ta;Deschide pe blogul otv o pagina personala in care sa prezinti si sa teoretizezi "BELAGINELE SAU LEGILE FRUMOASE";din moment ce ai spus; "Nu contest adevarurile in care tu crezi, si nu-yi pun la indoiala bunele tale intentii.",eu nu v�d nici o problem� �n a deschide tu acest "util subiect",deoarece NU este important "cine"!?,imperios necesar este deschiderea acestui subiect,spre binele comun �i nu individual. Eu sunt �ncep�tor �n ale internetului,nu �tiu s� deschid "pagin� personal�" iar la "subiect nou",am �n�eles, nu m� �ncadrez deoarece am doar 4-5 mesaje. F�r� sup�rare,pe blogul OTV.,excep�ie aceste "basme" �i mesajul transmis de ele (pt.cine �n�elege),NU am prea g�sit subiecte care s� "lucreze" la traducerea IMNULUI NA�IONAL �i implica�iile,aferente acestui fapt �n via�a social� rom�neasc� �i nu numai,motiv pt.care nu am prea avut ce comenta." Sus Trimite mesaj privat |
||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:21 |
||
De la: Anouk, la data 2010-01-05 18:12:58mdea...cezarica, io zic ca maniera ta de a insista e cel putin discutabila imi pare rau,dar mai rar gasesc oameni cu care sa deschid anumite subiecte.fiecare isi urmeaza calea Anouk |
||
alexxandra Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:23 |
||
Mai, eu spun exact ce mi s-a scris.Si mie imi plac povestirile s.f. dar ale lui Corutz, nu am putut sa le citesc niciodata.Asa ca impartasim aceleasi opinii. | ||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:25 |
||
cezarica, hai sa-ti zic o chestie, ca o gospodina "adorabila" ce sunt...asta ca sa vezi ca nu-s ranchiunoasa... parerea mea e ca evdochian nu te-a ofensat cu nimic...da' ti s-a pus tie pata pe el...de-aia zic ca inversunarea pe un topic de genu' asta nu isi are rtostul, parerea mea... bravo baieti ! credeam ca numai eu is sucita si nu gust genul lui corutz |
||
Anouk Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:27 |
||
Va fac urmatoarea propunere.Daca doriti sa discutam pe un topic unde sa fim numai cei carora le plac anumite subiecte mai deosebite si poate mai neintelese, haideti sa deschidem un topic al nostru. | ||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:28 |
||
Am inteles mesajul, il diger acum... sa vedem ce va iesi. Deocamdata mi se pare interesanta conceptia prin care se atribuie lui "Zamolxe" notiunea de "ocupatie" si nu de "persoana". Daca aceasta afirmatie exprima o realitate, atunci cred ca, cu o oarecare retinere, si "Iisus" s-ar putea referi la un simbol si nu la o persoana anume. |
||
Evdochian Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:29 |
||
vanghi, my friend...pe mine ma macina evangheliile alea gnostice | ||
Anouk Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:30 |
||
Dar putem continua si aici, daca lucrul acesta nu supara doamnele, sau pe alti uzeri. | ||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:30 |
||
Mi s-ar parea mult mai potrivit sa deschizi un topic nou, cu atat mai mult cu cat aici cred ca am fi perceputi cu totul si cu totul gresit. Pentru unii "Dumnezeu" e doar crestin |
||
Evdochian Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:30 |
||
Corut ? Mai bine citesc mersul trenurilor.. | ||
logoff Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:31 |
||
aveti de discutat...pana apare 119 si atunci sa vedem ce se intampla | ||
LILO Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:33 |
||
ranmaneti aici, va rog eu... | ||
Anouk Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:33 |
||
De la: Ioana007, la data 2010-01-05 18:28:10Va fac urmatoarea propunere.Daca doriti sa discutam pe un topic unde sa fim numai cei carora le plac anumite subiecte mai deosebite si poate mai neintelese, haideti sa deschidem un topic al nostru. DA!!! |
||
LILO Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:34 |
||
cinderella, observ ca iti plac cifrele si rasfoirea paginilor... din moment ce ai prefera sa citesti mersul trenurilor. In cat timp imi gasesti ruta cea mai economica -din punct de vedere a timpului- dintre Botosani si Orsova? Dar sa nu fie prin Bucuresti Nord Gr.A |
||
Evdochian Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:35 |
||
Evangheliile gnostice.Uite un articol copiat pe acest subiect pentru tine, draga mea. "Termenul de evanghelii gnostice se refera la o colectie de scrieri privitoare la invatamintele lui Isus, scrise in majoritate in secolul al II-lea al erei noastre. Desi nu se incadreaza in canoanele bisericesti, acestea au starnit de-a lungul timpului interesul oamenilor de stiinta, cei care au adoptat si adaptat aceste invataturi neoficiale vietii lor cotidiene, de multe ori in detrimentul celor canonice. Andrew Bernhard subliniaza intr-una din cartile sale despre evangheliile non-canonice faptul ca acestea contin invataturile lui Isus, repovestirea lor sau episoade din viata acestuia. Termenul de evanghelii gnostice se refera la o colectie de scrieri privitoare la invatamintele lui Isus, scrise in majoritate in secolul al II-lea al erei noastre. Desi nu se incadreaza in canoanele bisericesti, acestea au starnit de-a lungul timpului interesul oamenilor de stiinta, cei care au adoptat si adaptat aceste invataturi neoficiale vietii lor cotidiene, de multe ori in detrimentul celor canonice. Andrew Bernhard subliniaza intr-una din cartile sale despre evangheliile non-canonice faptul ca acestea contin invataturile lui Isus, repovestirea lor sau episoade din viata acestuia. Evangheliile �cunoasterii� Repudiate de o mare parte a crestinilor si negasindu-si locul in randul scriiturilor bisericesti oficiale, invataturile gnostice au fost incadrate ca fiind scrieri aprocrife ale Noului Testament. Succesul de care se bucura acestea in ultimii ani se datoreaza unor controverse religioase, pornite in majoritate de la romanul lui Dan Brown, Codul lui Da Vinci . Popularitatea neasteptata pe care romanul a avut-o, si mai ales, controversele aprige care s-au nascut in urma publicarii lui, au trezit interesul publicului pentru acest domeniu. Romanului i-au urmat o serie de documentare si chiar filme de fictiune, menite sa pastreze viu interesul pasionatilor de acest subiect. Brusc, evangheliile gnostice au intrat in atentia publicului larg, facandu-si o intrare demna de interes pe scena vietii religioase. Numele acestor evanghelii au fost inspirate din termenul grecesc �gnosis�, care inseamna �cunoastere�, si care a dat numele unui curent aparut in filozofie in timpurile pre-crestine. In tot acest timp, idei proprii gnosticismului grecesc s-au impletit cu cele ale crestinismului timpuriu. Prin urmare, termenul de �gnosticism crestin� a ajuns sa reprezinte o comunitate crestina timpurie, care credea ca salvarea sufletului inseamna renuntarea la lumea materiala prin intermediul revelatiei. Conform acestora, raspunsurile la intrebarile de natura spirituala ar trebui cautate inauntrul fiintei, nu in exteriorul ei. Evangheliile gnostice cuprind un numar mare de invataturi, care dateaza din perioade diferite si care au fost identificate in mai multe locatii. Descoperirea lor succesiva a oferit de fiecare data noi informatii si a facut posibila aparitia unor noi perspective asupra religiei dar au fost, in acelasi timp, si motiv de dezbateri in randul teologilor, cercetatorilor si istoricilor. Majoritatea acestor documente au fost gasite accidental, unele dintre ele fiind conservate aproape in totalitate, altele fiind recuperate doar partial sau fragmentar. Anumite manuscrise au fost multiplicate, iar in prezent ne-au parvenit numai copiile, cum este si cazul Evangheliei dupa Maria. Manuscrisele de la Nag Hammadi au fost descoperite de catre doi fermieri, in decembrie 1945, si au fost numite dupa zona in care au fost adapostite timp de secole, in vreme ce alte evanghelii gnostice au fost gasite in perioade si locatii diferite. Evanghelia dupa Maria Evanghelia dupa Maria a fost recuperata ca parte a Codexului Akhmim si a vazut lumina tiparului pentru prima data in 1955. Aceasta a fost descoperita in anul 1896, intr-un codex de papirus, fiind incadrata in categoria cartilor apocrife. Desi termenul utilizat pentru a descrie acest manuscris este �evanghelie�, documentul nu reprezinta o evanghelie in sensul scolastic al cuvantului. Akhmim Codex sau Papyrus Berolinesis 8502 pentru cercetatori, continea in momentul descoperirii sale inca trei texte apocrife. Toate cele patru documente erau redactate in limba copta. Ulterior, inca doua fragmente ale Evangheliei dupa Maria au mai fost descoperite, insa amandoua erau transcrise in limba greaca. Dezbaterile asupra perioadei in care au fost scrise sau asupra limbii in care au fost redactate in original nu au intarziat sa apara. Teologul feminist Karen King este de parere ca evanghelia originala a fost scrisa undeva in a doua jumatate a celui de-al doilea secol. In acelasi timp, o alta cercetatoare, Esther De Boer, crede ca aceasta a fost scrisa mult mai devreme. Cele doua fragmente in limba greaca, datand din secolul III, au fost publicate in 1938 si 1983, iar cel scris in copta a fost tradus si publicat pentru prima data in 1955. Insa cea mai mare controversa legata de aceasta evanghelie pierduta si gasita incepe chiar din titlu. Cercetatorii si istoricii au fost de acord, in general, ca este vorba despre o scriere apocrifa, insa au intampinat dificultati in a se pune de acord asupra persoanei la care se referea textul. Care Maria? Argumentele in favoarea Mariei Magdalena sunt numeroase, tinand cont de faptul ca statutul ei de discipol al lui Isus era recunoscut si de faptul ca ea a fost primul martor al Reinvierii. De asemenea, numele ei este pomenit in numeroase scrieri crestine timpurii. Se pare ca aceasta il acompania pe Isus in calatorii, iar Evanghelia dupa Matei o mentioneaza ca fiind unul dintre martorii crucificarii lui Isus. In Evanghelia dupa Ioan, Maria este primul martor al Invierii lui Isus. In cuprinsul acestei scrieri, exista un episod in care Maria ia cuvantul in fata discipolilor, iar Petru o contrazice vehement pe motiv ca este femeie. Acelasi episod este mentionat in Evanghelia dupa Ioan si intr-un alt text apocrif, Pistis Sophia. In acest text, Maria este identificata fara niciun dubiu ca fiind Maria Magdalena. Chiar si scena finala din Evanghelia dupa Maria vine in sustinerea acestei teorii. Unul dintre apostoli sare in apararea femeii, spunandu-i lui Petru: �Sigur ca invatatorul o cunoaste mai bine. De aceea o iubeste pe ea mai mult decat pe noi.� Afirmatia apostolului este mentionata si in Evanghelia dupa Filip.Petru este ofensat de faptul ca Invatatorul a optat sa vorbeasca in secret cu o femeie despre viziuni, in loc sa faca acest lucru liber, in prezenta tuturor discipolilor. Acesta nu intelege de ce Isus o prefera pe Maria pentru a Ii interpreta invataturile, in locul altui discipol. Alti istorici sunt de parere ca este vorba despre Fecioara Maria, ceea ce ar putea explica la fel de bine de ce Isus o iubea pe ea mai mult decat pe ceilalti discipoli. Cateva pasaje intalnite in evanghelii o indica tot pe Fecioara ca fiind discipolul aflat in competitie cu Petru. Neintelegerile privitoare la continutul acestei evanghelii au fost exacerbate intrucatva si de faptul ca manuscrisului ii lipsesc sase pagini la inceput si inca patru la mijloc, ceea ce inseamna ca scenele de inceput sunt invaluite in mister, lasand loc multor prezumtii in ceea ce priveste locurile si circumstantele acestui dialog, care are loc initial intre Isus si apostoli si, ulterior, intre Maria si apostoli. Evanghelia dupa Iuda In anii �70 , un papirus scris in limba copta a fost descoperit in apropierea localitatii Beni Masah, in Egipt. Datarea cu carbon il plaseaza in secolul II al erei noastre, iar majoritatea istoricilor ii recunosc vechimea, insa nu si autenticitatea scrierii. Desi evangheliile canonice au fost scrise de cei ale caror nume le poarta, ultimul text intrat in randul scrierilor gnostice nu a fost scris de Iuda, ci mai degraba de adeptii gnostici ai lui Isus. Descoperit in urma cu 30 de ani, manuscrisul a incaput in mana expertilor abia in anul 2005, intr-o stare mai mult decat deplorabila. Expertii au depus o munca titanica pentru a evita distrugerea a ceea ce a mai ramas din text. Conform cercetatorilor, manuscrisul original continea 31 de pagini scrise pe ambele parti. Cand a aparut pentru prima data pe piata, in 1999, acesta mai avea doar 13 pagini scrise pe ambele parti. S-a speculat ca paginile lipsa au fost indepartate deliberat, pentru a fi vandute pe piata neagra. Existenta unei Evanghelii a lui Iuda este mentionata in jurul anului 180 d.Hr. de catre episcopul Irineu din Lyon, care o include in randul textelor apocrife, negandu-i insa veridicitatea in cartea sa, �Despre erezii�.Prima traducere a fost efectuata in 2006 de catre National Geographic Society, care a creat ulterior si un documentar amplu pe aceasta tema. In privinta episodului tradarii lui Isus, evangheliile canonice se afla in consens: Iuda este cel care l-a tradat pe Isus, predandu-L soldatilor romani contra unor arginti. Insa proaspat descoperita evanghelie vine sa aduca o noua perspectiva asupra acestui episod. Documentul descrie intreg episodul tradarii si mortii lui Isus, din perspectiva lui Iuda. Texul este o povestire gnostica a unui aranjament intre Iuda si Isus, in care primul trebuie sa-si vanda Invatatorul romanilor pentru ca sarcina Acestuia pe Pamant sa fie incheiata. In aceasta noua perspectiva, Iuda este reabilitat. El nu a facut decat sa asculte instructiunile Invatatorului, iar rolurile sunt inversate. Cel care era considerat pana acum tradator s-a dovedit a fi, de fapt, unealta vointei divine, si in acelasi timp, cel mai de incredere apostol al lui Isus. Fiul Domnului este cel care isi regizeaza aceasta iesire de pe scena istoriei, iar Iuda este catalizatorul. Insa nu numai ideea tradatorului care este, de fapt, apostolul ales, a iritat reprezentantii lumii crestine, ci si faptul ca se sugereaza ca Isus si-a orchestrat singur tradarea pentru a evada din propriul corp, din cauza ca se simtea captiv, nu pentru a mantui omenirea. O alta versiune asupra a doua evenimente de baza ale culturii crestine face ca acest nou aparut text sa fie vazut ca apartinand unor curente gnostice, conform carora corpul uman este o forma de inchisoare a spiritului, iar Iuda este cel care a ajutat spiritul lui Isus sa scape de aceste constrangeri fizice. Tot aici, se incearca oarecum discreditarea evangheliilor canonice, prin mentionarea faptului ca toti ceilalti discipoli nu cunosteau nimic din toate acestea, Iuda Iscariotul fiind singur ales de catre Invatator pentru a lua parte la Marele Plan. De-a lungul timpului, mai multi filozofi au speculat faptul ca Iuda a actionat la cererea lui Isus, astfel incat Acesta sa Isi implineasca menirea pe Pamant. Pentru prima data insa, un text scris si datat in vechime, vine sa sustina aceste teorii. Isus il avertizeaza pe Iuda asupra sarcinii grele pe care a fost desemnat sa o indeplineasca, avertizandu-l ca numele sau va fi blestemat pentru multe generatii de acum incolo, insa va veni o vreme in care acesta va stapani peste toti. Intr-un alt pasaj al manuscrisului, Isus Il indeamna pe Iuda sa se indeparteze de ceilalti discipoli, pentru a-I impartasi misterele regatului Sau. Spre deosbire de textele canonice, care nareaza fapte din ultimul an de viata a lui Isus (in Evanghelia dupa Ioan sunt ultimii trei ani) si despre nasterea Acestuia (in evangheliile dupa Luca si dupa Matei), Evanghelia dupa Iuda este scrisa sub forma unui dialog intre Invatator, Iuda si apostoli, fara a se incadra in contextul filozofic retoric. Acest gen era extrem de popular la inceputul crestinismului, in vreme ce singurele evanghelii scrise sub forma narativa sunt cele canonice. Ca si in scrierile canonice, in Evanghelia dupa Iuda se povesteste episodul in care Isus este arestat de catre soldatii romani, iar Iuda primeste de la acestia argintii. Insa, spre deosebire de primele, in acest text se insista pe rolul important pe care apostolul l-a jucat in implinirea menirii pe Pamant a Fiului Domnului. O alta diferenta semnificativa este data de faptul ca in Noul Testament, Iuda, macinat de remuscari, se spanzura de un copac, insa in evanghelie nu se specifica soarta pe care a avut-o acesta dupa arestarea lui Isus, desi este consemnata o viziune pe care Iuda o impartaseste Invatatorului, in care acesta vazuse cum ceilalti 11 apostoli il vor ucide aruncand cu pietre in el. Maria, discipolul preferat al lui Isus, Petru, una dintre figurile cheie ale religiei crestine, un discipol invidios, Iuda tradatorul care nu era tradator, ci de fapt, un erou nedreptatit al carui sacrificiu nu a fost recunoscut nici astazi, toate aceste fapte continute in evangheliile gnostice au aruncat o umbra asupra textelor biblice canonice. Cat adevar si cata fantezie contin acestea? Interesul pe care l-au ridicat este inca de data recenta, studiile asupra lor sunt inca la inceput, iar cercetatorii si istoricii s-au blocat in teorii si pareri partinitoare. Tocmai din cauza faptului ca aceste texte innegrite de timp incearca sa rescrie insasi baza istoriei crestine, interpretarea si mai ales autentificarea lor nu pot fi decat controversate, transformandu-le in unul dintre cele mai mari si vechi mistere ale lumii." Articolul se numeste: "Evangheliile gnostice � o alta perspectiva asupra religiei"Cred ca este legat de Lumea misterelor". |
||
Ioana007 Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:36 |
||
De la: Anouk, la data 2010-01-05 18:27:05cezarica, hai sa-ti zic o chestie, ca o gospodina "adorabila" ce sunt...asta ca sa vezi ca nu-s ranchiunoasa... Anouk,din contra imiplc religiile comparate.dar nu stiam ca si Evdochian,are si altfel de cunostinte,in domeniu.daca iispuneam despre Budda,poate ma lua ,in ras.nu cred ca am jignit ci sunt sigur ca a inteles ca erau doar divergente de opinii. |
||
alexxandra Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:41 |
||
Evdochiane, deductia nu e buna. Habar n-ai ce-mi place mie ! Cat despre restul, daca spuneai "Te rog", poate as fi facut efortul . |
||
logoff Postat pe 5 Ianuarie 2010 18:43 |
Subiect | Mesaje | Ultimul Mesaj |
---|---|---|
Dumnezeu( Ce poate omul face ca sa se poata apropia cu sufletul de Dumnezeu)? | 8 | De la: garbo027119 29 Noiembrie 2009 14:15 |
inchiriez garsioniera | 3 | De la: garbo214116 11 Iulie 2012 16:13 |
FETELOR CUM V-AR PLACEA SA FIE PARTENERUL VOSTRU DE VIATA CA SA NU IL INSELATI SI SA NU IL MINTITI? | 7 | De la: moment31 16 Octombrie 2009 23:26 |
|
||
Barbatii din Romania... | 41 | De la: sora_ilsi 30 Decembrie 2009 18:37 |
COMPATIBILITATE INTRE SCORPION CU SCORPION | 1 | De la: annnnnnaaaaaa 5 Septembrie 2009 19:19 |
Pampers continuă să fie alături de micii luptători prin donația de scutece Pampers special concepute pentru prematuri
Conducerea sub influența alcoolului și drogurilor: răspunderea penală și riscurile majore pentru șoferi și comunitate
Cum va fi lumea ta peste 10 ani? Un studiu despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români
Fără Bullying la peste 260 de grădinițe din București și din țară